Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Dne 1. dubna 1987 zahájila v tehdejší Československé socialistické republice zkušební činnost Letecká záchranná služba, jejíž provoz zajišťovali pracovníci Letecké správy Federálního ministerstva vnitra. Služba tehdy používala vrtulníky Mil Mi-2, upravené pro tyto náročné úkoly. Tento typ vznikl v OKB Mil počátkem šedesátých let minulého století v rámci modernizace vrtulníků lehké a střední kategorie, kterou umožnily nové turbohřídelové pohonné jednotky.

Konstrukce Mi-2 vycházela z osvědčeného typu Mi-1. Vrtulník byl od počátku řešen jako víceúčelový pro dopravní, zemědělské a zdravotní úkoly. Koncem roku 1962 začala jednání mezi SSSR a PLR o možnostech licenční výroby Mi-2 v závodech WSK-Swidnik. První kus byl zalétán 26. srpna 1965 a do roku 1998, kdy byla výroba zastavena, vyrobili ve Swidniku přes 5 400 vrtulníků Mi-2 v různých verzích. Do Československa přišly první Mi-2 v roce 1972 k Leteckému oddílu ministerstva vnitra. Zde byly používány k nejrůznějším účelům od sledování dopravy, přes protipožární hlídky až po kontroly rozsáhlých porostů a pátrání po pohřešovaných. Základní verze Mi-2 s jednoduchým řízením pojala až osm cestujících nebo 700 kg nákladu. Mil (WSK) Mi-2, trupového čísla B-2047, byl vyroben v roce 1990. Po převzetí od výrobce byl upraven techniky pro převoz raněných při autonehodách a opatřen charakteristickým zelenožlutým zbarvením s nápisem Záchranná služba. Poté byl intenzivně využíván až do roku 1996, kdy byla služba tohoto typu u Policie ČR ukončena.

Za dobu své životnosti nalétal vrtulník 1 499 h. Do sbírek VHÚ jej převedla Letecká služba Policie ČR a následně dne 5. června 1996 přiletěl do Leteckého muzea ve Kbelích. V roce 2010 projevilo o stroj zájem Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, aby jej mohlo vystavit ve svém muzeu ve Zbirohu. Od roku 2011 je tedy prezentován v Expozici požární ochrany HZS ČR jako doklad vývoje integrovaného záchranného systému.

 

Technické parametry:

Motor 2 x Izotov GTD-350 o výkonu 331 kW (450 k) každý

Průměr nosného rotoru 14,56 m

Délka 17,42 m

Výška 3,75 m

Hmotnost prázdného letounu 2 365 kg

Vzletová hmotnost 3 350 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dostup 4 000 m

Dolet 580 km

 

Aktuálně



Japonsko po roce 1945: krize a následný vzestup, opět díky válce

Japonsko po roce 1945: krize a následný vzestup, opět díky válce

24. 09. 2020
Média zpravidla od srpna do počátku září věnují pozornost svržení atomových bomb…
Na státní svátek v pondělí 28. září jsou muzea VHÚ ve Kbelích a Lešanech otevřena

Na státní svátek v pondělí 28. září jsou muzea VHÚ ve Kbelích a Lešanech otevřena

24. 09. 2020
V pondělí 28. září 2020, na státní svátek, jsou otevřena dvě muzea…
Dramatické dny v září 1938 a ústup z nejsevernějších kasáren

Dramatické dny v září 1938 a ústup z nejsevernějších kasáren

20. 09. 2020
Město Rumburk se sice do české vojenské historie zapsalo především 21. května…
Výstava v Praze 6 přibližuje osudy našich vojáků v zahraničí ve válečném roce 1940

Výstava v Praze 6 přibližuje osudy našich vojáků v zahraničí ve válečném roce 1940

17. 09. 2020
Druhá světová válka vypukla 1. září 1939 a rok 1940 byl tak…
Vzpomínka na Václava Šorela, spisovatele i leteckého propagátora

Vzpomínka na Václava Šorela, spisovatele i leteckého propagátora

15. 09. 2020
V sobotu 12. září 2020 zemřel ve věku 83 let Václav Šorel, spisovatel,…