Ojedinělé škodovácké auto z Kdyby tisíc klarinetů obohatilo sbírku v Lešanech

Ojedinělé škodovácké auto z Kdyby tisíc klarinetů obohatilo sbírku v Lešanech

03. 08. 2011
Mladoboleslavská Škodovka vyrobila v éře socialismu několik dodnes málo známých, a přitom výjimečných prototypů aut. Jedním z nich je i tzv. agromobil, který se v roce 1964 objevil i v populárním filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Exemplář tohoto vozu je od letošního července součástí sbírek Vojenského technického muzea Lešany.
Přesný název automobilu zní Škoda 998 a pochází z roku 1962. Do VTM Lešany připutoval tento unikátní exponát 21. července a stal se součástí sbírek těžké bojové a automobilní techniky Vojenského historického ústavu Praha. Jedná se o zcela raritní exemplář automobilu, který byl vyvinut na přelomu 50. a 60. let, ale nebyl nikdy zaveden do výroby.
Impuls k vývoji vozu dalo tehdejší Ministerstvo zemědělství, které již od roku 1958 požadovalo speciální zemědělský automobil, vhodný k přepravě menšího počtu osob i nákladu. Vývojem projektu Agromobil byly pověřeny tehdejší mladoboleslavské Automobilové závody, národní podnik (AZNP), konečný projekt vznikl v roce 1961. V Mladé Boleslavi přitom zároveň vyvíjeli jiný prototyp, a to užitkového automobilu Škoda 997 – z něho se posléze vyklubala dlouhá léta vyráběná Š-1203. Vlastní výroba agromobilu pak měla probíhat v ČZM Strakonice.
V průběhu jediného roku byly zhotoveny tři prototypy. Motor a převodové agregáty byly převzaty z typu Škoda 1202, což mělo umožnit jednodušší zavedení vozu do výroby. Vozidlo bylo vybaveno přídavnou převodovkou s možností zařazení předního pohonu a také s vývodem pro pohon navijáku nebo jiných přídavných zařízení. Pro usnadnění jízdy v těžším terénu bylo vozidlo vybaveno uzávěrkami nápravových diferenciálů.
V roce 1962 měla být zhotovena dvacetikusová ověřovací série, posléze snížená na 10 kusů. Ohledně celkového počtu vyrobených automobilů se prameny dost rozcházejí – od pouhých 3 prototypů až po 23 postavených vozů. S jistotou lze říct, že v průběhu roku 1962 spatřilo světlo světa 5 prototypů výrobních čísel P-998-01-62 až P-998-05-62, které byly zkoušeny v ČZM Strakonice.
V letech 1962 a 1963 probíhaly intenzivní zkoušky prototypů i ve vojenské zkušebně. Prověřovala se možnost, že by auto bylo zavedeno do armády. Výsledek srovnávacího testu s vozem GAZ-69 vyzněl tak, že Škoda 998 v terénu svými vlastnostmi „gazík“ předčí. A po malých úpravách by bylo možné tento typ zavést do výzbroje ČSLA.
I přes nadějně probíhající zkoušky ale Ministerstvo všeobecného strojírenství kvůli nedostatku peněz pro další, technologicky nový typ automobilu, projekt agromobil v dubnu 1963 zrušilo.
Veřejnost se o tomto voze poprvé dověděla až na podzim ruku 1964, a to z článku v časopise Věda a technika mládeži 22/1964. Ve stejném roce se automobil dočkal i svého hvězdného okamžiku – dva exempláře účinkovaly ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Filmařům se vůz hodil asi i proto, že nepřipomínal tehdejší běžné armádní vozy sovětské výroby. Snímek měl nepřehlédnutelný pacifistický tón a spojit tuto myšlenku s konkrétními vozy „lidově demokratické“ armády nebylo možné. Není proto náhodné, že ve filmu se objevil i další „neznámý“ vojenský vůz: prototyp terénního vozu Škoda 973 „Babeta“, který byl vyvinut už v 50. letech, ale také se nedostal do výroby.
Z celkového počtu vyrobených agromobilů se zřejmě dochovaly pouze dva kusy. Jeden se nachází v depozitu tovární sbírky mladoboleslavské Škodovky, druhý vůz se nyní podařilo získat do sbírek VHÚ Praha. Tento automobil má výrobní číslo P-998-01-62 a byl po skončení zkoušek zakoupen v listopadu 1963 přes Mototechnu v Českých Budějovicích firmou ČZM Strakonice. Tady sloužil dalších téměř dvacet let u jednotky Lidových milicí. Až v roce 1980 byl vyřazen z provozu. Posléze ho získal soukromý majitel.
Majitel zakoupil vozidlo ve velice zbědovaném stavu. Díky náročné renovaci ho ale postupem času uvedl do provozuschopného stavu. V letošním roce se rozhodl, že vozidlo prodá. Skutečnost, že vůz zůstane jako sbírkový předmět součástí technického dědictví naší minulosti, kvitoval jako velký fanda techniky s nadšením. Celé jednání mezi ním a Vojenským historickým ústavem Praha proto proběhlo velmi rychle.
Automobil tak zaplnil jeden z chybějících článků ve sbírce prototypů československých vojenských vozidel z přelomu 50. a 60. let. Vzhledem k tomu, že je automobil po kompletní renovaci, je možné ho již nyní spatřit ve stálé expozici Vojenského technického muzea Lešany. Stojí právě vedle svého kolegy z Kdyby tisíc klarinetů, prototypu vozu Škoda 973 Babeta. K vidění tedy bude i na Tankovém dni 27. srpna.
1 – Agromobil ve vojenské verzi
2 – Tento skvěle restaurovaný model je nyní ve sbírkách VHÚ Praha
3 – Na předku škodovky je malé logo ČZM, protože ve Strakonicích se mělo auto vyrábět
4 – Zadní korbička mohla pojmout zhruba osm osob
5 – Volant trochu připomíná ten z pozdější dvanáctsettrojky
6 – Jednoduchá palubní deska
7 – Nakládání exponátu před převozem do Lešan
8 – Připraveno k jízdě: zajímavé srovnání velikostí
9 – Záběry z filmu Kdyby tisíc klarinetů
10 – Vůz vystavený v expozici VTM Lešany
11 – Automobil stojí vedle dalšího prototypu, terénní škodovky z 50. let
12 – Výborně je vidět i vnitřek vozu
13 – Protokol o zkouškách pěti vozů Š 998
14 – Technický průkaz vozidla, které bylo vedeno jako „dodávka“
15 – Jízda v terénu, 60. léta

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…