VZLÚ TOM-8 OK-08, výr. č. 4

V největším expozičním hangáru Leteckého muzea VHÚ je vystaven zajímavý letoun, jehož osud však nebyl nejšťastnější. Jedná se o poslední československou konstrukci cvičného vojenského letounu s pístovým motorem. V polovině padesátých let vypracoval kolektiv konstruktérů pod vedením Ing. Karla Tomáše ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu projekt cvičného letounu s příďovým podvozkem označovaný XL-8, který se měl stát nástupcem armádou používaných strojů C-11. První zkušební let uskutečnil pilot Ľudevít Dobrovodský dne 23. dubna 1956. Vzhledem k potížím s motorem se však vývoj protáhl až do konce padesátých let minulého století a letoun zůstal pouze v prototypu. V roce 1960 byl po počáteční přípravě sériové výroby v Moravanu Otrokovice celý projekt zastaven.

Náš vystavený letoun byl zachráněn z Dětské psychiatrické léčebny v Opařanech v červenci 1967. Ve velmi špatném stavu byl předán k počáteční opravě do VZLÚ Praha. První renovace byla ukončena v červenci 1968 a letoun byl vystavován až do roku 1972 v expozici. Od roku 1973 byla až do roku 1978 prováděna generální oprava ve vojenských leteckých opravnách v Čáslavi. Při ní se bohužel ztratil původní unikátní motor Praga M-208C a elektricky stavitelná vrtule V-421. Oba agregáty byly nahrazeny podobnými z letounu L-60 „Brigadýr“. Poté byl TOM-8 znovu vystaven v expozici LM a lze jej tam spatřit dodnes.


Technická data

Motor: Praga M-208C o výkonu 235 k
Rozpětí: 10,93 m
Délka: 9,24 m
Hmotnost prázdného letounu: 1 050 kg
Vzletová hmotnost: 1 380 kg
Maximální rychlost: 285 km/h
Dostup: 6 000 m
Dolet: 720 km

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha