Další skvělý zisk VHÚ: obrněnec LTH ze Švýcarska rozšiřuje sbírku předválečných československých tanků

Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek další, skutečně mimořádný exponát. Lehký tank LTH vyrobený firmou ČKD v roce 1939 a exportovaný do Švýcarska, kde ve zdejší armádě sloužil až do 50. let. Tank je darem Švýcarů české straně a je navíc po vnější stránce perfektně rekonstruovaný.

 

Tank LTH rozšiřuje už tak velice početnou a pestrou kolekci československých předválečných tanků ve sbírkách VHÚ. Jde o tanky, které byly u nás jak konstruktérsky připraveny, tak také vyrobeny. V současnosti má VHÚ tanky LT vz. 35 a LT vz. 38, které sloužily v československé armádě, dále je v jeho sbírkách tank LTP, který byl exportován do Peru (více ZDE). A nechybí ani švédský tank Strv m/41, který byl v této severské zemi licenčně vyráběn podle československého vzoru.

Tank LTH nyní tuto kolekce dále rozšiřuje. Aby byla kompletní, chybí v ní už jen tank TNH vyvážený koncem 30. let do Íránu. V Teheránu mají dodnes dva exponáty, ambicí VHÚ tedy je jeden z nich získat. To je ale věc budoucnosti, nyní můžeme oslavovat fakt, že švýcarský exponát byl získán a doputoval také do Česka, konkrétně do Vojenského technického muzea Lešany, kde bude od pátku 1. července k vidění pro všechny návštěvníky. Tank se také předvede na letošním Tankovém dni, který se uskuteční v Lešanech v sobotu 27. srpna.

„Máme z takového exponátu skutečně obrovskou radost, naše kolekce předválečných československých tanků se opět významně rozrostla a zbývá jen poslední krok k její kompletaci,“ říká ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek. „Už dnes jde ale o naprosto unikátní sbírku, kterou samozřejmě nemá žádný jiný stát na světě. Za jejím vznikem stojí skutečně mnohaletá práce nejen našich pracovníků, ale také mnoha zainteresovaných jedinců ze státní správy i diplomatů. Rád bych v této souvislosti poděkoval ministru obrany Martinu Stropnickému, který nám významným způsobem pomohl v závěrečné fázi celého procesu, musím také vyjádřit velké uznání náměstkovi ministra obrany pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Danielu Koštovalovi, který s námi stál od počátku našich jednání se švýcarskou stranou.“

Ředitel VHÚ Aleš Knížek dále říká: „Nesmírně bych chtěl ocenit velmi vstřícný a přátelský postoj švýcarské strany, konkrétně bych zmínil spolupráci s tamním ministerstvem obrany, podpořenou osobním nasazením velvyslance Švýcarska v České republice panem Markus-Alexanderem Antoniettim. Zásadní byla návštěva švýcarského ministra obrany Ueli Maurera v Česku v roce 2015, kdy byl nadšen z atmosféry a projevů přátelství a sympatií.“

Po svém návratu tak v součinnosti s Vojenským muzeem v Burgdorfu připravili Švýcaři jeden z jejich dodnes dochovaných tanků LTP k exportu do Česka. Ministr obrany Švýcarska se rozhodl tank věnovat Vojenskému historickému ústavu Praha jako dar na počest dlouhotrvajícího přátelství, přičemž pan Ueli Maurer chtěl osobně přispět ke kompletaci této světově ojedinělé sbírky.

V prosinci 2015 došlo prostřednictvím švýcarské ambasády v České republice ke kontaktům s ředitelem Centrálního úřadu historického materiálu švýcarské armády (OCMHA) panem Jürgem Reusserem a zástupci vojenského muzea v Burgdorfu, v březnu 2016 navštívila delegace VHÚ švýcarské muzeum. Byla podepsána smlouva, dojednány realizační záležitosti, potvrzeny termíny a zpracovala se technická dohoda. Za švýcarskou stranu podepsal dohodu zástupce ředitele OCMHA a hlavní technik Pascal Mouther, který se posléze nejvíce podílel na závěrečné etapě předávání, za českou stranu zástupce ředitele VHÚ Pavel Löffler. Převoz tanku pak vedle P. Löfflera organizačně připravili pracovníci VHÚ Leoš Krejča, Zlatko Šula a Josef Rendl – všem patří poděkování.

Přeprava tanku se uskutečnila ve dnech 22.-24. června. V pátek 24. června přijel nákladní vůz Tatra 815 Multilift do areálu Vojenského technického muzea Lešany a na korbě přivezl tank LTH. Přepravu zabezpečila Agentura logistiky – Odbor vojenské dopravy, poděkování za vstřícný postoj patří brigádnímu generálovi Jaroslavu Trakalovi, plukovníku Martinu Štochlovi a ing. Janu Horákovi.

