Horký Tankový den nejen se zbraněmi z chladného Švédska

Třináctý Tankový den ve Vojenském technickém muzeu Lešany provázelo teplé počasí, v tomto roce šlo patrně o poslední typicky letní dny. Horko však diváky neodradilo, spíše je navnadilo k návštěvě. Tribuny lešanské arény byly plné, na dvacet tisíc zájemců se skutečně mělo na co dívat. Na vojenskou techniku současnou i minulou, na zemi i ve vzduchu.

 

Mnozí z návštěvníků Tankového dne přijeli především kvůli novým akvizicím ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha; zhruba dvacítka těžkých zbraní dorazila v červenci ze Švédska. Do lešanské arény také jako jeden z prvních vjel švédský automobil Volvo v úpravě radiovůz. Ten přivezl ministra obrany Martina Stropnického a ředitele VHÚ, plukovníka Aleše Knížka, oba pak slavnostně zahájili třináctý Tankový den. Jeho hostem byl i další člen vlády, ministr financí Andrej Babiš.

Švédská technika kroužila v aréně jak po nové betonové dráze, tak vjela i do „terénu“ – v tomto případě na prašnou plochu uvnitř arény. K vidění byl vedle radiovozu (automobil se v několika variantách vyráběl v padesátých letech, přepravoval pěší vojáky a výroba dosáhla počtu zhruba 720 kusů) i další výrobek švédské firmy Volvo, pásový transportér BV 202. Jeho historie je zajímavá i tím, že Československo uzavřelo v šedesátých letech kontrakt na dodávku několika kusů této techniky. V době, kdy veškerá technika pocházela ze SSSR, to byla věc nevídaná.

Na přelomu 60. a 70. let tak představoval tento typ transportéru patrně nejraritnější součást výzbroje ČSLA. Zřejmě 3 kusy byly oficiálně dovezeny pro potřeby Horské služby, ale ve skutečnosti používány u 7. radiotechnického pluku spadajícího pod Zpravodajskou správu Generálního štábu. Transportéry zásobovaly obtížně přístupná stanoviště pluku.

Dalším zajímavým kusem byla motorka Husqvarna a také obrněný automobil VKP m/42. Dvounápravový obrněný automobil byl vyvinut ve 40. letech, vyráběly jej firmy Volvo a Scania-Vabis. Švédské jednotky používaly tyto transportéry mimo jiné v rámci mírových jednotek OSN v Kongu (1960–1964) a na Kypru (1964–1978). Po dlouhých více než 60 letech služby byly z výzbroje švédské armády poslední transportéry vyřazeny v roce 2004.

Další kusy švédské techniky bylo možné vidět před halou obsahující děla systému Škoda, zde byly vystaveny především kanóny (z nichž jeden přímo pochází ze škodovky) a také obrněný transportér BPV.

Po švédské části programu přišla na řadu bojová ukázka, která znázorňovala boj německé armády s americkou na jaře roku 1945. Ohlušující pyrotechnické efekty, vytrvalá střelba, dým a hluk, to vše vytvořilo přesnou iluzi bojů před sedmdesáti lety. Diváci tuto ukázku, pro účastníky jistě fyzicky náročnou, odměnili dlouhotrvajícím potleskem.

Tankový den se ovšem nesl nejen ve znamení pozemní techniky. Vždyť už samotné zahájení v 10 hodin a 30 minut obstaraly vzdušné síly Armády České republiky. Nad hlavami diváků a při zvucích švédské a české hymny zakroužily hned tři letouny: dva gripeny JAS-35 a jedno dopravní letadlo CASA. Na tuto ukázku (dva průlety nad areálem VTM Lešany) pak navázala další letecká technika: v několika průletech se prezentoval bitevní vrtulník Mi-24. Diváci si ho mohli prohlédnout velmi zblízka, vrtulník se nepohyboval ve velké výšce a předvedl i některé letecky náročné prvky.

Ze současné techniky vyvolal největší pozornost vedle transportéru Pandur nebo obrněného vozidla Ascod těžký automobil VEGA, výrobek české firmy SVOS z Přelouče. Mohutný, silně opancéřovaný vůz má sloužit k přepravě vojáků, jako velitelský i radiový vůz, a je chráněn i proti případnému nájezdu na minu.

Moderní techniku střídala také ta historická, ať už šlo o sovětské tanky T-34, T-55, IS-122, IS-3, nebo o západní stroje Comet či M 60. Tanky víříly prašnou arénou, jejich pásy vytvářely efektní oblaka a místy se poklidné posázavské prostředí měnilo na horkou poušť kdesi na Blízkém Východě. Součástí programu byl i křest knihy vojenského historika Vladimíra Franceva Československé zbraně ve světě – knihu pokřtil ředitel VHÚ Aleš Knížek společně se svým švédským kolegou, ředitelem vojenského muzea.

Součástí programu byla i ukázka výcviku služebních psů z Centra vojenské kynologie v Chotyni, po skončení hlavní části programu se mohli výherci svézt ve vojenské technice v aréně. V rámci doprovodného programu Tankového dne prezentovali Aktivní zálohu svým stánkem přílušníci 121. pěší roty aktivní zálohy, která působí při Krajském vojenském velitelství Praha pro Středočeský kraj. Návštěvníkům stánku středočeští záložáci přiblížili, jak se stát příslušníkem Aktivní zálohy a co obnáší být součástí těchto složek.

Ještě do pozdních odpoledních hodin se návštěvníci Tankového dne pohybovali po všech prostorách lešanského areálu a užívali si teplého letního počasí. Třináctý Tankový den 2015 svým pestrým programem a ukázkou nové techniky bezpochyby patřil k těm nejvydařenějším.

RED

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha