Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

02. 10. 2011
V dílnách Leteckého muzea Kbely probíhá stavba repliky letadla Be-50, které stálo na počátku jedné z úspěšných řad strojů předválečné československé firmy Beneš-Mráz. Replika byla již osazena motorem a v minulých dnech byl motor také vyzkoušen. A hned napoprvé úspěšně.
Letouny československé firmy Beneš-Mráz patřily v předválečné době k uznávaným strojům v kategorii sportovních, cvičných a turistických letadel. Firma byla založena v roce 1935 a sídlila v Chocni. Ing. Pavel Beneš byl v té době už uznávaným leteckým konstruktérem, pracoval např. pro firmu Avia.
Letoun Be-50 Beta Minor patřil vůbec k prvním letadlům, které tato firma vyprodukovala. Šlo o dvoumístný letoun dolnoplošné konstrukce, místo pro pilota a dalšího letce bylo odkryté. Prototyp byl vyroben již v roce 1935, první série letadel následovala v roce 1936. Letoun měl dobré letové vlastnosti, zvládal vzlet a přistání na malých plochách. Na délku měřil 7,7 metru, rozpětí křídel bylo přes 12 metrů. Vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.
Replika tohoto stroje vzniká v rámci Vojenského historického ústavu Praha v dílnách Leteckého muzea Kbely, a to pod vedením Jana Klabana. Do kostry letadla byl již zabudován motor Walter Minor 4-III, bylo potřeba motor vyzkoušet. To se stalo minulý týden v pátek. Motor po startovacím procesu bez problémů naskočil, cvičný běh trval zhruba půl hodiny na malých otáčkách. Stavba repliky letounu se tak posunula do další fáze.
Připomeňme, že na letouny Be-50 navazovala také úspěšná řada Be-51 vyráběná od roku 1937. Šlo o turistický dolnoplošník, který měl krytou kabinu pro dva letce. Letouny Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu „Nad oázami“ v Egyptě. Umístnily se uprostřed pole, ale uznání zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Letouny byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo.

1 - Jan Klaban (v kabině) a Jaroslav Anýž sledují chod kontrolních přístrojů v kabině letounu Be-50 Beta
2 – Snímek původního letounu Be-50
3 – Skupina několika Be-50
4 – Další typ Be-51 měl již krytou kabinu

Aktuálně



V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

10. 02. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že v úterý 11. února 2025 je Armádní muzeum Žižkov…
Odešel Jaroslav Beránek

Odešel Jaroslav Beránek

10. 02. 2025
S lítostí a zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí našeho dlouholetého kolegy Jaroslava…
Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

10. 02. 2025
Přijetí mnichovské dohody a následné odstoupení pohraničních oblastí nacistickému Německu znamenalo obrovský…
Jak nacisté okupovali československé pohraničí: muzeum promítlo i unikátní záběry

Jak nacisté okupovali československé pohraničí: muzeum promítlo i unikátní záběry

07. 02. 2025
Další projekce z cyklu „Komentované filmy ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha“ se…
Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

05. 02. 2025
V roce 1942 senátorku Františku Plamínkovou zavraždili nacisté při heydrichiádě. Odmítla odsoudit…