Adolf Zábranský, Lev trhající hákový kříž, Československo 1945

Adolf Zábranský, Lev trhající hákový kříž, Československo 1945

Prezentovaná tušová kresba s motivem lva, který zuřivě rve drápy prapor s nacistickou symbolikou – hákovým křížem, představuje vítězství nad fašismem. Rozevlátá hříva a dynamika pohybů těla lva jako symbolu češství dokazuje mimořádný výtvarný talent tohoto umělce. Kresba, která byla určena pravděpodobně do některého z poválečných českých deníků, velmi připomíná obdobný motiv, který použil jiný významný český umělec - Vojtěch Preissig o více než dvacet let dříve, na konci první světové války. Ovšem namísto praporu rdousí český lev rakouského orla, symbol hroutící se monarchie.

Adolf Zábranský pocházel z Novojičínska na severní Moravě. V letech 1929–1932 studoval Všeobecnou školu kreslení na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora Kysely. Kreslířský dril získal na Akademii výtvarných umění u Viléma Nowaka. V roce 1935 odjel do Paříže na studijní pobyt, který záhy přerušila vojenská služba. Zábranský ji dlouho oddaloval záměrně neléčenou zlomeninou.

Od roku 1939 se Zábranský věnoval především ilustrační práci, která mu za protektorátu umožňovala volně tvořit. Pro své množství a propracovanost je v odborné literatuře pokládána za stěžejní část Zábranského tvorby. Reverzní kresby na skle koloroval akvarelem, později přestoupil k lavírované technice. Ilustroval knihy J. Š. Baara, K. V. Raise nebo J. Š. Kubína. Po válce se Zábranský stal jedním z kmenových ilustrátorů dětské knihy v nakladatelství Albatros.

Kromě ilustrační tvorby je v díle Adolfa Zábranského podstatná rovněž jeho monumentální plakátová tvorba, poplatná politickému klimatu v Československu druhé poloviny 20. století. Avšak více než ideologický náboj lze po letech ocenit ojedinělost Zábranského výtvarného talentu. Umělci se podařilo mistrným způsobem přenést schopnost zkratkovitého sdělení myšlenky, charakteristického pro karikaturu, na propagační materiál. Velké plakátové kresby vyplňoval Zábranský expresivně laděnými barvami s použitím specifických typů písma. Kombinací všech těchto prostředků dosáhl maximálního působení výtvarné plochy na diváka.

Kresba byla získána do sbírek Vojenského historického ústavu formou nákupu v roce 2004.

tuš, papír, 35 x 21 cm

 

 

Aktuálně



Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

06. 11. 2025
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

05. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se 5. listopadu setkali studenti z českých a…
Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pohled z nebe do pekla

Pohled z nebe do pekla

04. 11. 2025
Fotografie, která v době první československé republiky sloužila k výcviku leteckých pozorovatelů, přináší unikátní…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…