Jeden z prvních sériově vyráběných sovětských proudových letounů první generace. Vznikl dalším vývojem stroje Jak-15, od něhož se lišil především příďovým podvozkem (namísto původního ostruhového) a pohonnou jednotkou, kterou tvořil motor RD-10A. Spolu s tímto motorem byla zvětšena svislá ocasní plocha a do čelního štítku kabiny bylo zabudováno pancéřové sklo. Sériová výroba byla zahájena v roce 1948 a dodávky činily celkem 430 kusů. Jediný stroj tohoto typu dodaný do Československa byl v letech 1949-1950 intenzivně zkoušen čs. vojenským letectvem pod označením S-100 a později byl přidělen do Vojenské technické akademie jako konstrukční pomůcka. Dochoval se do dnešních dnů.
Jedná se o Jakovlev Jak-17 (30), výrobní č. IS-10001, jenž byl získán v roce 1967 ve velmi poškozeném stavu z Technického muzea v Brně. Generální opravu provedl n. p. Aero Vodochody v roce 1968.