Hra Tajemství vojenského kufříku 2 – reference

Děkuji Vám, za perfektně připravenou soutěž Tajemství vojenského kufříku. Zúčastnila jsem se s devátou třídou již loni a letos jsme opět s devítkou zpracovávali životopisy z kufříků, tentokráte z 2. sv. v. Zjišťovat osudy z přiděleného kufříku žáky ohromně bavilo. Děti pracovaly v malých skupinách a nakonec vyrobily o svém vojákovi velký plakát a seznámily s ním své spolužáky. Pak jsme plakáty vyvěsili na chodbě školy a i mladší děti už se těší, až dorostou a budou odhalovat nějaké tajemství. Snažila jsem se do jejich práce nezasahovat svými komentáři a ponechala jsem jejich stylizace a hodnocení. Některým jsem musela poradit, kde na internetu hledat, jak se ptát. V případě nějakých nesrovnalostí jsme o nich po prezentaci práce ve třídě diskutovali. Perfektní bylo, že se žáci ke konečnému psaní životopisu dostávali přes několik etap hry a museli zjišťovat i obecnější fakta. Děkuji za Vaši práci a doufám, že oba kufříky ponecháte na svém webu a časem přidáte nějakou další podobnou soutěž.

Mgr. Marie Hůlková, pedagožka ze ZŠ Dubí

 

Období 2. světové války mě vždy zajímalo. Většina dokumentů a příběhů ale popisuje pouze obecná fakta či se zabývají zahraničním odbojem nebo osudy lidí, kteří strávili v koncentračním táboře delší čas. Téma domácího odboje je však často opomíjeno. Nebýt Vaší soutěže, nejspíše bych nikdy neprojevila zájem o to listovat výhradně dokumenty líčící dobu, kdy vznikala a existovala Obrana národa. Forma, kterou jste zvolili pro soutěž je zajímavá, a upoutá. Odlišuje se od jiných, což byl také jeden z faktorů, proč jsem se do hry zapojila. Myslím si, že propojení faktů se skutečným lidským osudem pomáhá zafixovat informace, které se získají v průběhu soutěže. Zároveň to také působí jako oživení celého projektu.

Kristýna Vojtíšková, 18 let, studentka Gymnázia Nová Paka

 

Můj názor na tuto soutěž je nepochybně kladný. Soutěž mě už podruhé velmi překvapila, jsem vděčná našim profesorům, kteří nám o soutěži řekli. Musím říct, že tato soutěž se mi moc líbí. Lidé se díky ní mohou ledacos dozvědět a rozšířit své znalosti. Navíc na mě soutěž působí, že je vytvořená především formou hry a tak určitě baví mnoho lidí, dokonce i těch, které třeba historie ani moc nezajímá. Soutěž je opravdu skvěle propracovaná, moc mě bavilo trávit u ní čas a vyhledávat věci, o kterých jsem v mnoha případech neměla ani tušení. Nedokážu si představit, jaká byla druhá světová válka, ale tato soutěž mi otevřela cestu tam, kam bych sama nikdy nenahlédla. Líbí se mi, že jsem se při vyhledávání informací i spoustu věcí naučila, protože až se budeme o druhé světové válce ve škole učit, už toho budu vědět dost předem. Pevně doufám, že soutěž Tajemství vojenského kufříku bude pokračovat i příští rok, i další následující roky, protože si myslím, že to byl opravdu úžasný nápad tuto soutěž vytvořit. Ráda se opět zapojím.

Noelle Nikol Jermanová, 14 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

S hrou Tajemství vojenského kufříku mě seznámil pan učitel dějepisu. Soutěž se mi již v loňském velice líbila, a proto jsem se i letos rozhodla znovu zúčastnit. Tajemství vojenského kufříku mne zaujalo především proto, že má poněkud volnější téma. V kufříku jsou dány věci, jež voják mohl používat a na mapě události, které ho mohly nějakým způsobem zasáhnout (a ty mi při psaní příběhu velice pomohly), ale nebyly vlastně žádné podmínky, které by nějak omezovaly. Dohledávala jsem si další události a podrobnosti, ale ne proto, že bych byla nějak nucena, ale hlavně proto, že jsem sama chtěla. Soutěž mě vlastně “donutila “, abych se dál o dané téma zajímala, a za to jsem moc vděčná. Další věc, která se mi velmi líbí, je, že jsem si mnohdy sama mohla něco domyslet. Mohla jsem se pokusit vcítit do postavy a představit si, jaký vliv to na ni mohlo mít, co se jí honilo hlavou a co si o dané události myslela. Já osobně jsem chtěla dát najevo hlavně emoce, protože letopočty si může každý dohledat na internetu, ale to, jak to samotní lidé vnímali, se na internetu těžko hledá. Dále jsem pátráním a bádáním po nových událostech a detailech zjistila velice překvapivé skutečnosti, které bych se jinak možná nedozvěděla. Například o svém dědečkovi, který za druhé světové války pomáhal v nemocnici na Bulovce. Každý z nás, kdo se rozhodl zapojit, si mohl libovolně vybrat, jakým způsobem příběh bude psát. Během zpracování příběhu jsem si uvědomila, jak tato období (tedy 1. i 2. světová válka) působila nejen na vojáky, ale i na obyvatele státu. Jak to bylo pro ně mnohdy těžké, jak trpěli a jak byli někteří velice stateční. Zejména při psaní mého druhého příběhu o 2. světové válce jsem se o těchto lidech dozvěděla mnohem více a obdivuji je. Díky této soutěži jsem se naučila spoustu nových věcí, za které jsem Vám, tvůrcům, velice vděčná.

Klára Tláskalová, 16 let, studentka Gymnázia Plzeň

 

Celý koncept soutěže se mi zalíbil. Nejdříve bylo třeba zpracovat kufřík, který je důmyslně namíchaný, ale zde práce vůbec nekončí. Nejdůležitější je druhá část, kde je třeba seřadit všechny události na časovou osu, k datům si vyhledat události, ty spojit s autorem kufříků a zapojit do časové osy jeho životní příběh. Nikdy bych neřekla, že mě něco takového bude bavit, ale možnost vymýšlet vlastní příběh, který má však nějaké podmínky bylo opravdu zábavné. Nejednalo se pouze o skupinu konzumní společnosti, která by převyprávěla příběh už něčeho známého, ale také i o spisovatelský okamžik, kdy postavy a dané události byly dány, ale by lo třeba procházet jednotlivé události jako políčka na hrací ploše a přínosu informací se posunout dále. Děkuji za krásnou hru.

Adéla Vavříková, 17 let, studentka Gymnázia Jana Keplera.

 

Můj názor na hru Tajemství vojenského kufříku je velmi kladný. Při psaní příběhu jsem musela zapojit fantazii a dozvěděla jsem se mnoho nových informací. Celkově je soutěž vymyšlena zajímavou formou. Líbí se mi, že jsou dané jen některé informace a střípky z života vojáka, zbytek už je na účastnících. Prostě skvělá forma vzdělávání.

Michalová Lucie, 16 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

Indicie (jak jsou sepsané), osobní životy vojáků, jsou úžasně zpracovány a napsat příběh, je vlastně hračka (více méně). Také mě zaujato to, že když se umístí někdo z našeho okolí, škola reprezentovaného má tu možnost a čest, se jet podívat přímo do muzea a čerpat inspiraci na příští rok. Jinak jsem se hrou velice spokojena a vymýšlení příběhu a zapojení se do válek, je úžasné.

Lucie Richterová, 16 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

Soutěž Tajemství vojenského kufříku mě velmi zaujala. I když 2. světovou válku nemám ráda, psaní slohové práce právě na toto téma mě celkem bavilo a určitě obohatilo mé vědomosti o historii České republiky. Přestože jsem svůj příběh psala skoro týden a zdál se mi nekonečný, si myslím, že tato soutěž pro mě byla velmi přínosná a zajímavá. Doufám, že se příští rok budu moci těšit na další ročník, který přinese nové poutavé téma.

Lucie Veselá, 16 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

Tato soutěž a celkově vybrané téma – 2. světová válka – nás hned po našem seznámení s ní velmi zaujala, především také kvůli závěrečnému příběhu, která je pro mladé začínající spisovatele perfektní zkouškou.

Lukáš Trykar, Martin Vachovec, Markéta Klencová, Václav Hřebec, 14 a 15 let, žáci 21. ZŠ Plzeň

 

Můj názor na hru Tajemství vojenského kufříku je velmi pozitivní. Myslím, že pro studenty, které zajímá dějepis je to určitě příjemné zpestření studia. Dozvíme se něco nového a zároveň si procvičíme i psaní, což se nám také hodí. Mě osobně nejvíce bavilo bádat v kufříku a nalézat věci, podle kterých jsem pak příběh sestavovala.

Zuzana Danihlíková, 15 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

 

Když nám paní profesorka před rokem zadala sloh právě do Vaší soutěže, brala jsem to jako otravu. Další práce, kterou jsme museli napsat. Když jsem však poprvé uviděla zadání, okamžitě mě to uchvátilo. I takové drobnosti, že jsme mohli přečíst vojákovu diagnózu z původních dokumentů. Podle mě tato forma zaujme daleko více žáků a studentů a mají pak i daleko větší chuť vytvořit příběh právě na toto téma. Dva roky se již zúčastňuji této soutěže a zadání bylo vždy perfektně připravené a ”hravé”, takže mě velmi bavilo s těmito materiály pracovat.

Dominika Kubátová, 16 let, studentka Gymnázia Jana Palacha Mělník

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha