V polovině 60. let minulého století začal konstruktérský kolektiv Moravanu Otrokovice pod vedením Ing. Jana Mikuly práce na studiích řady letounů Z-40, kde by jednotlivé typy používaly shodné prvky konstrukce a lišily by se pouze velikostí a výkony podle druhu určení. Prvním se stal dvousedadlový cvičný plně akrobatický stroj Z-42, jehož prototyp poprvé vzlétl v říjnu 1967. Na Z-42 úzce navázala konstrukce čtyřmístné Z-43 s výkonnějším motorem. Šlo o letoun určený především pro turistiku, ale také k výcviku. Prototyp Z-43 poprvé vzlétl v prosinci 1968 a od roku 1974 jej následovala stopadesátikusová série. Převážná část produkce šla k domácím zákazníkům, ale byl zaznamenán i poměrně úspěšný export. Letoun výrobního čísla 0051 byl vyroben v Otrokovicích v roce 1974 a imatrikulován jako OK-EOE. Jeho majitelem se stal Aeroklub Svazarmu a nadále byl využíván převážně na letištích v Čechách. Byly na něm provedeny dvě generální opravy a posléze skončil v Ústí nad Labem. To již byl v majetku Aeroklubu České republiky. Ten jej v roce 2011 zapůjčil VHÚ pro chystanou expozici sportovního letectví. Dne 21. listopadu 2011 pak byl přeletěn na letiště Praha-Kbely a uložen v depozitáři. Jeho nálet činil k tomuto dni 4 530 hodin a 13 039 startů. V roce 2016 byl pro sbírku VHÚ získán koupí.
Motor Avia M-337 A o výkonu 155 kW (210 k)
Rozpětí 9,76 m
Délka 7,75 m
Hmotnost prázdného letounu 730 kg
Maximální vzletová hmotnost 1 350 kg
Maximální rychlost 235 km/h
Dostup 3 800 m
Dolet 1 100 km