Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Po vypuknutí občanské války ve Španělsku v roce 1936 trpělo vládní letectvo akutním nedostatkem létajícího personálu. Řešením se stal nábor letců v zahraničí. Z tehdejšího Československa se do Španělska podařilo zlákat téměř dvě desítky vojenských i aeroklubových pilotů a příslušníků pozemního personálu. Ne všichni z nich se však nasazení v řadách vládního letectva dočkali. Mnozí byli v rozporu s jejich předchozím výcvikem, schopnostmi a paradoxně i potřebami republikánské armády zařazeni k pěchotě. Jedním z těch, kteří měli to štěstí a mohli usednout do kokpitu letadla, se stal Karel Vejvoda (1905–1968).

Jeho kariéra vojenského pilota začala již v roce 1924, pro hrubé porušení kázně byl však na podzim 1925 z letecké školy vyloučen a zbytek vojenské prezenční služby strávil u pěchoty. Během této služby stihl třikrát dezertovat. Konflikty se zákonem měl i po návratu do civilu a vypuknutí občanské války ve Španělsku tak pro něj představovalo vítanou příležitost k novému začátku i návratu k letectvu. Do Španělska odešel mezi prvními již na přelomu září a října 1936 a po přeškolení na techniku Aviación Militar se v kokpitu lehkých bombardérů Polikarpov R-5 a R-Z účastnil leteckých bojů nad Madridem, Guadalajarou a Teruelem. Ze Španělska odešel v důstojnické hodnosti zřejmě na konci roku 1937.

Podruhé donutila Vejvodu k odchodu za hranice německá okupace. V dubnu 1939 odešel přes Polsko do SSSR, kde až do roku 1941 pracoval jako dělník. Po vypuknutí německo-sovětské války se opět přihlásil k letectvu, ale jeho žádost byla zamítnuta. Své místo nakonec našel v řadách čs. armády v SSSR. Jako příslušník spojovací čety se zúčastnil bitvy u Sokolova a v červenci 1943 byl přemístěn k nově formovanému tankovému praporu, kde záhy začal vykonávat funkci technického důstojníka roty středních tanků T-34/76, s kterými se vyznamenal v boji o Kyjev. Posléze sloužil jako technický důstojník 2. praporu 1. čs. samostatné tankové brigády a konec války jej zastihl v rekonvalescenci po zranění, které utrpěl během ostravské operace. Na konci roku 1945 odešel na vlastní žádost z armády a věnoval se civilní profesi.

Legitimace španělského Aviación Militar na první pohled zaujme odolnými deskami vyrobenými z pogumovaného materiálu a s mosazným kováním. Na přídeští se nachází základní identifikační údaje majitele a portrétní fotografie.

Rozměry: 7 x 10 cm

Legitimace španělského letectva byla do sbírky VHÚ Praha získána po 2. světové válce.

 

Aktuálně



Izraelští vojenští historikové a veteráni navštívili Vojenský historický ústav Praha

Izraelští vojenští historikové a veteráni navštívili Vojenský historický ústav Praha

12. 05. 2025
Do Vojenského historického ústavu Praha zavítala vzácná návštěva, předseda Izraelské komise pro…
Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

09. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

08. 05. 2025
Vojenský historický ústav zveřejnil další digitální edici historického pramene s informacemi o…
Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

08. 05. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem dnes u…
Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

06. 05. 2025
V úterý 6. května odpoledne byla oficiálně zahájena výstava Nezapomeňme 80 na…