Jan Vella / 10. 5. 1906 - 10. 1. 1945

Jan Vella / 10. 5. 1906 - 10. 1. 1945

17. 01. 2025

Před 80 lety zahynul pilot RAF Jan Vella. Před válkou byl "mašinfírou" legendární Slovenské strely, toho nejluxusnějšího a nejelegantnějšího, co tehdy jezdilo po československých železnicích. Po okupaci se zapojil do odboje, poté uprchl do zahraničí a přes Balkán a Francii se dostal do Velké Británie. U 311. perutě RAF absolvoval 71 bojových letů, včetně potopení ponorky U-971. Získal řadu vyznamenání, včetně DFC (Distinguished Flying Cross). Zahynul 10. 1. 1945 při nehodě letounu ve Skotsku. Po válce byl povýšen in memoriam na plukovníka. Je po něm pojmenována ulice v rodném Kladně.

Syn hutníka Václava Velly a jeho ženy Marie, rozené  Jindrové. Po vychození měšťanské školy se letech  1920–1923 vyučil elektromechanikem u kladenské firmy Hyba-Vella (spolumajitelem byl jeho otec), ale při první vhodné příležitosti se dobrovolně přihlásil k vojenskému letectvu. Dne 1. 10. 1924 tedy nastoupil do Školy pro odborný dorost letectva při VLU v Chebu a po absolvování pilotního výcviku nastoupil 30. 3. 1925 voj. prezenční službu, v jejímž průběhu nejprve absolvoval výcvik pilota dvoumístných letounů, poté stíhací výcvik a byl povýšen na svobodníka (20. 10. 1925). 

Již v průběhu pilotního výcviku nepochybně prokazoval mimořádný pilotní talent a 15. 2. 1926 byl přemístěn k let. pl. 3 Generála – letce M. R. Štefánika, a to rovnou ke stíhačům (dosud museli adepti stíhacího letectva odsloužit „dvoumístnou“ praxi u pluku). Stal se příslušníkem 31. stíhací letky ve Vajnorech, kde létal především na Aviích B-21, které měly velice dobrou evropskou úroveň. Mezitím byl povýšen na desátníka (21. 12. 1925) a na četaře (11. 2. 1927). Získal i náročnou kvalifikaci polního pilota – nočního stíhače, ale k 1. 10. 1928 byl propuštěn do zálohy v souvislosti s úspornými opatřeními voj. správy. S vojenským letectvem zůstával v blízkém kontaktu i v civilu. Na vlastní žádost konal každý měsíc dobrovolné cvičné lety u cvičné letky let. pl. 1 T. G. Masaryka na letišti Praha-Kbely, absolvoval tři vojenská cvičení a zářijovou mobilizaci (24. 9.–7. 10. 1938).

 V civilu přijal nabídku ČSD a vrátil se do Kladna, kde v letech 1929–1930 získal kvalifikaci řidiče motorových vozů, čímž si zajistil velice slušnou existenci. Zpočátku jezdil na trati Zlonice – Roudnice nad Labem a postupně se vypracovával na jednoho z nejlepších a nejzodpovědnějších strojvůdců. Ve 30. letech se jeho domovskou výtopnou stala Praha-Masarykovo nádraží, kde se stal strojvůdcem pověstného  motorového rychlovlaku Modrý šíp (vyroben 1934 ve Škodových závodech Plzeň).

 Poté dostal do rukou nejluxusnější a nejkrásnější soupravu, jež kdy u ČSD jezdila – elegantní a aerodynamicky mimořádně vydařený motorový expres Slovenská strela (vyroben 1936 v Tatře Kopřivnice). Jméno Jana Velly, spolehlivého, důsledného, energického a všeobecně respektovaného „mašinfýry“ se stalo u ČSD opravdovým  pojmem. Dne 30. 6. 1936 se na Kladně oženil s Blaženou Kalíkovou, s níž měl dceru Blaženku. Volný čas dělil mezi rodinu a kbelské letiště, kde stále kondičně létal u zdejší cvičné letky.

 Po okupaci se neohroženě zapojil do odbojové práce. Jako strojvedoucí obětavě spolupracoval s tzv. exportní skupinou ON zajišťující ilegální odchody vojáků, politiků či ohrožených odbojových pracovníků do zahraničí. Poté však musel do zahraničí uprchnout i on, což pro něj nebylo lehké rozhodnutí – vždyť doma zanechával manželku s malou dcerou. Využil toho, že jako strojvedoucí měl volnou železniční průkazku (často ji využíval a navštívil tak snad všechny evropské země) a mnoho známých a tajně vyrazil na cestu. Do Francie mu trvala celkem šest týdnů. Dne 6.  11. 1939 společně s por.let. Bohumilem Landou († 16. 10. 1940) odjel čet. v zál. Jan Vella rychlíkem z Prahy na Slovensko a o pět dní později odjeli z Komárna do Maďarska, kde byli zadrženi tamními četníky. Po krátkém pobytu ve věznici v Szegedu a následně v budapešťském vězení Toloncház již 28. 11. 1939 následovalo propuštění Velly, Landy a por. jezd. Jindřicha Křepela († 24. 4. 1942) a o dva dny později překročení hranic do Rumunska poblíž Layesházu. Poté už šlo vše poměrně hladce: z rumunské Constance odpluli 7. 12. 1939 lodí Dacia do Bejrútu, kde se dostali do péče zdejšího čs. konzulátu, a odtud 18. 12. vyrazili na lodi Champolia do fr. Marseille, kam připluli na Štědrý den 1939. Okamžitě po příjezdu byl čet. Vella prezentován v táboře čs. armády v Agde a vtělen k letecké skupině. Později, 6. 4. 1940 byl přemístěn k doplňovacímu středisku čs. letectva na základně Bordeaux-Mérignac. Ani zde se však praktický letecký výcvik či přeškolování na francouzskou leteckou techniku neprovádělo. Poté, co Francie požádala o sdělení podmínek příměří, odplul 19. 6. 1940 za všeobecného zmatku s početnou skupinou čs. letců lodí Karanan z přístavu Bordeaux do Velké Británie; do anglického Falmouthu připluli 21. 6. 1940.

