Heřman Němeček, Invalida v Lucemburské zahradě, Paříž 1916

Heřman Němeček, Invalida v Lucemburské zahradě, Paříž 1916

Osud Heřmana Němečka, dnes již prakticky neznámého malíře, byl spjat po většinu jeho života s Francií.  Narodil se roku 1877 v Komárově u Berouna. Datum jeho úmrtí však není známo. Vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění u profesora Vojtěcha Hynaise. V malířských technikách se v dalších sedmi letech zdokonaloval v Mnichově. Poté se rozhodl stejně jako mnoho jiných českých umělců pro pobyt ve Francii. První světovou válku prožil v zázemí, v Paříži, kde převzal ilustrátorskou činnost v nakladatelství Champenoix po Alfonsu Muchovi.  Do čs. legií ve Francii se přihlásil až v březnu 1918, byl zařazen k 23. čs. střeleckému pluku. V listopadu téhož roku byl služebně zařazen v hodnosti majora k Československé národní radě v Paříži. V roce 1919 odjel s uměleckou výpravou Otakara Nejedlého, jejímž cílem bylo výtvarné ztvárnění míst bojů francouzských legií za první světové války. V Československu však dlouho nezůstal, vrátil se, podobně jako František Kupka, brzy zpět do Francie.

Výtvarné dílo Heřmana Němečka zůstalo v českém uměleckém kontextu dvacátého století téměř zapomenuto. A přitom tohoto mimořádně talentovaného umělce je možné právem zařadit mezi nejlepší malíře své doby. Jeho akvarelové malby jsou figurálně dokonalé a souhra barev a stínů naprosto výjimečná. V Invalidovi z Lucemburské zahrady z roku 1916 jsou ještě patrné dozvuky dekorativního umění předchozího století.  Klidná žánrová scéna se odehrává v zákoutí letní restaurace pařížských Lucemburských zahrad. V dolní straně kresby je vepsáno věnování příteli Josefu Vydrovi, výtvarníkovi a teoretikovi umění. Pod vlivem válečných hrůz však expresivita Němečkových maleb nabývá na gradaci. Mistrovská hra s bělobou vytváří podobně jako u britského impresionisty Christophera Nevinsona dojem trojrozměrného prostoru, v němž se právě zastavil čas a tato zvláštní atmosféra vtahuje do děje ohromujícím způsobem. Němečkova hyperrealistická plátna zachycují rozkládající se lidskou hmotu s neopakovatelnou stopou děsivého okamžiku smrti.

Papír, tuš, akvarel, 290 x 230 mm.

Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu v Praze v roce 1930 formou daru.

Aktuálně



VHÚ Praha bude hostit Army film festival. Promítat se budou unikátní filmy, historické skvosty i žhavé novinky

VHÚ Praha bude hostit Army film festival. Promítat se budou unikátní filmy, historické skvosty i žhavé novinky

07. 09. 2025
První ročník Army film festivalu odstartuje 22. září v prostorách Vojenského historického ústavu…
V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

V Leteckém muzeu Kbely jsme natáčeli další reklamu na muzea VHÚ Praha. První je již na Youtube

05. 09. 2025
Poslední prázdninové pondělí ožilo Letecké muzeum Kbely natáčením promo videa. Štáb TV…
Dozvuky stavby berlínské zdi

Dozvuky stavby berlínské zdi

04. 09. 2025
Stala se asi hlavním symbolem studené války. V letech 1961 až 1989 rozdělovala…
VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

VHÚ Praha a LOM PRAHA budou veřejně předvádět slavný akrobatický speciál Zlín Z-526 AFS-V

03. 09. 2025
Centrum leteckého výcviku Pardubice bude do roku 2031 provozovat další z létajících…
Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

Výstava: Vojenské školství, dějiny, vývoj a současnost - „Armáda moje životní volba“/2. 9. - 13. 10. 2025 (před budovou Generálního štábu AČR)

02. 09. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začala nová výstava s názvem Vojenské…