Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6×6 „Děvín“

Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6×6 „Děvín“

Na počátku 80. let dala zastaralost vozidel Praga V3S podnět ke konstrukci nového středního nákladního automobilu. Jedním z požadavků na vývoj automobilu se stalo využití stávající výrobní základny a návaznost, včetně použití dílů a skupin, na vozidlo Praga V3S. První studie vznikla 12. 11. 1981 v pražské Avii a dostala označení STNA (střední terénní nákladní automobil) 6×6. Z nařízení vlády se finálním řešitelem úkolu staly Bratislavské automobilové závody (BAZ), které původní návrh vozu převzaly. V roce 1983 řešitelský kolektiv předložil ideový projekt a studii na STA (střední terénní automobil) 6×6 ve vojenském provedení a SNA (střední nákladní automobil) 6×6, 6×4 a 4×2 pro civilní využití. Základem navrženého nákladního automobilu se stal obdélníkový rám s pevnými nápravami. Jako pohonnou jednotku použily upravený traktorový motor Zetor. Vozidlo mělo stálý náhon obou zadních náprav s možností připojení náhonu přední nápravy. Karoserie se skládala z celokovové dvoudveřové budky osádky a valníkové plošiny nebo skříně. První dva prototypy STA 6×6 byly dokončeny 28. 12. 1984. V roce 1989 byl dokončen vývoj automobilu Děvín v provedení STA i SNA (6×6 i 4×4) a vozidla byla připravena do sériové výroby. Celkem vzniklo 15 prototypů v různých provedeních. V červnu téhož roku předsednictvo vlády rozhodlo o odložení náběhu sériové výroby automobilu do doby, než vláda ČSSR rozhodne o konečném výrobním programu š.p. BAZ Bratislava. Politické změny v závěru roku 1989 a rozdělení Československé republiky v lednu 1993 znamenaly definitivní konec projektu. BAZ neměly k dispozici potřebné finanční prostředky na vybavení výrobních linek a nebyla ani jistota odbytu vozidel. Tím také skončila jakákoliv naděje na sériovou výrobu automobilů Děvín.

Prototyp výrobního čísla 000002 získal VHÚ do sbírek v roce 1992 převodem z Výzkumného ústavu 010 Vyškov.


Technická data provedení STA VV 6×6 (střední nákladní automobil vojenský valník)

Celková délka: 7 590 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 100 mm
Rozchod:
-vpředu: 2 058 mm
-vzadu: 2 040 mm
Rozvor: 3 850 + 1 300mm
Světlá výška: 380 mm
Motor: přeplňovaný, šestiválcový, řadový, kapalinou chlazený, vznětový s přímým vstřikem paliva odvozený od motorů traktorové řady Zetor UŘ IV (pro armádu vícepalivové provedení)
-objem: 7 298 cm³
-výkon: 121 kW
Převodovka: mechanická, čtyřstupňová + zpátečka, s možností elektropneumatického řazení dvou stupňů stálého záběru
Přídavná převodovka: dvoustupňová s elektropneumatickým řazením a s vývodem pro pohon navijáku nebo čerpadla
Max. rychlost: 90 km/h

Aktuálně



Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

28. 09. 2022
Třetí částí nové expozice v Armádním muzeu Žižkov je věnována válečnému konfliktu, který…
Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

26. 09. 2022
Před 84 lety, noci z 29. na 30. září 1938, byla podepsána…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

23. 09. 2022
Druhá část nové expozice v rekonstruovaném Armádním muzeu Žižkov je věnována období od…
Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

20. 09. 2022
Letošnímu třetímu číslu časopisu Historie a vojenství, které vydává Vojenský historický ústav…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část první. Od nejstarších dob po rok 1740.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část první. Od nejstarších dob po rok 1740.

17. 09. 2022
V naší sérii článků, v nichž vám představujeme novou podobu Armádního muzea Žižkov, se…