 Do řad RAF VR byl přijat 2. 8. 1940 na letecké základně Cosford a 27. 9. byl povýšen na Sergeanta. Vzhledem ke své předchozí kvalifikaci stíhacího pilota byl zařazen do bojového výcviku na stíhacích letounech Hurricane a ještě téhož dne nastoupil k operačně výcvikové jednotce 12. OTU v Bensonu, odkud 7. 10. přešel k 6. OTU v Sutton Bridge.

Dne 28. 10. 1940 pak nastoupil službu na letišti Speke do řad 312. čs. stíhací peruti, operující s Hurricany při obraně Liverpoolu a okolí. V operační činnosti, sestávající především z hlídkových letů nad západní Anglií, setrval necelých pět měsíců přičemž 7. 3. 1941 byl povýšen na rtm.let. v zál. Poté však musel aktivní leteckou službu opustit, neboť na stíhacího pilota měl již poměrně vysoký věk (35 roků). Následující bezmála dva roky tedy strávil sice v nebojové, ale neméně zodpovědné funkci zalétávacího pilota. Nejprve ji od 31. 3. 1941 konal u 15. MU ve Wroughtonu, 21. 10. 1941 přešel k 8. MU v Little Risingtonu a nakonec od 15. 12. 1941 zalétával nové či opravené letouny u 22. MU v Sillothu. K 1. 9. 1942 byl povýšen na Flight Sergeanta. Činnost u jednotek, podřízených Maintenance Command, zůstávala logicky ve stínu operačních jednotek, ale z kusých záznamů lze soudit, že si rozhodně nevedl špatně. Svědčí o tom i to, že byl jmenován v rozkaze Maintenance Command z 15. 7. 1942 za to, že „... dík své chladnokrevnosti a letecké obratnosti dostal se z obtížné situace při zkušebním letu, když na jeho letounu selhalo zařízení pro varovný signál podvozku.“ Dne 15. 3. 1943 mu písemnou pochvalu „za svědomitý výkon ve službě zkušebního pilota“ udělil i inspektor čs. letectva, A/V/M Karel Janoušek.

Přes svůj věk se mu nakonec podařilo prosadit žádost k návratu do bojové činnosti, takže mezi 1. 1. a 5. 4. 1943 absolvoval operační výcvik u Czech Flightu u 6.(C) OTU na základně Thornaby on Tees (později v Sillothu), kde byl k 1. 3. 1943 konečně povýšen na Warrant Officera. Poté jako kapitán osádky 14. 4. 1943 nastoupil službu na letišti Talbenny u 311. čs. bombardovací peruti. Vyzbrojena Wellingtony podnikala v podřízenosti 19. skupiny Coastal Command protiponorkové hlídky nad Biskajským zálivem. V létě 1943 ji přezbrojili na výkonnější čtyřmotorové Liberatory.

Zkušený Jan Vella si přitom rozhodně nevedl špatně, takže k 26. 9. 1943 byl povýšen do nejnižší britské důstojnické hodnosti Pilot Officer a o měsíc později, tradičního 28. 10. 1943 na šrtm.let. v zál. (tehdejší rigidní čs. povyšovací systém prakticky vylučoval přeskočení hodnostních stupňů). Již nedlouho po jeho příchodu bylo zřejmé, že 311. peruť v něm získala pilota a člověka nevšedních kvalit. Byl ceněn nejen pro svůj bojový zápal na straně jedné a chladnokrevnost na straně druhé, ale též pro své dlouholeté pilotní zkušenosti, technické znalosti a v neposlední řadě přesnosti, trpělivosti a serióznosti. V průběhu své bezmála dvouleté operační činnosti nad Atlantikem vykonal Jan Vella celkem 71 bojových letů v čase 817,15 operačních hodin. Byl to šestý nejlepší výkon mezi příslušníky 311. peruti. Patřil k těm, kteří měli na setkání s nepřítelem nad nedozírnými oblastmi Atlantiku štěstí. Podnikl útoky na několik hladinových lodí a celkem pětkrát napadl nepřátelské ponorky (více střetů s ponorkami má na kontě pouze F/Lt Jan R. Irving, jenž po dobu své služby u Coastal Command spatřil celkem osm ponorek, ale žádná mu jako potopená uznána nebyla). Byl jedním z pouhých pěti čs. kapitánů, jimž byla ponorka přiznána jako prokazatelně potopená. Byla to U-971, které velel Oberleutnant zur See Walter Zeplien. Ve spolupráci se dvěma spojeneckými torpédoborci (britský HMS Eskimo a kanadský HMCS Haida) ji Vella potopil za invaze 24. 6. 1944 u ostrova Ouessant (Ushant). Po prvních vyznamenáních následovalo i povýšení – 7. 3. 1944 na ppor.let. v zál. a 26. 6. 1944 na Flying Officera.

