Heřman Němeček, Invalida v Lucemburské zahradě, Paříž 1916

Heřman Němeček, Invalida v Lucemburské zahradě, Paříž 1916

Osud Heřmana Němečka, dnes již prakticky neznámého malíře, byl spjat po většinu jeho života s Francií.  Narodil se roku 1877 v Komárově u Berouna. Datum jeho úmrtí však není známo. Vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění u profesora Vojtěcha Hynaise. V malířských technikách se v dalších sedmi letech zdokonaloval v Mnichově. Poté se rozhodl stejně jako mnoho jiných českých umělců pro pobyt ve Francii. První světovou válku prožil v zázemí, v Paříži, kde převzal ilustrátorskou činnost v nakladatelství Champenoix po Alfonsu Muchovi.  Do čs. legií ve Francii se přihlásil až v březnu 1918, byl zařazen k 23. čs. střeleckému pluku. V listopadu téhož roku byl služebně zařazen v hodnosti majora k Československé národní radě v Paříži. V roce 1919 odjel s uměleckou výpravou Otakara Nejedlého, jejímž cílem bylo výtvarné ztvárnění míst bojů francouzských legií za první světové války. V Československu však dlouho nezůstal, vrátil se, podobně jako František Kupka, brzy zpět do Francie.

Výtvarné dílo Heřmana Němečka zůstalo v českém uměleckém kontextu dvacátého století téměř zapomenuto. A přitom tohoto mimořádně talentovaného umělce je možné právem zařadit mezi nejlepší malíře své doby. Jeho akvarelové malby jsou figurálně dokonalé a souhra barev a stínů naprosto výjimečná. V Invalidovi z Lucemburské zahrady z roku 1916 jsou ještě patrné dozvuky dekorativního umění předchozího století.  Klidná žánrová scéna se odehrává v zákoutí letní restaurace pařížských Lucemburských zahrad. V dolní straně kresby je vepsáno věnování příteli Josefu Vydrovi, výtvarníkovi a teoretikovi umění. Pod vlivem válečných hrůz však expresivita Němečkových maleb nabývá na gradaci. Mistrovská hra s bělobou vytváří podobně jako u britského impresionisty Christophera Nevinsona dojem trojrozměrného prostoru, v němž se právě zastavil čas a tato zvláštní atmosféra vtahuje do děje ohromujícím způsobem. Němečkova hyperrealistická plátna zachycují rozkládající se lidskou hmotu s neopakovatelnou stopou děsivého okamžiku smrti.

Papír, tuš, akvarel, 290 x 230 mm.

Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu v Praze v roce 1930 formou daru.

Aktuálně



Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. 2025

Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. 2025

06. 11. 2025
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

05. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se 5. listopadu setkali studenti z českých a…
Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pohled z nebe do pekla

Pohled z nebe do pekla

04. 11. 2025
Fotografie, která v době první československé republiky sloužila k výcviku leteckých pozorovatelů, přináší unikátní…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…