Prototyp SKOT-IV
V polovině 60. let představoval OT-64 SKOT (střední kolový obrněný transportér) jeden z nejmodernějších transportérů na světě. Do plánu vývoje se definitivně dostal v roce 1958. Řešením úkolu bylo pověřeno Ministerstvo všeobecného strojírenství, které jej přidělilo Automobilovým závodům Klementa Gottwalda Praha (AZKG Praha), kde se vývoj rozeběhl pod označením A-105. K 1. lednu 1961 došlo ke sloučení AZKG Praha (dříve PRAGA) se Závody Jiřího Dimitrova Letňany (dříve AVIA), čímž vznikl národní podnik Automobilové závody Letňany (AZ Letňany). V rámci vývoje transportéru SKOT byly postaveny celkem čtyři prototypy. Výroba prvního z nich, označeného SKOT-I, byla zahájena v prvním pololetí roku 1959 a prototyp byl dokončen k 30. květnu 1960. I když zcela neuspěl, při továrních zkouškách v termínu od 1. června do 31. prosince 1960 ověřil základní koncepci vozidla, která vyhověla. Druhý a třetí prototyp byly dodány do 30. září 1960.
Poslední prototyp SKOT-IV vznikl na základě řady československých, polských i sovětských připomínek v září 1962. Do korby č. VI, která již zcela odpovídala budoucímu sériovému provedení, byly pro ověření konstrukčních úprav pro sériovou výrobu namontovány rekonstruované agregáty z prototypu SKOT-I. Projekt SKOT se tak dostal do rozhodující fáze vývoje. V podobě prototypu SKOT-IV zde existovalo velmi moderní až futuristické bojové vozidlo, převyšující i přes řadu dětských nemocí světovou konkurenci.
Na základě stavu prototypu SKOT-IV a podle něho zpracované dokumentace pro sériovou výrobu z května 1963 byla definitivně stanovena delimitace výroby. Prototyp SKOT-IV zůstal v majetku AZ Letňany a probíhala na něm řada zkoušek.
V lednu 1971 byl z VZS 080 Praha převeden do sbírek VHÚ a stal se tak jedním z prvních přírůstků v nově budované sbírce automobilní a těžké bojové techniky.