Jakovlev Jak-17 (v kódu NATO Feather) – proudový stíhací letoun

Jeden z prvních sériově vyráběných sovětských proudových letounů první generace. Vznikl dalším vývojem stroje Jak-15, od něhož se lišil především příďovým podvozkem (namísto původního ostruhového) a pohonnou jednotkou, kterou tvořil motor RD-10A. Spolu s tímto motorem byla zvětšena svislá ocasní plocha a do čelního štítku kabiny bylo zabudováno pancéřové sklo. Sériová výroba byla zahájena v roce 1948 a dodávky činily celkem 430 kusů. Jediný stroj tohoto typu dodaný do Československa byl v letech 1949-1950 intenzivně zkoušen čs. vojenským letectvem pod označením S-100 a později byl přidělen do Vojenské technické akademie jako konstrukční pomůcka. Dochoval se do dnešních dnů.
Jedná se o Jakovlev Jak-17 (30), výrobní č. IS-10001, jenž byl získán v roce 1967 ve velmi poškozeném stavu z Technického muzea v Brně. Generální opravu provedl n. p. Aero Vodochody v roce 1968.

Jakovlev Jak-17 (v kódu NATO Feather) – proudový stíhací letoun, SSSR/1947
Motor RD-10 s tahem 9,1 kN
Rozpětí (m) 9,20
Délka (m) 8,78
Hmotnost prázdného letounu (kg) 2 430
Vzletová hmotnost (kg) 3 330
Maximální rychlost (km/h) 750
Dostup (m) 12 000
Dolet (km) 740 

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha