Letecký motor Walter Minor 4-III

Letecký motor Walter Minor 4-III

Krátce po skončení 2. světové války začaly Letecké závody n. p. Jinonice, bývalá Akciová společnost Walter, továrna na automobily a letecké motory, produkovat zdařilé vzduchem chlazené čtyřválcové letecké motory Walter Minor 4-III s nominálním výkonem 105 koní. O jejich vznik se zasloužil především konstruktér Ing. Bohuslav Šimůnek, který již za války zásadně přepracoval původní prvorepublikovou konstrukci Minorů a potají připravil podmínky pro rychlý náběh jejich sériové výroby.

Tak se zrodil jeden z našich nejrozšířenějších leteckých pístových motorů, který navíc přišel právě v čase bouřlivého vývoje lehkých cvičných, sportovních a turistických letadel. Tento řadový invertní karburátorový čtyřválec s rozvodem OHV s tradičním vrtáním 105 mm a zdvihem 115 mm měl velice příznivé parametry výkonu, spotřeby a hmotnosti, při zachování dokonalé provozní spolehlivosti.

Postupně se uplatnil v letounech Aero C-104, Zlín Z-381 a Z-26, vyráběných ve velkých sériích pro naše letectvo. Později byl montován do komerčně velice úspěšných Sokolů M1, Zlínů Z-126 Trenér, a dokonce i do dvoumotorových Aero Ae-45, používaných zpočátku především v letecké taxislužbě.

Popisovaný motor byl zastoupen také v celé řadě exponátů Leteckého muzea VHÚ. Jedním z nich byl i dvoumístný Zlín Z-126 Trenér, imatrikulační značky OK-HLJ, který zastupoval ve sbírce VHÚ létající exponáty již od roku 1993. Spolu s ním byl provozován i motor v.č. 23381 k naprosté spokojenosti všech zúčastněných stran. Samotný motor se do sbírky VHÚ dostal darem od soukromníka. Předtím byl ovšem podle provozního štítku zřejmě majetkem našeho národního leteckého dopravce ČSA. Byla na něm provedena generální revize a v letounu OK-HLJ byl namontován až do roku 2019. Tehdy po dolétání předepsaného počtu hodin byl svěšen a nahrazen další pohonnou jednotkou stejného typu.

 

Technická data motoru Walter Minor 4-III:

Čtyřválcový vzduchem chlazený invertní motor o výkonu 105 k (77 kW) při 2 500 ot/min

zdvihový objem 3,98 l

kompresní poměr 6 : 1

suchá hmotnost motoru 90,5 kg

Aktuálně



Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…
V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

01. 07. 2025
První zahraniční operace československé armády, počátky navazování kontaktů s NATO nebo odzbrojovací…