Krátký film Střediska pro rozvoj silnic a dálnic Ministerstva dopravy a spojů z roku 1960 je určen v především odborné veřejnosti, kterou seznamuje s technickými novinkami v oboru výstavby silnic a mechanizace silniční údržby.
V krátkých sekvencích jsou postupně předvedeny stroje československé i zahraniční výroby, jako například vibrační silniční válec s hydraulickým ovládáním nebo speciální válec s opěrným kolem, vyvinutý ve Výzkumném ústavu stavebních a keramických strojů v Brně. Tentýž výzkumný ústav zkonstruoval i první československý dumpcar Tatra 147 DC5.
Dalším tématem jsou různě pojatá řešení mechanizovaného nakládání. Zde je divák seznámen např. s korečkovým nakladačem vyráběným v n. p. Transporta Chrudim či nakládacím dopravníkem montovaným na traktor Z-25.
Produkce zahraničních výrobců je zastoupena soupravou k provádění stabilizace vozovky od německé firmy Joseph Vögele, a. g. a v oblasti drobné silniční mechanizace výrobky švýcarské akciové společnosti Rolba. Zde zaujme především, k nám dovážený, modulární typ 2005 „Snow-Boy“ s motorem VW. Stroj, který byl původně určen pro odklízení sněhu, je obsluhován jedním pracovníkem a lze jej během krátké chvíle upravit na válec, zametač, kropič či sněžnou frézu.
V poslední části filmu je v řadě efektních záběrů z terénních zkoušek předveden i další výrobek společnosti Rolba, malý pásový tahač Muskeg Bombardier.
Kopie filmu byla do sbírky VHÚ Praha získána v roce 2008 převodem z Agentury vojenských informací a služeb.
Výrobce: Studio názorných učebních pomůcek ČSD – Výrobní skupina pro silniční film, 1960
Tvůrci: námět, scénář a režie Ing. Karel Půček, kamera Jaroslav Cmíral, Arnošt Podval, Miroslav Procházka
Produkční spolupráce: Silniční vývoj n. p. Brno, SÚONV Vodňany, OSSS Prachatice
Technické údaje k filmové kopii: 16 mm, kombinovaná kopie, černobílá, česká verze, 370 m (32 minut)