Střední tank T-72

Střední tank T-72

Nástupcem tanků řady T-54/55 se v 70. a 80. letech minulého století stal tank T-72. Předchůdcem tanku T-72 byla řada T-64, ze které byly použity některé konstrukční celky včetně vrstveného pancíře. Veřejnosti se tank T-72 poprvé představil na moskevské přehlídce k výročí VŘSR v roce 1977. Pro potřeby modernizace tankového vojska ČSLA byla v SSSR zakoupena výrobní licence. První tři desítky tanků předvedené v Praze na květnové přehlídce roku 1980 pocházely ještě z výroby v SSSR. Jednalo se o vozidla prvních sérií vybavená stereoskopickým dálkoměrným zaměřovačem TPD-2 (třetí a čtvrtý snímek). Tato vozidla byla zařazena k 33. tankovému pluku v Přáslavicích. Licenční výroba se rozběhla v ZŤS (závody ťažkého strojárstva) Martin od roku 1981 (tanky na prvním a druhém snímku). Do československých tanků byl montován laserový dálkoměrný zaměřovač TPD-K-1. Během výroby došlo k modernizaci (označení T-72M, na páté fotografii), kterou bylo možno na první pohled rozpoznat jiným typem gumových zástěr na bocích korby (plnících funkci představného pancíře) a zadýmovacími granáty na předku věže. První vozy domácí výroby obdržel 17. tankový pluk v Týně nad Vltavou. Pro velitele tankových praporů, pluků a divizí byla vyvinuta velitelská verze (T-72MK) s rozšířeným rádiovým vybavením. Na základě podvozku T-72 byl postaven a zaveden do výzbroje vyprošťovací tank VT-72B. Celkově bylo v letech 1981 až 1990 v Československu vyrobeno 1 757 středních tanků T-72 (všech variant včetně účelových nástaveb). ČSLA z tohoto počtu převzala 917 tanků a zbývajících 840 bylo určeno na export (např. 277 ks do NDR, 119 ks do Libye, 114 ks do Alžírska a 90 ks do Iránu, další byli dodány do Bulharska, Maďarska, Sýrie a SSSR).

Ve fondu těžké obrněné a automobilní techniky se nachází všechny tři výše popisované varianty bojového tanku T-72, které byli získány převodem od útvarů naší armády.


Takticko-technické údaje:

Celková hmotnost: 41 000 kg
Osádka: 3 muži
Max. rychlost: 60 km/h
Rozměry:
-délka s kanónem dopředu/dozadu: 9 530/9 670 mm
-šířka: 3 460 mm
-výška po strop věže: 2 190 mm
-světlost: 470 mm
Motor:
-čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
-typ: V-46
-max, výkon: 573 kW (780 k)
Výzbroj:
a)kanón:
-vzor: 2A 46 s hladkou hlavní
-ráže: 125 mm
b)kulomet:
-vzor: PKT
-ráže: 7,62 mm
c)pl. kulomet:
-vzor: NSV
-ráže: 12,7 mm

Aktuálně



Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…
Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

Poslední rozloučení s nejstarším čs. válečným veteránem Ervínem Hoidou

17. 03. 2024
V pátek 15. března 2024 se na hřbitově v Landicanu za účasti představitelů…