Letoun Zlín Z-22 Junák, výr. č. 82
V hlavní hale Leteckého muzea VHÚ je mimo jiné vystaven slavný celodřevěný sportovní letoun konstruktéra Ing. Karla Tomáše Zlín Z-22 Junák. Jednalo se o dvou, až třímístnou konstrukci pro výcvik a turistiku. Prototyp byl zalétán ještě s motorem Persy III o výkonu 57 k (42 kW), ale později byly stroje vybaveny motorem Praga D. Sériová výroba probíhala v Otrokovicích a v Kunovicích. Letoun Junák se hodně exportoval, např. do Rumunska bylo dodáno 50 kusů a dalších 25 do států západní Evropy. Celkem bylo do roku 1952 vyrobeno na 200 letadel tohoto typu. Letoun výr. č. 82 byl zhotoven v Kunovicích v roce 1950 a imatrikulován jako OK-ENM. V roce 1955 byl prodán do Lucemburska jako LX-MAI a později se dostal do Belgie. V šedesátých letech minulého století zřejmě létal se dvěma imatrikulacemi a to OO-GUY a OO-FRE. Do České republiky se dostal výměnou s panem Lucienem De Leyle, který byl jeho několikátým vlastníkem. V té době měl Junák nalétáno asi 680 hodin. Pan De Leyle s ním dne 17. října 1970 přiletěl na letiště Praha – Ruzyně a za letoun obdržel výměnou stroj Zlín Z-326 Trener Master výr. č. 0572 ze stavu ČSLA. Na něm později přišel o život, když se pokoušel o vyšší akrobatické prvky.
Dne 19. října 1970 svazarmovský inspektor Vojtěch Khol a náčelník expozice podplukovník Jaroslav Janečka přeletěli letoun z Prahy – Ruzyně do Letňan, odkud byl dopraven do Leteckého muzea VHÚ, kde je vystaven v původní podobě dodnes.
Technické údaje
Motor: Praga D o výkonu 75 k (55 kW)
Rozpětí: 10,60 m
Délka: 7,25 m
Hmotnost prázdného letounu: 365 kg
Vzletová hmotnost: 580 kg
Maximální rychlost: 176 km/h
Dostup: 4 200 m
Dolet: 500 km