BOCHENSKÝ, Karel. Tatra včera a dnes

BOCHENSKÝ, Karel. Tatra včera a dnes

Ve dnech 21. a 22. května 1898 zvládl první automobil vyrobený v českých zemích – kopřivnický „Präsident“, první dálkovou jízdu na jubilejní výstavu do Vídně. Začala se tak u nás psát éra automobilismu. Výrobce „Präsidenta“, firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, původně Schustala & Comp. založená roku 1858 a vyrábějící kočáry a později vagóny, se nesmazatelně zapsala do našich jak technických, průmyslových a automobilistických, tak vojenských dějin. Po první světové válce se společnost přejmenovala na Kopřivnickou vozovku (Nesselsdorfer Wagenbau) a v následujícím roce, po zkouškách nového vozu ve Vysokých Tatrách, přijalo vedení společnosti rozhodnutí založit značku Tatra. Ta je světově proslulou dodnes.

Tatra je jednou z nejznámějších českých značek v celosvětovém měřítku a bezpochyby jde o nejproslulejší tuzemskou značku nákladních automobilů, které jsou hojně využívány i vojskem a nezřídka slouží i jako nosiče zbraňových systémů. Již v době první světové války rakousko-uherská armáda používala několik set nákladních vozů NW-TL 2 (dvoutunových) a následně NW-TL 4 (čtyřtunových). Vedle nich využívala také speciální vozy hasičské, osvětlovací či sanitní. V období první republiky, kdy Tatrovka od roku 1924 patřila do Ringhofferova koncernu, se v čs. armádě proslavila celá řada modelů tatrovek, například T 24 a T 29 v provedení dělový automobil vz. 29, T 26 a T 26/30 jako obrněný automobil vz. 30 či T 27 jako rychlý nákladní automobil. Tatrovka v té době nevyráběla jen automobily, ale také letadla nebo obrněné drezíny. V době druhé světové války, kdy byl podnik pod německou kontrolou, zde vznikl legendární model T 111, který od roku 1942 používala německá armáda a po ukončení války také armáda československá. Podnik byl po válce konfiskován a znárodněn, neboť Ringhoffer se přihlásil k německé národnosti.

I v následujících letech našla své uplatnění ve vojsku řada tatrovek, proslulost si získaly především modely T 805, T 138, T 148, T 810 a T 815. Díky vynikajícím vlastnostem vozidel a své skvělé prostupnosti terénem jsou tatrovky používány řadou světových armád. Nejen v československé, respektive české armádě, pak tatrovácké podvozky slouží i jako nosiče zbraňových systémů, takže T 815 najdeme pod samohybnou kanónovou houfnicí vz. 77 DANA (včetně jejích modernizací DANA M2 a navazujících modelů ShKH vz. 2000 Zuzana, DITA či MORANA), raketometem RM-70 GRAD (až po současnou modernizovanou verzi RM-70 Vampire) nebo nejnověji francouzskou houfnicí CAESAR.

Prezentovaná kniha vyšla v měkké brožované vazbě již před mnoha lety, a proto v ní nejnovější historii koncernu Tatra nenajdete. Na rozdíl od řady novějších publikací, které jsou plné technických údajů, je ale psaná lehkou a čtivou novinářskou formou. Čtenáře seznámí s historií Tatrovky od první historické zmínky o obci Kopřivnice, podrobněji pak od roku 1850, kdy se Ignác Schustala vrátil z tovaryšské cesty a začal v Kopřivnici vyrábět kočáry. Následně provází čtenáře vyprávěním po vybraných typech kopřivnických automobilů, nejen vojenských, ale i civilních, závodních, či expedičních speciálech, a každý z nich je doprovázen ilustrací. Přestože se nejedná o odborně zpracovaný text a například stať pojednávající o druhé světové válce by snesla kritičtější přístup, jako popularizační publikace věnovaná historii jedné z nejslavnějších českých automobilek si zaslouží pozornost a jistě si najde své čtenáře.

Citace:

BOCHENSKÝ, Karel. Tatra včera a dnes. Ostrava : Montanex, 1997. 175 s. ISBN:80-85780-77-1

Aktuálně



Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…
V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

01. 07. 2025
První zahraniční operace československé armády, počátky navazování kontaktů s NATO nebo odzbrojovací…