Adolf Zábranský, Lev trhající hákový kříž, Československo 1945

Adolf Zábranský, Lev trhající hákový kříž, Československo 1945

Prezentovaná tušová kresba s motivem lva, který zuřivě rve drápy prapor s nacistickou symbolikou – hákovým křížem, představuje vítězství nad fašismem. Rozevlátá hříva a dynamika pohybů těla lva jako symbolu češství dokazuje mimořádný výtvarný talent tohoto umělce. Kresba, která byla určena pravděpodobně do některého z poválečných českých deníků, velmi připomíná obdobný motiv, který použil jiný významný český umělec - Vojtěch Preissig o více než dvacet let dříve, na konci první světové války. Ovšem namísto praporu rdousí český lev rakouského orla, symbol hroutící se monarchie.

Adolf Zábranský pocházel z Novojičínska na severní Moravě. V letech 1929–1932 studoval Všeobecnou školu kreslení na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora Kysely. Kreslířský dril získal na Akademii výtvarných umění u Viléma Nowaka. V roce 1935 odjel do Paříže na studijní pobyt, který záhy přerušila vojenská služba. Zábranský ji dlouho oddaloval záměrně neléčenou zlomeninou.

Od roku 1939 se Zábranský věnoval především ilustrační práci, která mu za protektorátu umožňovala volně tvořit. Pro své množství a propracovanost je v odborné literatuře pokládána za stěžejní část Zábranského tvorby. Reverzní kresby na skle koloroval akvarelem, později přestoupil k lavírované technice. Ilustroval knihy J. Š. Baara, K. V. Raise nebo J. Š. Kubína. Po válce se Zábranský stal jedním z kmenových ilustrátorů dětské knihy v nakladatelství Albatros.

Kromě ilustrační tvorby je v díle Adolfa Zábranského podstatná rovněž jeho monumentální plakátová tvorba, poplatná politickému klimatu v Československu druhé poloviny 20. století. Avšak více než ideologický náboj lze po letech ocenit ojedinělost Zábranského výtvarného talentu. Umělci se podařilo mistrným způsobem přenést schopnost zkratkovitého sdělení myšlenky, charakteristického pro karikaturu, na propagační materiál. Velké plakátové kresby vyplňoval Zábranský expresivně laděnými barvami s použitím specifických typů písma. Kombinací všech těchto prostředků dosáhl maximálního působení výtvarné plochy na diváka.

Kresba byla získána do sbírek Vojenského historického ústavu formou nákupu v roce 2004.

tuš, papír, 35 x 21 cm

 

 

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…