Aero Ae-145

Aero Ae-145

Velice úspěšným obchodním artiklem našeho leteckého průmyslu byl v první polovině padesátých let minulého století čtyřmístný dvoumotorový letoun Aero Ae-45, zpočátku vyráběný v Aeru Vysočany. Posléze byla jeho produkce přenesena do n. p. Strojírny první pětiletky v Kunovicích. Tamní konstruktéři na draku provedli řadu úprav, které zvýšily užitnou hodnotu a bezpečnost stroje. Byl také změněn jeho název na Aero Ae-45 Super. Dalším vývojem tohoto typu, především zástavbou výkonnějších motorů M-332, vzniklo Aero Ae-145, jehož produkce šla hlavně na export.

Prototypem této verze byl stroj výrobního čísla 02-002, vzniklý v roce 1955 ještě jako Ae-45 S a o rok později imatrikulovaný jako OK-KDA. Letoun si podržela v majetku kunovická továrna a na sklonku roku 1957 do něj namontovala nové moderní čtyřválcové motory M-332 s vypínatelným kompresorem a nízkotlakým vstřikováním paliva, které se vyznačovaly vysokými výkony a úsporným během.

Letoun pak procházel závodními i státními zkouškami, jejichž pozitivní výsledky vyústily v sériovou výrobu Ae-145, která dala celkem na 142 kusů. Dne 26. ledna 1959 s ním dokonce zalétávací pilot Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Jiří Kunc překonal národní výškový rekord dosažením absolutní výšky 7 910 metrů a to i přes poměrně nepříznivé zimní počasí. Krátce nato byl OK-KDA předváděn potencionálnímu zákazníkovi v bývalém Sovětském svazu, odkud se pak vrátil do mateřského závodu.

V roce 1966 byl natrvalo převeden do stavu VZLÚ Praha a o něco později, po vyškrtnutí z čs. leteckého rejstříku, již nosil jen zkušební imatrikulaci OK-06. Ve výzkumném ústavu byl využíván hlavně ke zkouškám leteckých přístrojů a instalací. Během svého života absolvoval dvě generální opravy a prodělal dvě závažnější nehody spojené se špatnou funkcí zatahovacího podvozku. Poslední let absolvoval ve VZLÚ 26. listopadu 1968 při náletu 1 626 h a 2 259 startech.

Krátce nato byl tento Ae-145 převeden do sbírky VHÚ a 4. února 1969 po zemi přetažen z Letňan do Kbel. Zde byl nějakou dobu vystaven v původním stavu v tehdejší nově vzniklé Expozici letectva Vojenského muzea VHÚ a poté uložen do depozitáře.

 

Motory 2x M-332 o maximálním výkonu 140 k (103 kW)

Rozpětí 12,27 m

Délka 7,77 m

Výška 2,3 m

Prázdná hmotnost 960 kg

Maximální vzletová hmotnost 1 600 kg

Maximální rychlost 282 km/h

Dolet 1 700 km

Normální dostup 5 900 m

Aktuálně



V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

01. 07. 2025
První zahraniční operace československé armády, počátky navazování kontaktů s NATO nebo odzbrojovací…
Nástupem u Národního památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína  vojáci oslavili Den ozbrojených sil

Nástupem u Národního památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína vojáci oslavili Den ozbrojených sil

30. 06. 2025
Přesně před 107 lety čs. legionáři ve Francii přísahali věrnost vznikajícímu československému…
Výsadek v pavučinách smůly a zrady

Výsadek v pavučinách smůly a zrady

30. 06. 2025
O prvotním úspěchu noční výsadkové operace na okupovaném území rozhodovalo v letech 2.…
Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

Nová výstava před Generálním štábem AČR ukazuje proměny české armády

26. 06. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Nová armáda…
Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

Přijďte na poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu, tématem je čs. armáda 1945–1948 v tvorbě Vojenského filmového a fotografického ústavu

25. 06. 2025
V čtvrtek 26. června se v kinosále Armádního muzea Žižkov koná poslední…