Víceúčelový letoun Zlín Z-143 MAF, výr. č. 0033

Letoun, který vznikl vývojem z rozšířené typové řady Zlín Z-42, Z-43 a Z-142. Poté, co byly v AČR úspěšně zavedeny stroje Z-142 CAF pro základní pilotní výcvik, vznikla myšlenka objednat obdobný letoun, ale čtyřsedadlový a s lepším avionickým vybavením. V Moravanu a.s. vnikla verze Z-143 M s novým řadovým motorem M-337 B a dvoulistou reverzní vrtulí V-541. Stroj byl plánován pro základní a pokračovací výcvik pilotních žáků podle schválené osnovy bojové přípravy letectva AČR. Dále měl být určen pro dopravní a speciální úkoly v podmínkách VMC a IMC, podle pravidel VFR a IFR ve dne i v noci. Prototyp letounu Z-143 M byl zkoušen s motory M-337 B a M-337 C spolu s reverzními vrtulemi V-541 (dvoulistá) a V-546 (třílistá). Pro různé problémy nepřekročil letoun stádium vývoje a byl posléze odstaven a program zrušen. Poslední let proběhl 25. května 2000 v kombinaci pohonné jednotky M-337 C a dvoulisté stavitelné vrtule V-500 A.

Náš stroj Z-143 MAF se dostal do sbírek VHÚ převodem od Vojenského výcvikového střediska v Přerově v roce 2007.

Je zajímavé, že v roce 2007 byl obdobný stroj, ovšem s americkým motorem Lycoming O-540, použit povstalci z organizace Tygři osvobození tamilského ílámu k bombardování vojenské základny u Colomba na Srí Lance, jak o tom svědčí dobové zprávy z tisku.


Motor: M-337 B 175 kW (235 k)

Rozpětí: 10,136 m

Délka: 7,75 m

Hmotnost prázdného letounu: 840 kg

Max. vzletová hmotnost: 1 350 kg

Maximální rychlost: 260 km/h

Dostup: 5 760 m

Dolet: 854 km

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha