Lešanské dělostřelecké salvy zahájily 22. muzejní sezónu

Příjemné slunečné a teplé počasí přilákalo na letošní otevírací den 27. května do Vojenského technického muzea Lešany tisíce diváků. Byla tak zahájena již 22. muzejní sezóna. Významným bodem programu byla rekonstrukce bitvy u Zborova, jejíž 100. výročí si připomeneme letos na začátku července, a také přehlídka dělostřelecké techniky. Připomenut byl i atentát na Reinharda Heydricha, který se uskutečnil před 75 lety, 27. května 1942.

 

Začátek lešanského setkání příznivců vojenské techniky obstaraly dva letouny JAS-39 Gripen z čáslavské základny, které celkem čtyřikrát přelétly nad hlavami návštěvníků. Poté vjel do arény vůz Hummer, ze kterého vystoupili předseda poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Jan Hamáček, ředitel Vojenského historického ústavu Praha plukovník Aleš Knížek a autor knihy Muži z první linie Karel Černý.

Ředitel VHÚ všechny přítomné přivítal a poté byla kniha Muži z první linie, která přibližuje osudy osmi československých vojáků, kteří padli během druhé světové války, pokřtěna. Následovala ukázka letecké akrobacie, a to v podání pilota Milana Mikuleckého na letounu Zlín.

Pak již následoval první hlavní bod programu, připomínka bitvy u Zborova, která se odehrála 1. a 2. července 1917. Šlo o ukázku útoku československých legionářů na rakousko-uherské zákopy z 2. července. Jednalo se o dramatické představení, v němž se představili členové klubů vojenské historie. Vysvětlení okolností bitvy obstarali prostřednicvím hlasatelského komentáře historici VHÚ Zdeněk Špitálník a Pavel Stehlík, kteří také diváky provázeli celým programem.

Následovalo představení techniky, kterou Vojenský historický ústav Praha získal v nedávné době. V ukázkách bylo možné shlédnout vozidlo Škoda TREKKA, unikátní novozélandský terénní vůz, který byl v šedesátých letech postaven na základě podvozku, nápravy a motoru ze škodovácké octavie z padesátých let. K vidění byl i ryze vojenský přírůstek: americký tank M3 A1 Stuart. Jedná se o americký lehký tank, který se vyráběl během druhé světové války a byl nasazen i v bojích v severoafrickém Tobrúku. Tank, který VHÚ získal v loňském roce, projížděl lešanskou arénou a předváděl své největší přednosti: lehkost a obratnost při jízdě.

Představilo se i vozidlo M3 Scout Car, kolové obrněné americké vozidlo z doby druhé světové války, šestikolové nákladní vozidlo GMC 353 a také Clarktor M6, menší traktor, který byl určen k tahání například na letištních plochách.

V druhé části programu byly k vidění početné zbraně z oblasti dělostřelecké techniky. Z období první republiky to byl např. 4,7cm kanón proti útočné vozbě, z doby druhé světové války 105mm německá lehká houfnice vz. 18/40 tažená SdKfz 251, dále 88mm německý protitankový kanón vz. 43 – Püppchen, 57mm ruský protitankový kanón vz. 43, ruský raketomet BM 13-16 „Kaťuša“ na podvozku Studebaker, britská 25liberní houfnice s dělostřeleckým tahačem Morris Commercial C-8 FAT, a také britský 6 liberní protitankový kanón. K vidění byl i Ford M8 Greyhound a americký stíhač tanků M 36 Jackson.

Z období po druhé světové válce se představil 130mm raketomet vzor. 51 na podvozku Praga V3S, 30mm protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 na podvozku Praga V3S (tzv. Ještěrka), 100mm protitankový kanón vz. 53 s tahačem Tatra 813 8×8 KOLOS a nakonec 122mm samohybná houfnice 2S1 Gvozdika. Ze současné doby se představily Land Rover Defender 130 Kajman, lehké obrněné vozidlo IVECO, kolový transportér PANDUR a impozantní 152mm samohybná houfnice vz. 77 DANA.

Ve statických ukázkách si mohli návštěvníci prohlédnout také nově natřený a před několika týdny instalovaný 21cm pobřežní kanón Škoda, který byl vyroben za druhé světové války a exportován do Švédska, odkud byl v roce 2015 získán zpět do země svého původu, do sbírek VHÚ.

Po ukázkách následovala střelecká část. Z celkem desítky děl včetně těch umístěných na vozidlech se střílelo slepými náboji; zvuková kulisa byla skutečně výrazná a hlasitá, salvy provázel i mohutný dým.

K vidění byly ještě vozy Tatra T-111 autobagr a Tatra T-111 valník z Horka – Tatra museum. Návštěvníci si mohli prohlédnout ve spodní části muzea i početnou řadu autobusů Škoda RTO, dále automobilové exponáty z Tatra klubu a také z Retro auto muzea Strnadice. Po skončení programu následovalo svezení výherců vědomostní soutěže vojenskou technikou.

V prostoru areálu se představily i nejrůznější tematické tábory a stany: stan Armády České republiky, dobový tábor rakousko-uherské armády, tábor československých legionářů v Rusku, tábor Čs. samostatné obrněné brigády ve Velké Británii, tábor Skotského pluku, tábor moderní US Army atd. U táborů byla také po ukončení programu v aréně předvedena vojenská ukázka.

Na celé akci se vedle Vojenského historického ústavu Praha podílely také Armáda České republiky, dále KVH Gardekorps, KVH Československo 1945 – 1990, Čs. obec legionářská, Klub 16. obrněné divize, Rota NAZDAR a The Royal Regiment of Scotland.

RED

 

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha