Legionářská polní pošta začínala v Rusku ve vagónech na uhlí a obilí

Legionářská polní pošta začínala v Rusku ve vagónech na uhlí a obilí

16. 09. 2021

Po těžkých bojích československých legionářů s bolševiky a jejich senzačním obsazení magistrály bylo rozhodnuto, že čs. armádní sbor zůstane na území Ruska, kde se stane předvojem případné intervence Dohodových států a soustředí kolem sebe síly protibolševického odporu. Před Odbočkou Čs. národní rady v Rusku tak stál nelehký úkol v rozvráceném Rusku zbudovat funkční zázemí, bez něhož se žádná armáda nemohla obejít. Jednou z výzev se stalo zřízení funkční polní pošty, která začala fungovat v září 1918. Pro svou spolehlivost ji později začaly používat i další spojenecké jednotky v Rusku.

Ještě během svého působení na Ukrajině čs. legiím, jakožto součásti ruské armády, obstarávala vnější styk se světem ruská polní pošta. To se změnilo po rozvratu ruské armády, kdy prakticky došlo k  odříznutí ruských legií od zásobování, a zejména po bolševické revoluci, kdy byly čs. jednotky prohlášeny za součást dohodových armád a počítalo se s jejich transportem na západní frontu do Francie.

Pošta mezi jednotlivými částmi sboru nebyla zřízena ani během ústupu z Ukrajiny a prvních bojů s bolševiky. Její funkci zastávali kurýři mezi jednotlivými útvary. Po rozhodnutí o setrvání legií v Rusku se však situace změnila a již vzhledem k množství tištěného materiálu, který produkoval Informačně osvětový odbor OČsNR na Rusi, se začalo uvažovat o zřízení vlastní pošty, aby zajistila jejich distribuci mezi jednotky.

 

Nutnost improvizace

S prvními přípravami bylo započato již během léta 1918, když byl její organizací pověřen dobrovolec a bývalý poštmistr Antonín Novotný. Návrh, který vypracoval, se opíral o poštovní úřady, které by byly zřízeny v jednotlivých stanicích a mezi nimiž zajišťovaly spojení ambulantní vagony. Ty by se dle potřeby zařazovaly do různých vlakových souprav.

Správa polní pošty byla umístěna v Čeljabinsku, kde se v té době nalézal velitel a štáb čs. vojsk. Zde se také začalo s jejím budováním, které od počátku provázelo mnoho těžkostí související s všeobecným nedostatkem v občanskou válkou rozvráceném Rusku. Chyběly vyhovující vagóny, razítka, kancelářské potřeby i odpovídající personál. Bylo proto nutné v mnohém improvizovat.

Za „sídla“ úřadů byly určeny vagony odstavené na nádraží, které si navíc museli přednostové jednotlivých úřadů opatřit za pomoci čs. velitelů stanic svépomocí (výjimku představoval poštovní úřad v Jekatěrinburku, který sídlil u budovy Odbočky ČSNR na Rusi). Ambulantní vlaky pak byly zpočátku zbudované ze starých nákladních vagónů na uhlí a obilí, které bylo nutné nejprve upravit a vybavit vnitřním zařízením. O to se starala narychlo sehnaná skupina skládající se z dobrovolců-tesařů a zajatců, jež si však musela základní nářadí pronajímat (většinou za kořalku) od ruských dělníků. Panoval také nedostatek kancelářského materiálu, místo lamp byly používány svíčky a v ambulantních vlacích mnohdy dokonce louče.

Ani předem proškoleného personálu se zpočátku nedostávalo, neboť předválečných poštovních zřízenců bylo málo. Velkou část z poštovních zřízenců proto tvořili dobrovolci, kteří byli zdravotní komisí uznáni za neschopné služby v poli a byli určeni jen k lehčím úkolům. Museli proto nejprve projít intenzivním „poštovním“ kurzem, aby byli schopni vykonávat alespoň základní poštovní službu.

Přes všechny těžkosti práce postupovaly kupředu a brzy se podařilo otevřít prvních 7 polních poštovních úřadů v Čeljabinsku, Samaře, Omsku, Krasnojarsku, Syzrani, Jekatěrinburku a Irkutsku. Ze Syzraně, Jekatěrinburku a Irkutsku pak bylo zajišťováno poselné spojení s bojišti u Kazaně, severní frontou a s Čitou na východě. Mezi poštovními úřady pak začaly od 16. září jezdit první poštovní ambulance.

Praxe byla taková, že poštovní ambulance odjela nejprve z Čeljabinska na západ, kde po dosažení Syzraně odjížděla zpět na východ, dosáhla opět Čeljabinsku a odtud byla vyslána na východ do Irkutsku. Celá trasa od Syzraně k Irkutsku přitom měřila více než 4 000 km (s navazující poselnou cestou do Čity dokonce více než 5 000 km) a trvala s jednotlivými zastávkami 16 dnů. Mezi Jekatěrinburkem a Čeljabinskem pak poštovní ambulance z důvodu častého přetížení vlakových souprav nejezdila a spojení bylo vykonáváno prostřednictvím poslů, kteří měli ve vlacích vyhrazeno speciální kupé.

 

Až do Vladivostoku

Postupem času se provoz pošty ustálil a začala zdokonalovat své služby. Došlo k nárůstu personálu a nevyhovující ambulantní vagony byly postupně obměňovány za modernější, které byly vybaveny mj. automatickou brzdou a mohly být zařazovány i do soupravy osobních vlaků. Zároveň byla pošta přidělena ke štábu čs. vojsk pod pravomoc generálního ubytovatele Klecandy.

Již v říjnu 1918 pak byla polní pošta prodloužena až do Vladivostoku a stala se zároveň poštou pro všechny spojenecké jednotky v Rusku. Po prodloužení následně vznikly na linii Čeljabinsk–Vladivostok i další poštovní úřady. Zároveň bylo zanedlouho navázáno poštovní spojení přímo s nově vzniklou republikou. Pošta byla do vlasti dopravována s transporty invalidů, později po navázání poštovního styku též přes Kanadu. První legionářská pošta dorazila do Československa na jaře 1919.

Spolu s posunem fronty a stažením legionářských jednotek byly poštovní úřady na západě postupně rušeny a přesouvány dále na východ. Polní pošta však nezanikla ani při následné evakuaci armádního sboru z Ruska. Na palubách transportů fungovaly jednotlivé expozitury, kterých bylo celkem 16. Až takřka do konce anabáze se tak stala důležitým článkem v legionářské samosprávě poskytujícím spolehlivé spojení mezi čs. vojsky i s okolním světem.

Petr Matějček

Aktuálně



Zbrojní výroba v polovině 50. let

Zbrojní výroba v polovině 50. let

16. 04. 2024
Jarní měsíce byly vždy obdobím hodnocení a bilancování předcházejícího roku. Nejinak tomu…
„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

„Tatínek se obětoval, aby Jiřího Potůčka varoval,“ vzpomíná Antonín Burdych

12. 04. 2024
„Moji rodiče, dědeček s babičkou a teta se strýcem položili život za naši zemi. Mou…
Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

Osmdesát let od zahájení provozu letecké linky Brindisi – Protektorát …

10. 04. 2024
Před osmdesáti lety, na počátku dubna 1944, se poprvé vznesly spojenecké stroje…
Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

Všechno nebo nic – německá jarní ofenziva v roce 1918

08. 04. 2024
Nejen příroda se jarem probouzí. Ve válečných konfliktech s nástupem tohoto ročního období…
Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

Prima Historie rozebere osobnost Františka Ferdinanda d’Este

06. 04. 2024
I v sobotu 6. dubna se můžete těšit na další díl seriálu Prima…