Prototyp SKOT-IV

Prototyp SKOT-IV

V polovině 60. let představoval OT-64 SKOT (střední kolový obrněný transportér) jeden z nejmodernějších transportérů na světě. Do plánu vývoje se definitivně dostal v roce 1958. Řešením úkolu bylo pověřeno Ministerstvo všeobecného strojírenství, které jej přidělilo Automobilovým závodům Klementa Gottwalda Praha (AZKG Praha), kde se vývoj rozeběhl pod označením A-105. K 1. lednu 1961 došlo ke sloučení AZKG Praha (dříve PRAGA) se Závody Jiřího Dimitrova Letňany (dříve AVIA), čímž vznikl národní podnik Automobilové závody Letňany (AZ Letňany). V rámci vývoje transportéru SKOT byly postaveny celkem čtyři prototypy. Výroba prvního z nich, označeného SKOT-I, byla zahájena v prvním pololetí roku 1959 a prototyp byl dokončen k 30. květnu 1960. I když zcela neuspěl, při továrních zkouškách v termínu od 1. června do 31. prosince 1960 ověřil základní koncepci vozidla, která vyhověla. Druhý a třetí prototyp byly dodány do 30. září 1960.
Poslední prototyp SKOT-IV vznikl na základě řady československých, polských i sovětských připomínek v září 1962. Do korby č. VI, která již zcela odpovídala budoucímu sériovému provedení, byly pro ověření konstrukčních úprav pro sériovou výrobu namontovány rekonstruované agregáty z prototypu SKOT-I. Projekt SKOT se tak dostal do rozhodující fáze vývoje. V podobě prototypu SKOT-IV zde existovalo velmi moderní až futuristické bojové vozidlo, převyšující i přes řadu dětských nemocí světovou konkurenci.
Na základě stavu prototypu SKOT-IV a podle něho zpracované dokumentace pro sériovou výrobu z května 1963 byla definitivně stanovena delimitace výroby. Prototyp SKOT-IV zůstal v majetku AZ Letňany a probíhala na něm řada zkoušek.

V lednu 1971 byl z VZS 080 Praha převeden do sbírek VHÚ a stal se tak jedním z prvních přírůstků v nově budované sbírce automobilní a těžké bojové techniky.

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…