Avia S-92 ze sbírek VHÚ

Avia S-92 ze sbírek VHÚ

Snímek zachycuje proudový letoun Avia S-92 s trupovým kódem V-34 v 90. letech minulého století na ploše letiště Kbely u Leteckého muzea Kbely.

Německý Messerschmitt Me 262 Schwalbe se stal za 2. světové války prvním bojově nasazený proudovým letounem. V poválečném Československu létalo několik „Švalbin“ i v našem letectvu, a to právě pod označením S-92. Dva z těchto vzácných strojů jsou dodnes ozdobou sbírky VHÚ.

První prototyp Me 262 poháněný ještě pístovým motorem Jumo 210 G vzlétl 18. dubna 1941, ale první sériové stroje se do výzbroje německé Luftwaffe dostaly až v průběhu léta 1944. Proudové letouny Me 262 ohrožovaly spojeneckou vzdušnou nadvládu nad Evropou až do konce války. Efektivní bojové využití těchto vynikajících letounů však limitoval relativně nízký počet nasazených Me 262, nedostatek paliva, neujasněná koncepce jejich taktického nasazení, přesila spojeneckého letectva a celková, již katastrofální situace nacistického Německa.

Většina útvarů vyzbrojená Me 262 se koncem války nacházela na českém území. Během okupace se v Avii stavěly přídě a další díly těchto letounů, v některých dalších továrnách se vyráběly součásti motorů Jumo 004. Po skončení války tak na našem území zůstalo mnoho použitelných draků a jejich částí, a proto bylo již v roce 1945 rozhodnuto sestavit co největší počet těchto letounů. Draky se kompletovaly v letňanské Avii a motory v Malešicích. Do Vánoc roku 1945 byl připraven první stroj, který zalétal Antonín Kraus 27. srpna 1946.

Celkem mělo československé letectvo pouze 10 těchto strojů, z toho sedm jednomístných Me 262 A, označovaných jako S-92 a tři dvoumístné Me 262 B (CS-92). Počátkem padesátých let byla vytvořena 5. stíhací letka vyzbrojená těmito letouny, která měla za úkol školit piloty a další personál v ovládání proudové techniky. Po nástupu sovětských proudových typů byly zbylé S-92/CS-92 rozptýleny po ČSR jako učební pomůcky.

Letoun Avia S-92 s trupovým kódem V-34, výrobní č. 4, byl jediným letounem zalétaným v roce 1947. Zálet provedl 18. června 1947 šéfpilot A. Kraus. Po ukončení služby byl prostřednictvím VZLÚ předán na konci roku 1951 do sbírek Národního technického muzea. Poté byl dlouhá léta vystaven v Dopravní hale NTM. V říjnu 1979 byl předán do Leteckého muzea VHÚ a následně pečlivě renovován. Celkovou opravu provedly Letecké opravny Kbely v roce 1987, po ní byl stroj vystaven v nové expozici jako vzácná ukázka proudových letounů první generace.

Aktuálně



V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

10. 02. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že v úterý 11. února 2025 je Armádní muzeum Žižkov…
Odešel Jaroslav Beránek

Odešel Jaroslav Beránek

10. 02. 2025
S lítostí a zármutkem jsme přijali zprávu o úmrtí našeho dlouholetého kolegy Jaroslava…
Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

10. 02. 2025
Přijetí mnichovské dohody a následné odstoupení pohraničních oblastí nacistickému Německu znamenalo obrovský…
Jak nacisté okupovali československé pohraničí: muzeum promítlo i unikátní záběry

Jak nacisté okupovali československé pohraničí: muzeum promítlo i unikátní záběry

07. 02. 2025
Další projekce z cyklu „Komentované filmy ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha“ se…
Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

Dnes je 150 let od narození Františky Plamínkové, stala se obětí heydrichiády

05. 02. 2025
V roce 1942 senátorku Františku Plamínkovou zavraždili nacisté při heydrichiádě. Odmítla odsoudit…