Ukázka přináší záběry z natáčení historického velkofilmu Otakara Vávry „Osvobození Prahy“ (1975), kterým uzavřel volnou trilogii filmů o druhé světové válce, do níž patřily ještě snímky „Dny zrady“ (1973) a „Sokolovo“ (1974).
Rozsáhlé dílo nepřinášelo jen divácky vděčnou epickou podívanou, ale jeho cílem bylo především „přepsat“ dějiny druhé světové války a role Československa a Sovětského svazu v duchu normalizačního ideologického konsensu. Po zpochybnění některých zaběhnutých historiografických klišé o druhé světové válce během 60. let a po okupaci Československa armádami Varšavského paktu devalvující do té doby pozitivní obraz Sovětské armády-osvoboditelky hledal raný normalizační režim způsoby jak tyto obrazy překrýt novou interpretací tohoto klíčového období novodobých českých dějin.
Schematické pojetí filmu a velká dávka didaktiky tak „Osvobození Prahy“ i celou trilogii do značné míry znehodnotily.
Záběry z natáčení pocházejí z armádního filmového periodika Československá lidová armáda, které začalo vycházet v roce 1976 nejdříve s půlroční a později čtvrtletní periodicitou.
Kopie filmu byla do sbírek Vojenského historického ústavu Praha získána v roce 2008 převodem.
„Československá lidová armáda II/1976“: Československý armádní film; 1976; režie Josef Sedláček; technické údaje k filmové kopii: 35 mm, černobílá, zvuková, 442 metrů