Původně zemědělský stroj vyvinutý v konstrukční kanceláři Olega Konstantinoviče Antonova krátce po 2. světové válce. Prototyp ve své době v již neobvyklé dvouplošné koncepci vzlétl poprvé v srpnu 1947. Ovšem jeho rozměry dávaly tušit, že se zrodil opravdu výkonný a všestranný pomocník. Později byl An-2 vyráběn v různých verzích jako transportní, výsadkový, dopravní i zemědělský. V roce 1960 se rozběhla jeho výroba rovněž v polské letecké továrně PZL-Mielec a pokračovala až do roku 1991. Letouny byly také licenčně produkovány v Číně. Typ doznal značného rozšíření v mnoha státech světa a ve velkých počtech létá dodnes. Stroj čs. imatrikulace OK-PYA byl vyroben v SSSR v roce 1961. Hned na jaře po záletu byl výrobcem dodán do Československa a předán Východočeskému krajskému aeroklubu Svazarmu. Během své služby vystřídal mnohá letiště a většinou sloužil k výsadkům parašutistů. Pozorný televizní divák jej však mohl zahlédnout i v seriálu „Četnické humoresky“, kde na letišti Brno-Slatina hrál dvouplošník z období mezi světovými válkami. Po zániku Svazarmu se letoun stal posléze majetkem Aeroklubu České republiky. Ten jej v roce 2011 zapůjčil VHÚ pro chystanou novou expozici sportovního letectví. Dne 3. ledna 2012 byl OK-PYA přeletěn ze Zábřehu u Hlučína na letiště Praha-Letňany a umístěn v depozitáři. K tomuto dni měl nalétáno úctyhodných 8 025 hodin při 18 031 startech. V roce 2016 byl pro sbírku VHÚ získán koupí.
Motor Švecov AŠ-62 IR o výkonu 736 kW (1 000 k)
Rozpětí 18,18 m
Délka 12,95 m
Hmotnost prázdného letounu 3 410 kg
Vzletová hmotnost 5 500 kg
Maximální rychlost 253 km/h
Dostup 4 350 m
Dolet 905 km