Zlín Z-26 Trenér

Zlín Z-26 Trenér

Zlín Z-26 Trenér byl dvoumístný lehký cvičný letoun, určený pro základní výcvik pilotů a koncipovaný jako dolnoplošník se sedadly za sebou. Jeho trup tvořila prutovina svařená z ocelových trubiček, která byla potažena plátnem. Měl celodřevěná křídla a ocasní plochy.

K zalétání prototypu došlo již v říjnu 1947 a velká část postavených Z-26 byla určena pro Ministerstvo národní obrany (vojenské označení C 5), zbytek produkce šel k našim aeroklubům, a dokonce i na export. Udává se, že ze 163 vyrobených kusů jich MNO odebralo 103. Část těchto strojů byla v generálních revizích přestavěna na standard Z-126 s kovovým křídlem.

Velice zajímavým exponátem Leteckého muzea VHÚ je letoun Z-26 výrobního čísla 536. Postavili ho jako C 5-49 v tehdejším n. p. Let Otrokovice v roce 1950, původně s dřevěnými křídly a ocasními plochami. Poté si ho převzalo vojenské letectvo, aniž by byly známy bližší podrobnosti z té doby – ví se jen o jeho službě v Leteckém učilišti Prostějov, patrně s trupovým označením UC-49.

Na počátku nové Letadlové knihy vydané v roce 1955 je zápis: „Převod z vojenského záznamníku, 1954, celkem 306 h 29 min a 896 startů“. Dne 28. dubna 1955 bylo letounu Ministerstvem dopravy vydáno Osvědčení o způsobilosti k létání č. 2412 a zároveň mu byla přidělena rejstříková značka OK-EXF. Stroj byl převeden ke Svazarmu Praha a jeho držitelem se stal Krajský aeroklub Olomouc, kde s ním také létali.

Prodělal několik revizí a generálních oprav, všechny v Leteckých opravnách Trenčín. Poslední proběhla 30. května 1960, zálet po GO provedl mjr. Ján Reich. Zřejmě v této době bylo jeho dřevěné křídlo vyměněno za celokovové, ale ocasní plochy zůstaly dřevěné. Tuto skutečnost dokládá například fotografie OK-EXF na letišti Šumperk někdy z roku 1964.

Poslední let je u tohoto stroje zaznamenán dne 8. listopadu 1964, kdy mě nalétáno 2 070 h při 6 073 startech.

Do sbírky Vojenského historického ústavu Praha se dostal převodem 6. září 1967 z aeroklubu Olomouc a následně prošel celkovou revizí do vojenské podoby v n. p. Moravan Otrokovice. Od září 1968 byl instalován v hangáru nově vznikající expozice našeho letectví, avšak z nějakého neznámého důvodu nesl nepůvodní označení UC-36.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW) při 2 500 ot/min
  • Rozpětí: 10,256 m
  • Délka: 7,49 m
  • Výška: 2,06 m
  • Prázdná hmotnost: 505 kg
  • Maximální hmotnost: 750 kg
  • Maximální rychlost: 205 km/h
  • Dolet: 600 km

Aktuálně



Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. 2025

Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. 2025

12. 11. 2025
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…
Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Připomeňte si s námi Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

11. 11. 2025
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…
Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

05. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se 5. listopadu setkali studenti z českých a…
Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…