První letadlo postavené v právě vyhlášeném Československu vzniklo v Plzni ve sdružení Bohemia (Brune, Polanecký, Samek) za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera. Zálet uskutečnil bývalý rakousko-uherský pilot Rudolf Polanecký 27. dubna 1919 na letišti Bory. Již 19. května ale letoun při vítání prezidenta republiky T. G. Masaryka havaroval, při čemž zahynul letecký žák Josef Klíbr. Stroj byl poté rekonstruován a létal až do roku 1921, kdy jej Rudolf Polanecký prodal do Chrudimi továrníkovi Jaroslavu Wiesnerovi, který jej ještě nějakou dobu provozoval. První úspěchy v bezmotorovém plachtění u nás přivedly nového majitele k rozhodnutí nechat po dosloužení pohonné jednotky Wright-N.A.G. překonstruovat Bohemii B-5 na kluzák. Práce se ujal pan Rudolf Valenta ve kbelských dílnách, který koncem ledna 1924 dokončil úpravu trupu na jednomístný a výměnu podvozkových kol za lyže. Pokusné lety byly podniknuty ještě v únoru 1924 na letišti ve Kbelích při vlecích za automobilem. Další osudy letadla nejsou příliš známé, ale byl v provozu patrně těžce poškozen a poté věnován do sbírek Národního technického muzea. Odtud byl v roce 1994 převeden do sbírky VHÚ a po náročné renovaci v dílnách Leteckého muzea VHÚ mezi lety 2004 až 2014 vystaven na Staré Aerovce.
Technická data:
Motor: Wright-N.A.G. (Neue Automobil-Gesellschaft mbH Berlin) o výkonu 40 k (29 kW)
Rozpětí 8,00 m
Délka 6,68 m
Hmotnost prázdného letounu 340 kg
Vzletová hmotnost 520 kg
Maximální rychlost 110 km/h
Dostup 1 500 m
Dolet 120 km