Zaznamenal však i úspěchy jiného rázu. Díky svému pilotnímu umění a duchapřítomnosti se totiž Vella dokázal dostat i z takřka neřešitelných situací, např. 12. 10. 1944, kdy za krajně nepříznivého počasí patroloval nad Severním mořem za řízení Liberatoru, jemuž asi po 4 hodinách letu vysadily dva ze čtyř motorů. Přetížený stroj nestačil držet ani rychlost ani výšku, takže pro jeho odlehčení Vella odhodil všechny hlubinné nálože, vystřílel i protiponorkové rakety a pak šly „přes palubu“ i kulomety se schránkami se střelivem, záložní vysílačka, dokonce i termosky s jídlem a nakonec i padáky; osádce zůstaly jen plovací vesty. Nakonec se letová hladina Liberatoru ustálila na 15m nad vodou, tak nízko, že vodní tříšť co chvíli opláchla příď letounu. V nouzi nejvyšší nechal Vella zapnout oba nepoškozené vnější motory na maximální výkon, technickými předpisy povolený pouze na velmi omezenou dobu. Riskoval do krajnosti, neboť na britské ostrovy mu zbývaly ještě 3 hodiny. Ačkoli ze třetího motoru začaly šlehat plameny, nakonec se mu díky jeho zručnosti podařilo i s vyčerpanou osádkou šťastně dosednout v mateřském Tainu. Za tuto, jakož i předchozí akce, byl vyznamenán DFC. Ne nadarmo si „získal pověst nejlepšího československého pilota u svojí jednotky,“ jak se později vyjádřil inspektor čs. letectva, A/M Karel Janoušek, jenž mu 15. 1. 1945 udělil písemnou pochvalu „za příkladné a vzorné konání služby u 311. peruti“.

Poté co on a větší část mužů jeho osádky dokončili 1. 11. 1944 operační turnus, byl 27. 11. odeslán do mimořádně náročného desetidenního kurzu k 1510. BATF na letiště Squires Gate u Blackpoolu, po jehož absolvování a návratu do Tainu (8. 12. 1944) se u perutě stal instruktorem. Takříkající „nad plán“ však ještě 25. 12. 1944 vykonal svůj poslední, 71. operační let. Osudným se mu stal obyčejný přelet z Tainu na letiště Hornchurch u Londýna dne 10. 1. 1945. Na palubě dvoumotorového spojovacího Oxfordu, pilotovaného W/O Rudolfem Jelenem, cestoval na dovolenou (spolu se S/Ldr Karlem Kvapilem, F/O Leo Linhartem a F/O Valterem Kaudersem). Trosky letounu i s mrtvými letci objevili až 19. 8. 1945 dva horolezci ve špatně přístupném terénu úbočí hory Ben Nevis (1196m n. m.) poblíž odlehlé skotské horské obce Beinn a´Bhuird, ležící asi 110km severoseverozápadně od Glasgowa. Dne 3. 9. 1945 byly tělesné ostatky pětice čs. letců pohřbeny se všemi vojenskými poctami na čs. odd. voj. hřbitova v Brookwoodu. Ppor.let. v zál. Jan Vella byl po válce, 1. 2. 1947, in memoriam povýšen na npor.let. v zál. a 1. 6. 1991 mimořádně na plukovníka.

Vyznamenání:

  • Československý válečný kříž 1939 (1. 9. 1944);
  • Československá medaile Za chrabrost před nepřítelem (22. 2. 1944);
  • Československá medaile Za zásluhy I. st.;
  • Československá vojenská pamětní medaile se štítkem F a VB (7. 3. 1944); Distinguished Flying Cross (26. 1. 1945);
  • The 1939-1945 Star;
  • Atlantic Star

Památky:

Jeho jméno nese jedna z ulic jeho rodném Kladně a je rovněž uvedeno na památníku obětí války z řad zaměstnanců ČSD na Masarykově nádraží v Praze.

Převzato z publikace Vojenské osobnosti československého odboje; sestavil kolektiv autorů

Aktuálně



Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

30. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov je k vidění nová výstava 1945 Voláme všechny…
Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…
V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

V Armádním muzeu Žižkov vyrostla barikáda. Je součástí výstavy „1945 Voláme všechny Čechy!“

28. 04. 2025
Výstava „1945 Voláme všechny Čechy!“ přibližuje poslední fázi druhé světové války v…
Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…