Rakousko-uherský letoun Hansa-Brandenburg C.I

Rakousko-uherský letoun Hansa-Brandenburg C.I

Trojice snímků, pořízených roku 1917 českými vojáky rakousko-uherské armády na rumunské frontě, zachycuje rakousko-uherský letoun Hansa-Brandenburg C.I zasažený Rumuny a poté částečně zamaskovaný.

 

Tento dvoumístný dvojplošník, vyvinutý za první světové války německým konstruktérem Ernstem Heinkelem pro taktéž německou společnost Hansa-Brandenburg, se od roku 1916 dočkal masového nasazení ve službách rakousko-uherského letectva. Udává se, že celkem bylo za války vyrobeno snad až 1318 těchto strojů – velká většina z toho v licenci ve vídeňské firmě Phönix (do roku 1917 „Albatros“) a budapešťské Ungarische Flugzeugfabrik AG (UFAG).

Letouny Hansa-Brandenburg C.I byly během války vyráběny v bezmála dvou desítkách sérií, takže se mírně odlišovaly svým vzhledem i parametry. Rozpětí jejich křídel činilo okolo 12,3 m, délka 8,3 až 8,4 m a hmotnost prázdného stroje zhruba 800 až 900 kg. Maximální rychlost činila původně 140 km/h, ale v průběhu války se zvýšila; stroje jednotlivých sérií byly vybaveny motory značek Mercedes, Daimler, Hiero nebo Benz. Výzbroj představoval jeden pevný a jeden pohyblivý kulomet Schwarzlose ráže 8 mm, vedle toho mohly letouny Hansa-Brandenburg C.I nést pod křídly letecké bomby o celkové váze 60–100 kg. Sloužit mohly v celé řadě rolí – jako pozorovací, bombardovací i školní.

Po skončení první světové války byly tyto stroje používány leteckými silami nástupnických států rakousko-uherské monarchie a staly se základem pro další konstrukce firmy Aero.

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…