V souvislosti s pobřeznovou likvidací československé armády došlo rovněž ke zrušení Vojenského technického a leteckého ústavu (VTLÚ). V létě 1939 byl letňanský ústav převeden pod protektorátní Ministerstvo školství a národní osvěty s novým názvem Flugtechnische Versuchanstalt Prag (FVA Prag). Pracovní náplní ústav plně podléhal německému Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt v Berlíně (DVL). Zajímavým experimentem, prováděným v aerodynamickém tunelu FVA, bylo zkoumání tvarování koncových částí vrtulových listů. Jak známo, se zvyšováním rychlosti letu i nárůstem otáček se koncové části vrtulových listů dostávají do oblasti rychlosti zvuku, což souvisí s výrazným nárůstem odporu. Tyto negativní jevy mělo ovlivnit příznivější tvarování špiček vrtulových listů, obdobné vlivu šípového křídla na rychlosti blízké Machovu číslu.
Pokusná měření zadalo DVL do FVA, protože ústav byl vybaven kyvadlovým dynamometrem o příkonu 150 kW, schopným dosáhnout 600 ot/min. Měřil se tah, krouticí moment, otáčky a teplota proudu vzduchu, to vše při ofukování v aerodynamickém tunelu. Dospělo se k zajímavým zjištěním účinnosti vrtulí, s výrazným ziskem u listů s kladným šípem špičky. Obdobným způsobem upravené vrtulové listy se zkoušely posléze v Německu na letounu Messerschmitt Bf 109. Některé takto tvarované duralové modely listů se dochovaly dodnes. Jedním z nich je i exponát prezentovaný ve výstavě „Letecká výroba na území Čech a Moravy v letech 1939–45“. Jedná se o zmenšený list z leštěného duralu o délce 620 mm, šířce 102 mm a hmotnosti 1,6 kg. Jeho koncová část je výrazně zašpičatěna a zahnuta do kladného šípu. Tento zajímavý artefakt byl získán do sbírek VHÚ z tunelového pracoviště Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha v sedmdesátých letech minulého století.