Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Legitimace Aviación Militar na jméno Karel Vejvoda

Po vypuknutí občanské války ve Španělsku v roce 1936 trpělo vládní letectvo akutním nedostatkem létajícího personálu. Řešením se stal nábor letců v zahraničí. Z tehdejšího Československa se do Španělska podařilo zlákat téměř dvě desítky vojenských i aeroklubových pilotů a příslušníků pozemního personálu. Ne všichni z nich se však nasazení v řadách vládního letectva dočkali. Mnozí byli v rozporu s jejich předchozím výcvikem, schopnostmi a paradoxně i potřebami republikánské armády zařazeni k pěchotě. Jedním z těch, kteří měli to štěstí a mohli usednout do kokpitu letadla, se stal Karel Vejvoda (1905–1968).

Jeho kariéra vojenského pilota začala již v roce 1924, pro hrubé porušení kázně byl však na podzim 1925 z letecké školy vyloučen a zbytek vojenské prezenční služby strávil u pěchoty. Během této služby stihl třikrát dezertovat. Konflikty se zákonem měl i po návratu do civilu a vypuknutí občanské války ve Španělsku tak pro něj představovalo vítanou příležitost k novému začátku i návratu k letectvu. Do Španělska odešel mezi prvními již na přelomu září a října 1936 a po přeškolení na techniku Aviación Militar se v kokpitu lehkých bombardérů Polikarpov R-5 a R-Z účastnil leteckých bojů nad Madridem, Guadalajarou a Teruelem. Ze Španělska odešel v důstojnické hodnosti zřejmě na konci roku 1937.

Podruhé donutila Vejvodu k odchodu za hranice německá okupace. V dubnu 1939 odešel přes Polsko do SSSR, kde až do roku 1941 pracoval jako dělník. Po vypuknutí německo-sovětské války se opět přihlásil k letectvu, ale jeho žádost byla zamítnuta. Své místo nakonec našel v řadách čs. armády v SSSR. Jako příslušník spojovací čety se zúčastnil bitvy u Sokolova a v červenci 1943 byl přemístěn k nově formovanému tankovému praporu, kde záhy začal vykonávat funkci technického důstojníka roty středních tanků T-34/76, s kterými se vyznamenal v boji o Kyjev. Posléze sloužil jako technický důstojník 2. praporu 1. čs. samostatné tankové brigády a konec války jej zastihl v rekonvalescenci po zranění, které utrpěl během ostravské operace. Na konci roku 1945 odešel na vlastní žádost z armády a věnoval se civilní profesi.

Legitimace španělského Aviación Militar na první pohled zaujme odolnými deskami vyrobenými z pogumovaného materiálu a s mosazným kováním. Na přídeští se nachází základní identifikační údaje majitele a portrétní fotografie.

Rozměry: 7 x 10 cm

Legitimace španělského letectva byla do sbírky VHÚ Praha získána po 2. světové válce.

 

Aktuálně



Poslední den výstavy k 25 letům v NATO

Poslední den výstavy k 25 letům v NATO

14. 05. 2024
Po dvou měsících končí výstava mapující historii Severoatlantické aliance. Mapuje také roli…
První muž kontrarozvědky

První muž kontrarozvědky

13. 05. 2024
K předním vojenským osobnostem, na které je žádoucí každoročně zavzpomínat, náleží i generálmajor…
Devátá vycházka Po stopách bojů Pražského povstání zavedla účastníky do centra Prahy

Devátá vycházka Po stopách bojů Pražského povstání zavedla účastníky do centra Prahy

11. 05. 2024
Do centra Prahy, na Staroměstské náměstí, se při 9. vycházce po stopách…
Vojenské písomníctvo medzivojnového Československa a jeho kontrola

Vojenské písomníctvo medzivojnového Československa a jeho kontrola

10. 05. 2024
Napriek známemu výroku, že vojna je príliš dôležitá téma na to, aby…
Dopravní omezení na trasách vedoucích do Vojenského technického muzea Lešany

Dopravní omezení na trasách vedoucích do Vojenského technického muzea Lešany

10. 05. 2024
Vzhledem k enormnímu množství stavebních prací v okolí Vojenského technického muzea Lešany důrazně doporučujeme…