Jeden z nejvýznamnějších českých umělců 20. století František Kupka (1873–1957) působil v pařížské redakci časopisu Bulletin de la Colonie Tchéque de France po návratu z frontových zákopů v roce 1916 a poté celý následující rok. Zastával zde současně i funkci šéfredaktora a textové části mnoha příspěvků doplňoval pravidelně svými ilustracemi. Bulletin vznikl jako tiskovina organizace s názvem Česká kolonie, podporující čs. dobrovolníky, kteří bojovali na straně Francie. Dva žánrové grafické listy drobných rozměrů představují postavy čs. dobrovolníků ve francouzských stejnokrojích. Autor si dal záležet na detailním zobrazení výstroje obou vojáků. Figurální část je uzavřená ornamentální výzdobou. Tu používal Kupka v ilustracích pro Bulletin velmi často, inspirován zpravidla domácí folklorní tradicí.
V létě roku 1918 se František Kupka vrátil opět do činné vojenské služby k 21. střeleckému pluku čs. legií ve Francii. Po návratu do Československa v roce 1919 byl zařazen v hodnosti kapitána nové československé armády k Uměleckému sboru při MNO v Praze. Stál u zrodu myšlenky vzniku Památníku odboje, instituce, která byla předchůdcem dnešního Vojenského historického ústavu. Maloval návrhy uniforem čs. armády, státních a vojenských vyznamenání. Účastnil se také soutěže o novou podobu naší státní symboliky. Věnoval se i pedagogické činnosti na pražské Akademii výtvarných umění, z níž se však dlouho netěšil. Ohlasy na jeho přednášky o teorii umění se nesetkaly s patřičným pochopením, a tak se Kupka rozhodl vrátit se zpět do Francie. Kontakt s českým uměleckým prostředím však neztratil. Ještě po druhé světové válce k němu přijížděly na pravidelné stáže skupiny českých studentů, kteří jeho mimořádné dílo obdivovali.
Papír, linoryt, 7,5 x 3,5 cm.
Grafické listy byly získány do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou daru od autora v roce 1920.