Prototyp stíhacího letounu Praga E-45

Trojice snímků zachycuje jediný vyrobený prototyp stíhacího letounu Praga E-45 ze třicátých let.

 

Před polovinou 30. let československé letectvo potřebovalo nový stíhací letoun a do soutěže se zapojila i firma ČKD-Praga s jednomístným dvouplošníkem Praga E-45, jehož autorem byl Ing. Jaroslav Šlechta. Délka stroje byla 7,45 m, rozpětí křídel 8,5 m a jejich celková plocha 20,25 m²; vzletová hmotnost činila 1691 kg. Slabinu představoval motor – nepodařilo se obstarat motor HS 12 Ydrs, a tak byl instalován slabší Rolls-Royce Kestrel VI. Maximální rychlost stroje činila 372 km/h, maximální dostup 9500 m n. m. a dolet 640 km. Výzbroj představovaly dva kulomety ráže 7,92 mm. Prototyp poprvé vzlétl 8. října 1934 a i přes slabší motor nepodal špatný výkon. Volba však padla na konkurenční stroj Avia B-534, jenž poprvé vzlétl již v květnu 1933 a měl silnější výzbroj. Letoun Praga E-45 byl vybrán alespoň jako náhradní řešení pro případ, že by se Avia B-534 přece jen nakonec neosvědčila. K tomu však nedošlo, letecké oddělení ČKD-Praga se načas ocitlo ve značných hospodářských potížích a prototyp stíhacího letounu E-45 představoval jediný vyrobený exemplář tohoto stroje.

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha