Plynová páka letounu Avia BH-3

Plynová páka letounu Avia BH-3

Revolučně řešený stíhací jednoplošník Avia BH-3 počala firma vyvíjet v roce 1921 na základě zkušeností s obdobně řešeným experimentálním letounkem Avia BH-1. Elegantní polosamonosná dolnoplošná koncepce byla umožněna díky křídlu s tlustým proměnným profilem, které bylo v místě své největší tloušťky zavěšeno k trupu ocelovou vzpěrou tvaru obráceného V. Letoun byl osazen spolehlivým, ale těžkým, vodou chlazeným řadovým šestiválcem BMW IIIa, o výkonu 185 k (136 kW) při 1 360 ot/min. Jednalo se o takzvaně předimenzovaný a překomprimovaný motor, což znamenalo, že jeho výkonnost byla plně využita až ve 3 500 m. Na zemi byl motor škrcen přípustí, aby nedocházelo k jeho přehřívání, jinak by u země dával až 250 k.

První prototyp byl zničen při havárii dne 22. června 1922, při níž zahynul pilot Bohumil Munzar. Vývoj letounu ale nadále pokračoval a kromě dalšího prototypu bylo MNO objednáno ještě deset sériových strojů. Již v září 1923 se první BH-3 , nyní již vojáky označované B-3 zúčastnily armádních manévrů u Poličky. Pokud tyto na svou dobu neobvyklé stíhačky pilotovali zkušení letci, zdálo se být vše v pořádku. Když ale přišly do řadové služby, projevily se jejich nectnosti, které byly dány již samotnou koncepcí jednoplošníku. Méně zkušení piloti, zvyklí na stabilní dvouplošníky, byli obratnou a labilní Avií zaskočeni a let s ní jim činil velké obtíže. Proto si také vysloužila nepříliš lichotivou přezdívku „Bejk“. Po stížnostech od pluků byly tedy již v roce 1924 staženy do leteckého učiliště v Chebu k výcviku stíhacích pilotů. Zde ovšem na nich došlo k několika smrtelným haváriím a typ byl určen k postupnému vyřazení.

Z Chebu patrně pochází i plynová páka z tohoto letounu, která se nachází ve sbírkách VHÚ. Jde o svařenec z ocelového plechu o rozměrech 230 x 155 mm. Uprostřed segmentu tvaru V se pohybuje samotná páka, která je v požadované poloze jištěna rohatkou se západkou. Na rámu jsou dva štítky udávající polohu škrtící klapky karburátoru. Je zajímavé, že za první republiky se u letadel dával plný plyn pohybem k sobě. Celý výrobek je v barvě kovu, natřený pouze bezbarvým lakem. Páku spolu s dalšími součástkami a dokumentací zakoupil VHÚ v roce 1974 od soukromé osoby.

 

Hlavní technické údaje letounu Avia BH-3

Rozpětí 10,24 m

Délka 6,98 m

Výška 2,77 m

Prázdná hmotnost 734 kg

Max. vzletová hmotnost 1 025 kg

Max. rychlost 240 km/h

Dostup 8 000 m

Dolet 450 km

Motor BMW IIIa o výkonu 185 k (136 kW) při 1 360 ot/min

Výzbroj dva kulomety Vickers 0,303, ráže 7,7 mm

 

Aktuálně



První muž kontrarozvědky

První muž kontrarozvědky

13. 05. 2024
K předním vojenským osobnostem, na které je žádoucí každoročně zavzpomínat, náleží i generálmajor…
Devátá vycházka Po stopách bojů Pražského povstání zavedla účastníky do centra Prahy

Devátá vycházka Po stopách bojů Pražského povstání zavedla účastníky do centra Prahy

11. 05. 2024
Do centra Prahy, na Staroměstské náměstí, se při 9. vycházce po stopách…
Vojenské písomníctvo medzivojnového Československa a jeho kontrola

Vojenské písomníctvo medzivojnového Československa a jeho kontrola

10. 05. 2024
Napriek známemu výroku, že vojna je príliš dôležitá téma na to, aby…
Dopravní omezení na trasách vedoucích do Vojenského technického muzea Lešany

Dopravní omezení na trasách vedoucích do Vojenského technického muzea Lešany

10. 05. 2024
Vzhledem k enormnímu množství stavebních prací v okolí Vojenského technického muzea Lešany důrazně doporučujeme…
Přijďte dnes od 18h na procházku po stopách bojů Pražského povstání

Přijďte dnes od 18h na procházku po stopách bojů Pražského povstání

09. 05. 2024
Dnes pokračuje série „Vycházky po stopách bojů Pražského povstání“. Od září loňského…