Československé akrobatické letouny Avia Ba-122

Československé akrobatické letouny Avia Ba-122

Pětice snímků zachycuje čs. akrobatické letouny Avia Ba-122. Na prvních čtyřech snímcích jsou vyfotografovány stroje Avia Ba-122 v různých skupinových formacích. První a druhá fotografie byly pořízeny v Curychu roku 1937 – čs. družstvo tam bylo sedmičlenné a čs. letci se vyznamenali. Na páté fotografii jsou zvěčněni příslušníci čs. leteckého akrobatického družstva před svými stroji.

 

Počátkem roku 1934 se československé letectvo rozhodlo zúčastnit světového poháru v letecké akrobacii, jenž se konal ve dnech 9.–10. června téhož roku ve Vincennes u Paříže. Překážku však představoval fakt, že k dispozici nebyl vhodný akrobatický letoun. V šibeničním termínu se firmě Avia podařilo postavit dva dvojplošníky konstrukce Ing. Františka Novotného; byly označeny jako Avia B-122. Čs. letci František Novák a Ján Ambruš během několika týdnů plně zvládli jejich pilotáž; Novák se na soutěži umístil jako čtvrtý a Ambruš jako osmý. Úpravou designu B-122 vznikl stroj Avia Ba-122 – dodatečně na něj byly přestavěny i původní dva letouny B-122. Nejviditelnější změnu představovala výrazně prodloužená svislá ocasní plocha. Českoslovenští letci s letadly Ba-122 uspěli na soutěži konané souběžně s olympijskými hrami v Berlíně v roce 1936 (2. místo Petr Široký, 3. místo Fr. Novák, 8. místo J. Ambruš). Čs. výpravy dosáhly úspěchů i na akrobatických závodech v letech 1937 a 1938.

Mezitím se od roku 1936 rozjela sériová výroba. Pro čs. letectvo bylo vyrobeno 35 strojů Ba-122, dalších 15 bylo vyvezeno do SSSR a jeden do Rumunska. Mimoto byla přímo pro účely čs. letectva vyvinuta verze Bš-122, vyrobená v počtu 45 kusů. Piloti čs. letectva na těchto strojích zlepšovali své akrobatické dovednosti. Většími či menšími úpravami vznikly verze B-222, B-322 (s uzavřeným kokpitem) či B-422 (s „prošlápnutým“ horním křídlem kvůli lepšímu výhledu při akrobacii). Po okupaci českých zemí v březnu 1939 padly čs. stroje do německých rukou; část těchto letounů od Němců získalo bulharské a slovenské letectvo.

Nejrozšířenější stroj této řady, Ba-122, byl 6,80 m dlouhý, 2,84 m vysoký, rozpětí křídel činilo 8,85 m a celková plocha křídel byla 22,55 m². Posádku už vzhledem k určení letounu tvořil jeden pilot. Do letounů, jež vycházely z původní Avie B-122, byly montovány různé typy československých hvězdicových motorů: nejprve sedmiválcový Walter Castor, později devítiválcové Avia Rk-17 a Walter Pollux. Stroje Ba-122 určené pro čs. letectvo byly vybaveny motorem Rk-17, jenž jim dával maximální rychlost 270 km/h; maximální dostup činil 7000 m.

 

Aktuálně



Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

13. 02. 2025
Za 2. světové války se česká metropole stala terčem leteckého bombardování několikrát,…
Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

12. 02. 2025
Prostorné atrium Armádního muzea Žižkov, jehož rekonstrukce získala hned několik významných architektonických…
Měřicí hlava pomáhala zdokonalit tvar vrtulových listů

Měřicí hlava pomáhala zdokonalit tvar vrtulových listů

12. 02. 2025
Třetí díl seriálu Poklady z depozitáře na webu iDNES.cz, který mapuje méně…
Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

Únor 1939 – radikální pravice plánuje převrat

11. 02. 2025
Přijetí mnichovské dohody a následné odstoupení pohraničních oblastí nacistickému Německu znamenalo obrovský…
V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

V úterý 11. 2. 2025 je Armádní muzeum ZAVŘENO

10. 02. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že v úterý 11. února 2025 je Armádní muzeum Žižkov…