Československý stíhací letoun Aero A-18, výr. č. 5
První sériově vyráběný stíhací letoun továrny Aero. Aero A-18 představuje dovršení vývojové řady stíhaček Ae-02 a Ae-04 konstruktérů ing. Husníka a ing. Vlasáka. Stroj vznikl podle požadavků československého vojenského letectva na vývoj stíhacího letounu domácí konstrukce, který by nahradil zastarávající francouzské Spady. Prototyp byl zalétán v březnu 1923 a vzápětí po úspěšných zkouškách objednalo MNO sérii 20 kusů, které v polovině dvacátých let představovaly významnou složku ve výzbroji našeho stíhacího letectva.V roce 1923 byl A-18 součástí expozice továrny Aero ve švédském Göteborgu a ve stejném roce podnikly dva stroje etapový let do Paříže a zpět.
V leteckém muzeu VHÚ je vystavena rekonstrukce stroje, která vznikla na základě tovární dokumentace a původních dílů v letech 1985–1986 v Leteckých opravnách Trenčín. Letoun nese označení Leteckého pluku 2.
Technické údaje
Motor: BMW IIIa o výkonu 136 kW (185 k)
Rozpětí: 7,60 m
Délka: 5,90 m
Hmotnost prázdného letounu: 637 kg
Vzletová hmotnost: 862 kg
Maximální rychlost: 229 km/h
Dostup: 9 000 m
Dolet: 400 k