Německý dělový člun Panther

Německý dělový člun Panther

Dvojice snímků zobrazuje německý dělový člun Panther. První snímek pochází z doby jeho služby v císařském námořnictvu. Na druhém je Panther zobrazen roku 1931 v Kielu, nedlouho před sešrotováním.

 

Dělové čluny západních mocností tradičně sloužily k nátlaku na zaostalé mimoevropské státy („diplomacie dělových člunů“). Panther představuje jeden z nejznámějších dělových člunů vůbec, v letech 1902–31 sloužil v německém válečném námořnictvu. Jednalo se o jeden ze šesti dělových člunů třídy Iltis, od roku 1900 byl stavěn v Císařských loděnicích v Gdaňsku, na vodu byl spuštěn 1. dubna 1901 a do služby byl zařazen v březnu 1902. Plný výtlak činil 1193 tun, délka 66,9 metru, šířka 9,7 metru a ponor 3,3 metru, dělový člun mohl plout maximální rychlostí 13,5 uzlu. Výzbroj představovaly dva kanóny ráže 105 mm, umístěné na přídi a na zádi, a 6 rychlopalných děl ráže 37 mm. Posádku tvořilo 9 důstojníků a 121 námořníků.

Panther se zúčastnil celé řady operací v mimoevropských vodách. Během jednoho z vojenských převratů na Haiti povstalecká loď Crête à Pierrot zadržela a prohledala německý parník Markomannia – 6. září 1902 Panther haitské plavidlo dostihl a potopil. Dělový člun se zúčastnil rovněž operací ve Venezuele v letech 1902–03.

Nesmrtelnost si Panther získal v Maroku, kde se Německo snažilo bránit růstu francouzského vlivu. První marocká krize z let 1905–06 vedla ke svolání Algeciraské konference, na níž bylo Německo podpořeno pouze Rakouskem-Uherskem – postavení Francie se upevnilo. Druhá marocká krize vypukla roku 1911. Povstání proti marockému sultánovi vedlo k vyslání silného francouzského expedičního sboru do Maroka. Německá vláda se rozhodla reagovat, 1. července 1911 Panther připlul do marockého přístavu Agadir, záhy byl následován křižníkem Berlin a sesterskou lodí Eber. Tento tzv. „Panteří skok“ symbolizoval německý zájem na Maroku a vedl k dalšímu zostření mezinárodního napětí.

Spor byl urovnán, když Německo uznalo francouzské zájmy v Maroku výměnou za územní zisky v Kongu, a většina Maroka se roku 1912 stala francouzským protektorátem, zbytek připadl Španělsku, Tanger byl neutralizován.

Během první světové války působil Panther v domácích vodách. Po válce zůstal jako jediná loď své třídy ve stavu německého loďstva, byl však odzbrojen a sloužil jako školní plavidlo. Roku 1931 byl Panther vyřazen ze služby a sešrotován.

 

Aktuálně



Studenti středních škol se setkali s novodobými válečnými veterány

Studenti středních škol se setkali s novodobými válečnými veterány

29. 03. 2024
U příležitosti 25. výročí vstupu České republiky do NATO se studenti středních…
Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

Zahraniční studenty nadchly expozice Armádního muzea Žižkov

27. 03. 2024
Jaké změny s sebou přináší války? Na tuto otázku hledali odpověď středoškoláci…
Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

Velký útěk, kterého se zúčastnili i tři Čechoslováci, se uskutečnil před 80 lety

25. 03. 2024
Největší útěk z německých zajateckých táborů se uskutečnil před osmdesáti lety. V…
Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

Březen 1945 – vznik třetího tankového praporu Čs. samostatné obrněné brigády

22. 03. 2024
Když na přelomu let 1942/1943 rozhodovaly naše vojenské autority v Londýně o dalším…
Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

Němá barikáda – 7. vycházka z cyklu Místa bojů Pražského povstání

20. 03. 2024
Most Barikádníků zpopularizovala povídka Jana Drdy Němá barikáda. Přestože v ní spisovatel…