Polská Iskra doputovala do Kbel, příští rok bude představena veřejnosti

Polská Iskra doputovala do Kbel, příští rok bude představena veřejnosti

04. 11. 2014

Do Leteckého muzea Kbely byl v nedávných dnech dopraven polský cvičný letoun PZL TS-11 Iskra. Tento významný sbírkový přírůstek byl získán výměnou mezi Vojenským historickým ústavem Praha a Muzeem lotnictwa polskiego v Krakově. Letoun doplní sbírku cvičných proudových letadel – přímých konkurentů československého Delfína.

Letoun PZL TS-11 Iskra získal VHÚ na základě dohody s Muzeem lotnictwa polskiego, která byla podepsána v letošním roce. Z Polska do České republiky putovala Iskra, naopak do Polska bude v nejbližších dnech převezen exemplář československého letounu L-29 Delfín. Šlo o oboustraně výhodnou a vyváženou výměnu letadel podobného typu, pocházejících i ze stejné doby.

Letoun Iskra byl z polského Krakova dopraven rozložený, před převozen bylo nutné odmontovat obě křídla, vodorovnou ocasní plochu a také některé panely kryjící motor. Zpětné namontování křídel i dalších prvků však nebude představovat složitý proces. Letadlo je navíc ve velmi dobrém až vynikajícím stavu, díky novému nátěru, který byl v Polsku proveden, nebude ani potřeba stroj jakkoli upravovat pro výstavní účely.

S Iskrou se nicméně vzhledem ke končící sezóně v Leteckém muzeu Kbely budou moci návštěvníci seznámit až příští rok, konkrétně při zahájení nové muzejní sezóny v Leteckém muzeu Kbely, které je naplánováno na duben roku 2015.

Letadlo PZL TS-11 Iskra bylo vyvíjeno koncem 50. let, v roce 1961 se stroj zúčastnil srovnávací prezentace, jejímž účelem bylo vybrat standardní cvičný proudový letoun států Varšavské smlouvy. Iskra se zde představila společně s československým letadlem L-29 Delfín, třetím strojem byl sovětský letoun Jak-30. L-29 Delfín si tehdy vedl nejlépe a posléze se stal ve své kategorii jedním z nejúspěšnějších poválečných letadel; od roku 1963 do roku 1974 bylo vyrobeno 3 500 kusů.

Letoun PZl TS-11 Iskra se i přes tento dílčí neúspěch také dostal v roce 1963 do výroby, o rok později ho do svých složek zařadila polská armáda. Vývoj letounu pokračoval a vznikla bitevní a také průzkumná varianta. Během let 1963-1987 bylo vyrobeno celkem 424 letadel Iskra všech modifikací. V roce 1975 bylo 50 strojů dodáno do Indie, v 90. letech následovala další dodávka 26 kusů; v Indii dosloužil letoun až v roce 2004.

 

 

Cvičný proudový letoun PZL TS-11 Iskra – technická data

Posádka: 2 (žák, instruktor)

Délka: 11,15 m

Rozpětí: 10,06 m

Výška: 3,5 m

Nosná plocha: 17,5 m2

Hmotnost (prázdný): 2 560 kg

Hmotnost (naložen): 3 724 kg

Maximální vzletová hmotnost: 3 840 kg

Pohonná jednotka: 1 × proudový motor WSK SO-3W o tahu 10,8 kN

 

 

Výkony:

Maximální rychlost: 720 km/h

Dolet: 1 460 km

Dostup: 11 000 m

Stoupavost: 14,8 m/s

 

Výzbroj:

1x 23 mm kanón NR-23

400 kg různých zbraní na 4 vnějších pylonech Mars-4

 

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…