Michal Reiniš, Kytička úcty – Terezín, 1989

Michal Reiniš, Kytička úcty – Terezín, 1989

Nezměrné utrpení vězňů z nacistických koncentračních táborů nebralo konce ani v samotném závěru druhé světové války. Před postupující frontou prováděly represivní orgány třetí říše hromadné evakuace mj. i do terezínského ghetta. Na přelomu dubna a května 1945 přijížděly do Terezína vagóny s fyzicky vyčerpanými, těžce nemocnými a mrtvými lidmi. Snaha oddělit nemocné od zdravých byla marná. První známky nákazy skvrnitého tyfu byly zaznamenány 24. dubna 1945. Dne 2. května přijel do Terezína Paul Dunant, zástupce Mezinárodního Červeného kříže, aby převzal záštitu nad ghettem. Již o dva dny později dorazila do Terezína první skupina českých zdravotníků, aby se zabránilo dalšímu šíření epidemie. Na její následky zemřelo přes 1 500 vězňů a mezi obětmi byli i zdravotníci.

Výtvarník Michal Reiniš věnoval prezentované dílo všem obětem, které za zdmi židovského ghetta během války či po ní zahynuly. Základ tvoří koláž několika fotografií podle autentických záběrů. Vstupní brána do objektu, portréty židovských vězňů a spalovací pece vytváří symboliku utrpení a zrůdností nacistického režimu. V levé části obrazu je zachycena technikou olejomalby postava malého chlapce, který se snaží představit si, jaké hrůzy musely děti o mnoho let dříve zažívat.

Dominantním výrazovým prostředkem malíře Michala Reiniše (nar. 1961) je právě koláž. Reiniš využívá obrazových motivů z reklam a článků z časopisů. Skládá je do barevně a figurálně vyvážených kompozic. Základní inspirací se pro něj stalo pop artové umění v pojetí amerického umělce Roberta Rauschenberga. Ve své tvorbě je postupně přetvořil do vlastních specifických forem. Vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění u profesora O. Oplta. V roce 1987 získal za své vynikající ilustrace prestižní cenu nakladatelství Magnet. V dalších letech se účastnil mnoha autorských a skupinových výstav. Je stále výtvarně činný.

Olejomalba a kombinovaná technika, 1 135 × 1 115 mm.

Umělecké dílo bylo do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získáno formou převodu z Armádního výtvarného studia v roce 1995.

Aktuálně



Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

Vyšlo druhé letošní číslo Historie a vojenství s hlavní studií o dosud nepopsané francouzské simulaci celoevropského konfliktu z roku 1937

20. 06. 2025
Hlavní studie Historie a vojenství číslo 2/2025 pojednává o dosud ne příliš…
Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

Připomínka boje parašutistů v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje

18. 06. 2025
Ve středu 18. června 2025 si hosté každoročního pietního aktu u chrámu…
Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

Jak vznikalo československo-francouzské spojenectví a jak se vyvíjela situace v Evropě po skončení 1. světové války? Odpovědi na tyto dotazy se dozvěděli účastníci dalšího podvečera v Armádním muzeu Žižkov

18. 06. 2025
Necelá třicítka zájemců o československou vojenskou historii si v úterý 10. června přišla…
Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

Österreichisches Suchblatt – digitální zpřístupnění jednoho pátracího listu z první světové války

17. 06. 2025
Vychází-li nějaké periodikum po několik let s podporou státu v nákladu až 20…
My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

My spali pod autem, dnes mají piloti terapeuta a klimatizovaný karavan

13. 06. 2025
V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech se tento rok při zahájení jubilejní 30.…