Renovace proudového letounu Jakovlev Jak-17

Renovace proudového letounu Jakovlev Jak-17

27. 12. 2012

Mezi největší novinky sezóny 2011 Leteckého muzea Kbely dozajista patří „nový kabát“ vzácného proudového letounu Jakovlev Jak-17, jehož vznik spadá do druhé poloviny čtyřicátých let minulého století.
Do sbírek Leteckého muzea byl tento letoun předán v roce 1967. Protože se nacházel v poměrně zbědovaném stavu, provedli na něm první záchranné práce technici Aera Vodochody. Dostal fiktivní zbarvení podle známé fotografie z jakési přehlídky v Rusku. Vystaven byl v rámci slavnostního otevření velké letecké výstavy v Praze-Kbelích v roce 1968. Od té doby byl tento unikátní stroj, který je na světě patrně pouze ve dvou kusech, ozdobou expozice Leteckého muzea VHÚ. Na počátku roku 2010 se ukázala potřeba jeho důkladnější celkové renovace povrchů i interiérů.
Přípravné práce spočívaly především v citlivých sondách na různých místech povrchu, aby se zajistily jednotlivé vrstvy barev, tak jak byly na letoun nanášeny. Sondami bylo zjištěno, že letadlo mělo celkem čtyři vrstvy barvy. Vrchní z Aera Vodochody, což byla z vrchu khaki a ze spodu světle modrá. Pod ní byla hrášková zeleň z TM Brno a pak zvláštní šedozelená, která ovšem nebyla na celém povrchu letounu. Jako zcela první nátěr byla zjištěna standardní ruská světle šedá venkovní olejová barva na letadla A-33m, která se užívala koncem čtyřicátých let minulého století. Pokud se týká znaků, měl stroj pouze čs. modře lemované kokardy a to i ve spodní vrstvě, tedy žádné hvězdy. Je zajímavé, že první znaky měly o něco menší průměr, který byl následně převzat u finálního nástřiku. Nejzajímavější poznatky přineslo sejmutí přídavných nádrží a postupné odbrušování trupového čísla 30. Pod přídavnými nádržemi na koncích křídel byla nalezena krásně zachovalá lesklá světle šedá venkovní barva používanou v SSSR pro vojenské letouny. Žluto-červené číslo 30 bylo postupně probrušováno. Nejprve se objevila pod vrchní žlutou barvou bílá lesklá barva s červeným lemem. Po dalším odbroušení červeného lemu bylo objeveno původní vnější černé lemování o šířce 15 mm, pak vnitřní červené lemování o 8 mm a vlastní bílá číslice o šíři 85 mm. Celé původní bílé číslo bylo ve své poloze mírně posunuto asi 20 mm oproti žlutému“. Na základě těchto poznatků bylo navrženo nově zbarvit letoun tak, jak k nám byl zřejmě v roce 1949 dodán. To jest celý nastříkaný světle šedou lesklou barvou odpovídající odstínu A-33m, doplněný bílým číslem 30, lemovaným červeně a černě. Letoun nese čs. modře lemované kokardy a černé popisky částí v azbuce. Zbarvení interiéru kabiny, podvozkových nohou a šachet bylo navrženo, opět podle dochovaných vzorků, jako středně šedé.

Aktuálně



My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…
Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

Letní škola pro seniory v Armádním muzeu nabízí komentované prohlídky i debaty s historiky

13. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

Jak Kennedy a Chruščov jednali ve Vídni

12. 06. 2025
Studená válka přinesla několik pozoruhodných setkání mezi americkým prezidentem a hlavním sovětským…
VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

VHÚ Praha letos připravil historicky nejrozsáhlejší expozici Ministerstva obrany ČR a Armády ČR na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET

11. 06. 2025
V Brně se koncem května konal tradiční Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky…
Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

Vyhlazení obce Lidice dne 10. června 1942

10. 06. 2025
Devátého června 1942 měl Reinhard Heydrich v Berlíně honosný pohřeb. Nacisté však…