Tank dorazil do České republiky ve výborném stavu. Byl zrestaurován, na jeho odborné přípravě se podílel tým restaurátorů Centrálního úřadu historického materiálu švýcarské armády pod vedením Michiela Brunotta (více informací o OCMHA naleznete ZDE).

Tank bude během prázdnin umístěn ve Vojenském technickém muzeu Lešany, konkrétně v části, kde pod přístřešky stojí na venkovní ploše další tanky. Tank prozatím nemá motor, je tedy nepojízdný, ale o jeho uvedení do pojízdného stavu budou samozřejmě pracovníci VHÚ usilovat a již nyní zahájili práce na této etapě další rekonstrukce tanku.

 

 

Historie a výroba lehkého tanku LTH

Československá firma ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk) připravila v druhé polovině třicátých let koncept moderně navrženého lehkého tanku, určeného pro zákazníky na zahraničních trzích.

Vzhledem k plánu švýcarských ozbrojených sil na vybudování moderních tankových jednotek ČKD upravila původní projekt stroje TNH na výrazně zmenšenou a odlehčenou verzi, označovanou LTH. Konstruktéři dokázali rychle reagovat na požadavky švýcarské armády a reflektovali například hmotnostní limity, dané nosností švýcarských silničních mostů. Stejně jako u ostatních obrněnců pražského koncernu z meziválečného období se stal šéfkonstruktérem projektu inženýr ukrajinského původu Alexej Surin.

Podvozková skupina si ponechává konstrukční filosofii ČKD, při výrobě trupu byla použita technologie nýtování pancéřových plechů na úhelníkový rám. Vozidlo bylo při relativně nevelkých rozměrech velmi dobře pancéřováno.

Zákazník si vyžádal dodávku poloviny vozidel s benzinovým motorem Scania-Vabis 1664/5 švédské konstrukce, o obsahu 7 754 ccm a výkonu 125 koňských sil. Druhá polovina vozidel, obdržela domácí diesely Saurer CT1D o obsahu 8 724 ccm a stejném výkonu 125 koňských sil. V obou případech měly jednotky řadovou šestiválcovou konstrukci s kapalinovým chlazením. Všechna vozidla byla osazena planetovou pětistupňovou převodovkou Praga-Wilson.

Výzbroj tvořil poloautomatický kanón ráže 24 milimetrů, spřažený s těžkým, vodou chlazeným kulometem Maxim ráže 8 milimetrů. Další zbraň tohoto typu se nacházela v čelním pancíři korby. Třetím kulometem byl lehký M.25 stejného kalibru, uložený v trupu. V případě potřeby sloužil k obraně před nízko letícími letadly. Zásoba munice činila 114 dělostřeleckých nábojů a 2 800 kulometných. Osádku tanku tvořili tři muži.

Sbližováním požadavků zákazníka a technických možností došlo ke vzniku typu LTH, splňujícího většinu švýcarských nároků.

Dne 6. prosince 1937 dochází k podpisu kontraktu na dodávku 12 vozidel, za cenu 700 000 korun u prvního vozu a 600 000 u následujících, celkem tedy za 6 600 000 Kč. Dalších 12 vozidel pak mělo být do Švýcarska dovezeno v rozloženém stavu a smontováno na místě.

Prototyp byl dokončen 1. března 1938 a k 15. březnu najezdil již 470 kilometrů. Počátkem června jej odvezli do Švýcarska a pokračovalo testování jeho armádou.

Sériová výroba začala 6. srpna 1938, první dva LTH dorazily do Švýcarska v lednu 1939, poslední potom v dubnu téhož roku. Švýcarská armáda tanky nazývala Panzerwagen 39 a postavila z nich tři tankové roty pro lehké brigády. Z prvoliniové služby byly odsunuty roku 1950. Podle dochovaných zpráv se LTH osvědčily i v náročném horském terénu. V poválečném období se krátce uvažovalo o objednání výrazně modernizované verze tanku, později se však švýcarská armáda přiklonila k nákupu upravených stíhačů tanků německého typu Hetzer, které jí dodávala Škoda Plzeň.

Na základě částí podvozku a dalších komponentů tanku LTH vznikl za války prototyp švýcarského samohybného děla NK-I (Nahkampfkanone I), který však nepřešel do sériové výroby.

 

LTH – základní technické údaje

Hmotnost: 7,70 t

Délka: 4,46 m

Šířka: 2,00 m

Výška: 2,10 m

Pancéřování: 8-32 mm

Motor Saurer

Výkon: 120 hp

Rychlost: 45 km/h

Dojezd: 200 km

Překážky: stěna 0,8 m, příkop 1,8 m, brod 0,8 m

Výzbroj: 1x 24 mm kanón, 2 x 8 mm kulomet

Osádka: 3 muži

 

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha