Otevírání lešanského muzea připomnělo prašné „Dakary“

Otevírání lešanského muzea připomnělo prašné „Dakary“

31. 05. 2016

Vojenské technické muzeum Lešany otevřelo v sobotu 28. května své brány do další, již 21. muzejní sezóny. V oblacích prachu, které evokovaly prašné cesty na rallye Paříž-Dakar, kroužily v lešanské aréně i nákladní automobily z tohoto závodu. Divákům se předvedly i dvě desítky obrněných transportérů a dalších vozidel zachycujících technologický vývoj od druhé světové války po dnešní dny.

 

Otevírací den ve Vojenském technickém muzeu Lešany uvedl přelet dvou stíhacích letounů JAS-39 Gripen z čáslavské základny, jejich dvojí průlet nad arénou byl následován slavnostním zahájením, kterého se ujali náměstek ministra obrany ing. Tomáš Kuchta a ředitel Vojenského historického ústavu Praha plukovník Aleš Knížek

Již první jízdy historických automobilů reprezentujících vojenskou techniku v lešanské aréně nenechaly diváky na pochybách, že letošní otevírací den přinese všem silné zážitky. Prašné cesty v aréně, vysušené v minulých týdnech bez dešťových přeháněk, se změnily ve skutečné písečně rodeo a za jednotlivými vozy se tvořila velká nažloutlá oblaka. Pro diváky to byla určitě velice efektní a atraktivní podívaná, na druhou stranu bylo nutné ale počítat s tím, že prach se dostane všude... Naštěstí arénu několikrát pokropil hasicí vůz z Letiště Kbely, takže prachu přece jen ubylo.

Mezi prvními se do arény dostala také speciální nákladní auta z Dakaru. Dvě tatrovky a jeden vůz Liaz všem divákům předvedly, co závodní speciály umí. V případě Liazu šlo o vůbec první vůz, se kterým se tehdejší Československo prezentovalo na závodě Paříž-Dakar. Tehdy ho řídil Jiří Moskal, dnes Tomáš Pour, který také vůz před lety doslova zachránil „z kopřiv“, kde po svém dakarském angažmá stál.

Dvě tatrovky reprezentovaly i dvě epochy v dějinách těchto vozů a dakarských závodů. První Tatra je dnes v péči Milana Horky a Muzea Tatra 111, jde přitom o vůz, se kterým na počátku devadesátých let jezdil Karel Loprais, několikanásobný vítěz závodu. Druhý vůz je modernější, patří Tomáši Tomečkovi a ten s tím stále jezdí závody.

Všichni tito řidiči a majitelé se pak sešli před diváky a v krátkém rozhovoru se podělili o své zkušenosti s vozy. Především Jiří Moskal dostal prostor, ve kterém vzpomínal na své roky strávené za volantem liazky při Paříž-Dakar. „Je to hodně o zkušenostech, byl velký rozdíl, když jsem jel závod poprvé a pak když jsem ho absolvoval v dalších ročnících. To už to bylo o něco lehčí.“ Zároveň také zmínil, že na rozdíl od dnešní doby se změnila role řidičů – dnes musí být mnohem lépe fyzicky připraveni, závody jsou obecně nesmírně náročné. Tehdy ale například nejezdily s automobily žádné doprovodné vozy, bylo třeba spoléhat se na vlastní síly a umět si pomoci.

Po této části programu přišla na řadu druhá, ve které se představila především vojenská technika. Jednalo se o početnou řadu obrněných transportérů československé, německé, sovětské či americké výroby. Vedle nich se arénou ale proháněla i vojenská nákladní auta, případně lehké vozy určené k přepravě malých vojenských oddílů.

Z konkrétních vozidel můžeme jmenovat například americký polopásový Half-track, šestikolku M8 Greyhound, těžký nákladní vůz Diamond T 981, transportér OT-810, který vycházel z německého základu a posléze se uplatnil v československé armádě, dále transportéry OT-62 Topas, OT-64, OT-64 –R2, OT-65 FUG nebo protiletadlovou „ještěrku“ PLDvK vz. 53/59. Z pozdějších strojů zmiňme například BRDM-1, BRDM-2RCh, BVP-1 či VP-90. Současnou éru reprezentovaly stroje Land Rover Kajman, dva americké „hummery“ - HMMWV bojový a HMMWV valník, vozidlo Iveco LMV a především obrněný transportér KOT PANDUR.

Na závěr dění se v lešanské aréně odehrála ukázka cvičení VLTAVA 66, kterou provedl Klub vojenské historie Československo 1945 – 1990. Účastníci přitom na sobě měli legendární stejnokroje „jehličí“ a v rukou neméně proslulé samopaly vz. 58. Na dalších ukázkách a programu dne se podíleli i příslušníci KVH Gardekorps, Klubu 16. obrněné divize, Klubu US ARMY – 4. pěší divize, Roty Nazdar a Royal Regiment of Scotland. Všem zúčastněným a samozřejmě i těm, kteří předváděli v aréně své stroje, patří velký dík.

Vojenské technické muzeum Lešany má nyní pro návštěvníky otevřeno vždy v sobotu a v neděli od 9.30 do 17.30, v červenci a srpnu bude otevřeno vždy od úterý do neděle. V pořadí 14. Tankový den je naplánován na sobotu 27. srpna.

RED

 

 

 

Aktuálně



Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

17. 02. 2025
Snaha československé vlády o účinnou ochranu utajovaných skutečností se setkala s nežádoucím ohlasem…
Prohlédněte si práci našich restaurátorů. Rubrika Z restaurátorských dílen opět ožívá

Prohlédněte si práci našich restaurátorů. Rubrika Z restaurátorských dílen opět ožívá

14. 02. 2025
Posláním Vojenského historického ústavu Praha je soustavně a cílevědomě shromažďovat písemné a…
Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

13. 02. 2025
Za 2. světové války se česká metropole stala terčem leteckého bombardování několikrát,…
Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

12. 02. 2025
Prostorné atrium Armádního muzea Žižkov, jehož rekonstrukce získala hned několik významných architektonických…
Měřicí hlava pomáhala zdokonalit tvar vrtulových listů

Měřicí hlava pomáhala zdokonalit tvar vrtulových listů

12. 02. 2025
Třetí díl seriálu Poklady z depozitáře na webu iDNES.cz, který mapuje méně…