Záchranný zádový padák Type B-8, S/N 42-593417

Záchranný zádový padák Type B-8, S/N 42-593417

Ve sbírkách padákového materiálu VHÚ ležel dlouhá léta bez většího povšimnutí velice zajímavý exponát.  Jednalo se o těžce poškozený obal padáku, který kryje vlastní vrchlík se šňůrami a zbytky poutacích popruhů se zámky. Při podrobnější prohlídce tkaniny a popruhů bylo zjištěno, že padák byl vyroben už v dubnu 1944 a to firmou Switlik Parachute Company. Na obalu byla nalepena původní papírová páska s nepříliš zřetelným jménem uživatele Mc Glaughlin. Ostatní popisy udávaly, že se jedná o zbytek amerického zádového záchranného padáku B-8, který vyvinula a v letech 2. světové války vyráběla firma Pioneer Parachute Company. Podle všeho tyto padáky také vyráběly v licenci firmy National Automotive Fibres a již zmíněný Switlik.

Jednalo se o letecký záchranný padák s kruhovým vrchlíkem o průměru 24 stop (7,32 m), zapínaný buď na padákové háčky, nebo speciálními otočnými sponami. Je nutno dodat, že postroj našeho exponátu byl již silně poškozen a z původního kování zbývala pouze část. Nejzajímavější byl ovšem nález staré evidence Muzea ČSA pod jednou z chlopní obalu. Podle dochované inventární knihy je pod tímto číslem uvedený seznam předmětů získaný od MNO – hlavní štáb v roce 1950. Jednalo se o soubor parašutistického materiálu převedeného armádě v roce 1947, nebo možná i dříve, z ústředí Gestapa v pražském Petschkově paláci a posléze poskytnutý VHÚ. Ze zachovaných seznamů vyplývá, že jde hlavně o předměty získané Gestapem při pátrání po paravýsadcích na našem území. Ovšem pod položkou č. 52 je doslovně uvedeno „1 padákový postroj bez padáku amer.“.

Po konzultaci s odborníky jsme usoudili, že jde nejspíš o zbytek padáku, který na sklonku 2. světové války používal americký stíhací pilot 1/Lt Edward J. Mc Loughlin, příslušník 335. stíhací perutě, která byla součástí 4. stíhací skupiny americké 8. letecké armády. Při hloubkovém útoku na letiště v okolí Prahy dne 16. dubna 1945 byl jeho North American P-51D Mustang, S/N  44-13389 (trupové kódy WD-P), sestřelen německou protiletadlovou obranou a 1/Lt Mc Loughlin po úspěšném nouzovém přistání „na břicho“ upadl do zajetí. Malá chyba ve znění jména na orientačním označení padáku je možná způsobena nedorozuměním mezi americkou výslovností pilota Mc Loughlina a anglickou obsluhou, zajišťující pravidelná přebalování padáku.

Z uvedených historických záznamů vyplývá, že vrchlík padáku, včetně šňůr se ztratil ještě před předáním do VHÚ. V nedávné době byl zbytek padáku vystaven v rámci výstavy „Škaredá středa – Nálet na Prahu 14. února 1945“ na Novoměstské radnici a vzbudil zaslouženou pozornost, protože se jedná o jeden z mála dotýkaných předmětů po amerických letcích z 2. světové války na našem území.

Aktuálně



Zhroucení soluňské fronty

Zhroucení soluňské fronty

02. 10. 2023
V polovině září 1918 začala na soluňské frontě vítězná ofenziva dohodových států, jež…
1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

1. října 1933 byl položen základ budoucího rozbití Československa

01. 10. 2023
Před devadesáti lety, 1. října 1933, vznikla Sudetendeutsche Heimatsfront (Sudetoněmecká vlastenecká fronta,…
Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

Evropská křižovatka 1938 (nebo 2023?)

29. 09. 2023
Oddělení pohraniční finanční stráže Horní Adršpach – 30. září 1938 17.00 hod.:…
Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

Všechny objekty VHÚ budou v Den české státnosti otevřeny

26. 09. 2023
Čtvrteční státní svátek sv. Václava můžete využít k návštěvě všech muzeí ve správě…
Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

Cyklus komentovaných vycházek – Místa bojů Pražského povstání – zahájen u budovy rozhlasu

26. 09. 2023
Klíčovou roli pro Pražské povstání mělo rozhlasové vysílání. Z budovy rozhlasu na…