Pamětní plaketa posledního letu Concorde, s letenkou

Pamětní plaketa posledního letu Concorde, s letenkou

V průběhu padesátých a šedesátých let 20. století zažívala rozkvět koncepce tzv. nadzvukového létání, která se nejprve prosadila ve vojenském letectví a postupně pronikla i do letectví civilního. Za dosavadní vrchol nadzvukového letectví v civilní dopravě lze bezpochyby považovat letouny Concorde britsko-francouzské provenience, jež byly vyvinuty koncem šedesátých let a následně křižovaly zejména Atlantský oceán mezi Evropou a USA v letech 1976–2003. Zbytek světa (s výjimkou SSSR a jeho Tupolevem Tu-144) podobné letouny na civilní linky nikdy nezařadil. Důvodem pro to nebyly pouze astronomické náklady na vývoj a provoz, ale také zvukové znečištění. Letouny schopné dosahovat až dvojnásobku rychlosti zvuku za sebou totiž zanechávaly rázové vlny, které nad Atlantikem nikomu nevadily, avšak v obydlených oblastech nejen rušily, nýbrž mohly způsobovat i zdravotní problémy nebo hmotné škody (např. rozbíjet okna). Do konce 20. století začala proto nabídka v této oblasti přepravy pomalu slábnout. Za pomyslný hřeb do rakve lze považovat nehodu letounu Concorde Air France 4590, který se zřítil v roce 2000. Nikdo nehodu nepřežil. Ačkoliv byl provoz nakrátko v roce 2001 obnoven, byly všechny dosud existující letouny uzemněny do 26. listopadu 2003. Jeden exemplář tehdy přelétl z Londýna do Airspace-Bristol muzea poblíž Filtonu, kde byly letouny Concorde vyráběny.

Popis:

Pamětní plaketa posledního letu Concorde je vyrobena z leštěného tombaku zlaté barvy. Na averzu je Concorde zobrazen dvakrát v poloze s vytaženým podvozkem v průběhu startu nebo přistání. Ve větším provedení a zepředu vyplňuje horní část plochy, v menším a zezadu je zobrazen ve spodní části plochy. Středový medailon v pozadí je vychýlen heraldicky doleva. Nese dvojjazyčný anglo-francouzský nápis FAREWELL AND THANK YOU / 1969–2003 / ADIEU ET MERCI / CONCORDE. Na reverzu se nachází oválný středový medailon, v němž je trojí bíle smaltovaná podoba letadla Concorde z levého boku, seshora a zepředu. Dělený opis: CONDORDE / FINAL FLIGHT TO FILTON / ULTIME VOL. VERS FILTON / 26. 11. 2003.

K plaketě přináleží papírová letenka pro let Concordem, pochází však z jiného letu, který se odehrál na trase Londýn – New York 7. února blíže neurčeného roku.

Plaketa i s letenkou byla do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získána darem v roce 2015.

Aktuálně



Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

15. 12. 2025
Pracovníci VHÚ Praha Miroslav Vyšata, Michal Louč a Leoš Krejča na podzim…
Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…