Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Dne 1. dubna 1987 zahájila v tehdejší Československé socialistické republice zkušební činnost Letecká záchranná služba, jejíž provoz zajišťovali pracovníci Letecké správy Federálního ministerstva vnitra. Služba tehdy používala vrtulníky Mil Mi-2, upravené pro tyto náročné úkoly. Tento typ vznikl v OKB Mil počátkem šedesátých let minulého století v rámci modernizace vrtulníků lehké a střední kategorie, kterou umožnily nové turbohřídelové pohonné jednotky.

Konstrukce Mi-2 vycházela z osvědčeného typu Mi-1. Vrtulník byl od počátku řešen jako víceúčelový pro dopravní, zemědělské a zdravotní úkoly. Koncem roku 1962 začala jednání mezi SSSR a PLR o možnostech licenční výroby Mi-2 v závodech WSK-Swidnik. První kus byl zalétán 26. srpna 1965 a do roku 1998, kdy byla výroba zastavena, vyrobili ve Swidniku přes 5 400 vrtulníků Mi-2 v různých verzích. Do Československa přišly první Mi-2 v roce 1972 k Leteckému oddílu ministerstva vnitra. Zde byly používány k nejrůznějším účelům od sledování dopravy, přes protipožární hlídky až po kontroly rozsáhlých porostů a pátrání po pohřešovaných. Základní verze Mi-2 s jednoduchým řízením pojala až osm cestujících nebo 700 kg nákladu. Mil (WSK) Mi-2, trupového čísla B-2047, byl vyroben v roce 1990. Po převzetí od výrobce byl upraven techniky pro převoz raněných při autonehodách a opatřen charakteristickým zelenožlutým zbarvením s nápisem Záchranná služba. Poté byl intenzivně využíván až do roku 1996, kdy byla služba tohoto typu u Policie ČR ukončena.

Za dobu své životnosti nalétal vrtulník 1 499 h. Do sbírek VHÚ jej převedla Letecká služba Policie ČR a následně dne 5. června 1996 přiletěl do Leteckého muzea ve Kbelích. V roce 2010 projevilo o stroj zájem Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, aby jej mohlo vystavit ve svém muzeu ve Zbirohu. Od roku 2011 je tedy prezentován v Expozici požární ochrany HZS ČR jako doklad vývoje integrovaného záchranného systému.

 

Technické parametry:

Motor 2 x Izotov GTD-350 o výkonu 331 kW (450 k) každý

Průměr nosného rotoru 14,56 m

Délka 17,42 m

Výška 3,75 m

Hmotnost prázdného letounu 2 365 kg

Vzletová hmotnost 3 350 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dostup 4 000 m

Dolet 580 km

 

Aktuálně



Dvě oslavy pětistého výročí upálení mistra Jana Husa 6. července 1915

Dvě oslavy pětistého výročí upálení mistra Jana Husa 6. července 1915

05. 07. 2022
Na 6. července připadá výročí upálení mistra Jana Husa. Tento den je…
Ministryně obrany navštívila Ukrajinu a v rámci 105. výročí bitvy u Zborova zde uctila československé legionáře

Ministryně obrany navštívila Ukrajinu a v rámci 105. výročí bitvy u Zborova zde uctila československé legionáře

03. 07. 2022
Hned první zahraniční cesta ministryně obrany Jany Černochové v době předsednictví ČR…
Zásadní střetnutí československých legionářů: před 105 lety bojovali v bitvě u Zborova

Zásadní střetnutí československých legionářů: před 105 lety bojovali v bitvě u Zborova

01. 07. 2022
Před 105 lety, 2. července 1917, se českoslovenští dobrovolníci bojující na straně…
Prázdninový provoz Knihovny Vojenského historického ústavu Praha

Prázdninový provoz Knihovny Vojenského historického ústavu Praha

01. 07. 2022
Během července a srpna 2022 bude Knihovna VHÚ v Rooseveltově ulici v…
Před Generálním štábem Armády České republiky byla zahájena výstava Tyršova sokolská brannost

Před Generálním štábem Armády České republiky byla zahájena výstava Tyršova sokolská brannost

01. 07. 2022
Na počátku letošního roku jsme si připomněli již 160. výročí založení tělovýchovné…