Zlín Z-26 Trenér

Zlín Z-26 Trenér

Zlín Z-26 Trenér byl dvoumístný lehký cvičný letoun, určený pro základní výcvik pilotů a koncipovaný jako dolnoplošník se sedadly za sebou. Jeho trup tvořila prutovina svařená z ocelových trubiček, která byla potažena plátnem. Měl celodřevěná křídla a ocasní plochy.

K zalétání prototypu došlo již v říjnu 1947 a velká část postavených Z-26 byla určena pro Ministerstvo národní obrany (vojenské označení C 5), zbytek produkce šel k našim aeroklubům, a dokonce i na export. Udává se, že ze 163 vyrobených kusů jich MNO odebralo 103. Část těchto strojů byla v generálních revizích přestavěna na standard Z-126 s kovovým křídlem.

Velice zajímavým exponátem Leteckého muzea VHÚ je letoun Z-26 výrobního čísla 536. Postavili ho jako C 5-49 v tehdejším n. p. Let Otrokovice v roce 1950, původně s dřevěnými křídly a ocasními plochami. Poté si ho převzalo vojenské letectvo, aniž by byly známy bližší podrobnosti z té doby – ví se jen o jeho službě v Leteckém učilišti Prostějov, patrně s trupovým označením UC-49.

Na počátku nové Letadlové knihy vydané v roce 1955 je zápis: „Převod z vojenského záznamníku, 1954, celkem 306 h 29 min a 896 startů“. Dne 28. dubna 1955 bylo letounu Ministerstvem dopravy vydáno Osvědčení o způsobilosti k létání č. 2412 a zároveň mu byla přidělena rejstříková značka OK-EXF. Stroj byl převeden ke Svazarmu Praha a jeho držitelem se stal Krajský aeroklub Olomouc, kde s ním také létali.

Prodělal několik revizí a generálních oprav, všechny v Leteckých opravnách Trenčín. Poslední proběhla 30. května 1960, zálet po GO provedl mjr. Ján Reich. Zřejmě v této době bylo jeho dřevěné křídlo vyměněno za celokovové, ale ocasní plochy zůstaly dřevěné. Tuto skutečnost dokládá například fotografie OK-EXF na letišti Šumperk někdy z roku 1964.

Poslední let je u tohoto stroje zaznamenán dne 8. listopadu 1964, kdy mě nalétáno 2 070 h při 6 073 startech.

Do sbírky Vojenského historického ústavu Praha se dostal převodem 6. září 1967 z aeroklubu Olomouc a následně prošel celkovou revizí do vojenské podoby v n. p. Moravan Otrokovice. Od září 1968 byl instalován v hangáru nově vznikající expozice našeho letectví, avšak z nějakého neznámého důvodu nesl nepůvodní označení UC-36.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW) při 2 500 ot/min
  • Rozpětí: 10,256 m
  • Délka: 7,49 m
  • Výška: 2,06 m
  • Prázdná hmotnost: 505 kg
  • Maximální hmotnost: 750 kg
  • Maximální rychlost: 205 km/h
  • Dolet: 600 km

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…