Manod: Jeskyně britských uměleckých pokladů

Manod: Jeskyně britských uměleckých pokladů

19. 11. 2018

Na rozdíl od mnoha britských politiků se ve 30. letech 20. století londýnská Národní galerie připravovala na možnost ozbrojeného konfliktu s mnohaletým předstihem. Již v roce 1934, po nástupu nového ředitele Kennetha Clarka (1903–1983), se začali její pracovníci zabývat předběžným plánem evakuace uměleckých děl mimo Londýn. Vycházeli ze zkušeností z první světové války, kdy na metropoli nad Temží padaly bomby z německých vzducholodí. V té době ukryli alespoň nejvzácnější obrazy v nevyužívané stanici metra na třídě Strand nedaleko Trafalgarského náměstí, kde galerie sídlí. V roce 1934 proto vybrali několik panství západně a severozápadně od Londýna.

 

O dva roky později, po remilitarizaci Porýní v březnu 1936, galerie své evakuační plány přehodnotila a pro úkryt své sbírky vybrala několik lokalit ve Walesu, například The University of North Wales v Bangoru, The National Library of Wales v Aberystwythu či hrady Caernarvon a Penrhyn. Koncem září 1938, během mnichovské konference, se vedení galerie zdálo vypuknutí války nevyhnutelné, a proto začala odvážet obrazy z Londýna. V pátek 30. září v devět hodin ráno dorazil vlak s 50 vzácnými plátny do Bangoru, avšak v té době již do Británie dorazila zpráva o podpisu mnichovské dohody. Vlak se proto i s obrazy vrátil do britské metropole… Ale o necelý rok později, již koncem srpna 1939, tedy ještě předtím než Německo napadlo Polsko, našla většina z uměleckých pokladů svůj dočasný úkryt ve Walesu. Brány budovy galerie na Trafalgarském náměstí se uzavřely dříve, než Británie v neděli 3. září vyhlásila Německu válku.

Po ústupu Britského expedičního sboru z přístavu Dunkerque a kapitulaci Francie se invaze na Britské ostrovy zdála nevyhnutelná. Část vedení galerie proto začala vážně uvažovat o převezení sbírky do Kanady. V tomto případě ale hrozilo potopení transportních lodí německými ponorkami… Ředitel galerie Kenneth Clark se proto obrátil na premiéra Winstona Churchilla. Ministerský předseda mu sdělil toto: „Ukryjte obrazy v jeskyních a sklepech, ale žádný z nich nesmí opustit tento ostrov.“

Teprve v polovině září 1940 našli pracovníci galerie vhodný úkryt v břidlicovém lomu Manod nedaleko waleské obce Blaenau Ffestiniog. Do léta 1941 sem byly převezeny veškeré obrazy, pro něž v jeskyni zřídili z cihel provizorní kóje. Obavy o bezpečí umělecké sbírky nebyly neopodstatněné, což dokazuje skutečnost, že budova Národní galerie byla během války zasažena celkem devětkrát německými pumami.

Právě této méně známé kapitole válečných dějin se věnovala i malá výstava nazvaná „Manod: Jeskyně britských uměleckých pokladů“ v londýnské Národní galerii . Představila 24 archivních fotografií, které doplnily snímky Robina Frienda, jenž dokumentoval současný stav jeskyně. Ta byla v pohotovosti udržována ještě dlouho po druhé světové válce pro případ atomového konfliktu. Centrem expozice byl třicetiminutový film nazvaný „Okřídlený býk a sloní přepravka“. Režíroval jej právě Robin Friend, choreografii pro něj připravili Wayne McGregor a Rhodri Huw. Jejich snímek se mj. snaží odpovědět na otázku, jak chránit kulturní dědictví před násilím a agresí. Dodejme, že přezdívku „sloní přepravka“ si vysloužila rozměrná bedna, v níž stěhovali za války největší obraz Národní galerie – van Dyckův Jezdecký portrét Karla I. o rozměrech 367 × 292,1 cm.

I když obrazy opustily Národní galerii, její sídlo během války neosiřelo. Jednak se v budově na Trafalgarském náměstí konaly občasné výstavy, a jednak se v ní pořádaly pravidelné koncerty klasické hudby. V letech 1940 až 1945 tu bylo zorganizováno více než třicet výstav, na nichž se představila nejen tehdejší tvorba oficiálních válečných malířů, ale z Walesu byly přiváženy a vystavovány některé obrazy ze sbírky NG.

Protagonistkou hudebních vystoupení se stala anglická klavíristka Myra Hess (1890–1965). Její „polední koncerty“ se staly velmi populární v široké veřejnosti. Během šesti válečných let navštívilo celkem 698 koncertů 824 152 lidí. Vstupenka stála pouhý jeden šilink.

Jméno Myry Hess, která před válkou vystoupila i v Československu, se díky „galerijním“ koncertům stalo v Británii pojmem, bylo svým způsobem synonymem klasické hudby. Ke konci války zaslechl jeden novinář ve vlaku vojáka, jak si pohvizduje skladbu Johanna Sebastiana Bacha. Zeptal se ho: „Vy máte rád Bacha?“ „Ne,“ odvětil voják. „Ale pískal jste si jeho kompozici.“ „To nebyl Bach, to byla Myra Hess,“ uzavřel konverzaci voják.

V londýnské Národní galerii vystoupili v rámci „poledních koncertů“ také českoslovenští hudebníci. České trio ve složení Marie Houňová (housle), Karel Hořic (violoncello) a Hans Walter Süsskind (klavír) tu hráli již 19. července 1940. Představili se také 28. října téhož roku, kdy k státnímu svátku ČSR zahráli skladby Antonína Dvořáka a Josefa Suka (u houslového pultu tehdy Marii Houňovou nahradila Maria Lidka). Česká hudba tu zazněla také na jaře 1942, kdy smyčcový kvartet Herberta Mengese provedl v premiéře kompozici „Coventry: A Meditation for Strings” od českého dirigenta a skladatele Viléma Tauského (1910–2004).

Jen pár dnů po konci druhé světové války v Evropě se začaly umělecké poklady vracet do Londýna. Již 17. května 1945 tak mohla být ve východním, méně poškozeném křídle galerie za přítomnosti krále Jiřího VI. a jeho ženy, královny Alžběty, zahájena výstava šedesáti pláten vlámských a italských mistrů. Jak tehdy napsal list Manchester Guardian, „výstava se stala symbolem vítězství v Evropě“.

Jaroslav Beránek

 

Aktuálně



Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu  promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

Ve čtvrtek 27. listopadu v Armádním muzeu promítneme filmy z naší sbírky. Přijďte se podívat na díla později známých filmařů

26. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…
Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

Katastrofa lodi Patria 25. listopadu 1940

25. 11. 2025
Využití uprchlíků jako zbraně, určené k rozvrácení území protivníka, není vynález posledních desetiletí.…
V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

V Armádním muzeu Žižkov převzali hrdinové třetího odboje dekrety a pamětní odznaky za protikomunistický odboj

24. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se v pondělí 24. listopadu sešli hrdinové třetího odboje. Z rukou…
Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

Ludvík Svoboda - připomínáme si 130 let od narození vojenského velitele a pozdějšího prezidenta

24. 11. 2025
Ludvík Svoboda je částí společnosti vnímán kriticky, jako státník, který zklamal. Asi…
Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

Přijďte ve čtvrtek 27. listopadu do muzea na další filmový večer, promítneme Kachyňu i Jasného

23. 11. 2025
Ve čtvrtek 27. listopadu se koná již tradiční komentované promítání filmů ze…