Letoun Zlín Z-42 MU, OK-ZSC

Letoun Zlín Z-42 MU, OK-ZSC

V šedesátých letech minulého století byla pověřena konstrukční skupina Ing. Jana Mikuly návrhem nové řady letounů, které by mohly zajistit úplný výcvik pilotů – od základního školení přes nácvik akrobacie a létání podle přístrojů až po kondiční a navigační létání sportovců. Řada měla být navržena tak, aby v ní mohly být perspektivně i typy určené pro dopravu osob, nákladu a pro speciální použití. V podrobné studii pak konstruktéři dospěli k názoru, že drak by byl shodný pro dva základní navrhované dvoumístné typy (Z-41 a Z-42), čtyřmístný typ (Z-43) se měl lišit jen v některých částech konstrukce. Podařilo se tak vytvořit řadu, v níž asi 70% všech dílů bylo společných. Stavebnicové schéma měly rovněž použité motory Walter, resp. Avia M-137 a M-337. Práce na základních typech Z-42 a Z-43 byly v Otrokovicích zahájeny v roce 1965.

První prototyp dvoumístného letounu XZ-42 s označením OK-41 měl motor M-137 A o výkonu 132 kW (180 k) a pevnou dřevěnou vrtuli. Zálet byl proveden v říjnu 1967. Prototyp měl plovoucí výškovku, která byla později změněna na klasickou vodorovnou ocasní plochu. V letech 1970 – 1972 dodala sériová výroba 48 ks této základní varianty, z nichž 35 ks bylo exportováno do NDR. V akrobatické kategorii Z-42 vyhovoval americkým předpisům FAR a mohl létat v rozsahu násobků +6 až – 3,5 g. Při generálních opravách byly letouny upravovány na verzi Zlín Z-42 MU, a to tak, že byly vybaveny kovovou dvoulistou vrtulí V-503 A, která dovolovala lépe využít výkon motoru M-137 A. Verze Z-42 MU mohla být pro vyšší hmotnost využívána jen v rozsahu násobků +5 až -3,2 g. Na tuto variantu pak bylo upraveno jedenáct letadel.

Letoun OK-ZSC byl vyroben na sklonku roku 1970 v Moravanu n.p. Otrokovice. Poté jej převzal Aeroklub Svazarmu ČSR a létal převážně na Moravě. I. Generální opravu prodělal v roce 1978 ve výrobním závodě, II. GO v roce 1985 tamtéž. V roce 2013 se dostal do soukromých rukou a létal na letišti Praha-Letňany. Poslední let provedl 1. listopadu 2014 při náletu 4 368 h a 16 725 startech. Do sbírek VHÚ, pro zamýšlenou expozici sportovního letectví, byl získán koupí téhož roku.

 

Rozpětí 9,11 m

Délka 7,07 m

Prázdná hmotnost 645 kg

Max. vzletová 920 kg

Max. rychlost 226 km/h

Dostup 4 250 m

Dolet 530 km

Aktuálně



Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

17. 02. 2025
Snaha československé vlády o účinnou ochranu utajovaných skutečností se setkala s nežádoucím ohlasem…
Prohlédněte si práci našich restaurátorů. Rubrika Z restaurátorských dílen opět ožívá

Prohlédněte si práci našich restaurátorů. Rubrika Z restaurátorských dílen opět ožívá

14. 02. 2025
Posláním Vojenského historického ústavu Praha je soustavně a cílevědomě shromažďovat písemné a…
Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

Nejtragičtější americký nálet na Prahu se uskutečnil před 80 lety - 14. února 1945

13. 02. 2025
Za 2. světové války se česká metropole stala terčem leteckého bombardování několikrát,…
Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

Pořad ČT Fokus Václava Moravce se vysílal z Armádního muzea Žižkov, mluvilo se o válce i globální tísni

12. 02. 2025
Prostorné atrium Armádního muzea Žižkov, jehož rekonstrukce získala hned několik významných architektonických…
Měřicí hlava pomáhala zdokonalit tvar vrtulových listů

Měřicí hlava pomáhala zdokonalit tvar vrtulových listů

12. 02. 2025
Třetí díl seriálu Poklady z depozitáře na webu iDNES.cz, který mapuje méně…