WSK SM-2

WSK SM-2

Polskou úpravou velice rozšířeného sovětského lehkého vrtulníku Mil Mi-1 se koncem padesátých let minulého století stala víceúčelová konstrukce vyvinutá v závodech Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Zykmunda Pulawskiho ve Swidniku a označovaná jako SM-2.

Tam konstruktéři využili velice zdařilou kombinaci sedmiválcového hvězdicového motoru s třílistým hlavním rotorem a při ponechání původní zadní části zcela přepracovali kabinu pro pilota a cestující. Díky promyšlenému návrhu ušetřili na hmotnosti stroje a to jim umožnilo přidat ještě dvě sedadla pro cestující, případně instalaci speciálního jeřábového nebo sanitního vybavení. Důmyslným řešením přídě bylo možné v ní instalovat ještě jedna speciální dvířka, kterými se do upravené kabiny nasouvala nosítka s raněným. Případně se na vnější pravý bok vrtulníku dal zavěsit další speciální zdravotnický box pro ještě jedna nosítka.

V bývalém Československu sloužil pouze jeden stroj tohoto typu. Byl vyroben ve Swidniku v roce 1962 v pasažérské verzi s pěti sedadly. Jeho zálet provedl dne 15. listopadu pilot Stanislaw Wiacek a poté byl zřejmě koncem roku předán čs. straně. Již k 11. lednu 1963 byl registrován u Leteckého oddílu Ministerstva vnitra jako OK-BYK. U něj létal až do roku 1970, kdy byl prodán podniku Slov-Air Bratislava a imatrikulován jako OK-RUV. Krátce na to prodělal v Leteckých opravnách Trenčín generální opravu, kdy asi dostal i nový povrchový nátěr v kombinaci jasně žluté a modré barvy, doplněný logy Slov-Airu. Poté byl vrtulník využíván k různým činnostem, mimo jiné i ke kontrole vedení vysokého elektrického napětí.

Po dolétání stanovené životnosti 1 200 letových hodin byl vrtulník nabídnut do sbírky VHÚ a dne 20. května 1975 přeletěn pilotem Antonínem Dytrychem na letiště Praha-Kbely, kde byl předán do stavu Leteckého muzea VHÚ. Od té doby byl uložen v depozitáři a příležitostně vystavován při slavnostních akcích muzea.

 

Motor LIT-3 (AI-26 SV) o výkonu 423 kW (575 k).

Průměr rotoru 14,33 m

Délka trupu 12,08 m

Výška 3,3 m

Hmotnost prázdného vrtulníku 1 946 kg

Vzletová hmotnost 2 550 kg

Max. rychlost 170 km/h

Cestovní rychlost 130 km/h

Dostup 3 500 m

Dolet 320 km

Aktuálně



Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část třetí. Období první světové války 1914-1918.

28. 09. 2022
Třetí částí nové expozice v Armádním muzeu Žižkov je věnována válečnému konfliktu, který…
Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

Osmdesáté čtvrté výročí mnichovského diktátu: kritické dny republiky i národa

26. 09. 2022
Před 84 lety, noci z 29. na 30. září 1938, byla podepsána…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část druhá. Od roku 1740 do vypuknutí první světové války. 

23. 09. 2022
Druhá část nové expozice v rekonstruovaném Armádním muzeu Žižkov je věnována období od…
Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

Vyšlo nové číslo časopisu Historie a vojenství, letošní třetí

20. 09. 2022
Letošnímu třetímu číslu časopisu Historie a vojenství, které vydává Vojenský historický ústav…
Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část první. Od nejstarších dob po rok 1740.

Průvodce novými expozicemi Armádního muzea Žižkov, část první. Od nejstarších dob po rok 1740.

17. 09. 2022
V naší sérii článků, v nichž vám představujeme novou podobu Armádního muzea Žižkov, se…