Letecký materiál

Pancéřové sklo z Me 323 Gigant

Pancéřové sklo z Me 323 Gigant

  Za 2. světové války používala nacistická Luftwaffe také obří transportní šestimotorové letouny Messerschmitt Me 323 Gigant. Tyto vskutku gigantické stroje pojaly až 12 tun užitečného zatížení, včetně takových souprav jako byly pásové tahače s děly, nebo nákladní automobily s vleky. Jejich nevýhodou však byla poměrně velká zranitelnost stíhacími letouny protivníka. Té se konstruktéři snažili […]

Zlomek listu vrtule letounu AP-32

Zlomek listu vrtule letounu AP-32

  Ve sbírce VHÚ se nachází sbírkový předmět, ke kterému se váže poměrně pohnutá minulost. Jde o zlomený konec dřevěné vrtule čs. bitevního letounu Aero AP-32, se kterým dne 1. září 1931 havaroval pozdější známý letecký publicista Václav Kubec. Ten den startoval jako polní pilot-letec z nouzového letiště s pozorovatelem por. Josefem Sodomkou a jeho […]

Filmkassettenkasten MBK 1000 B

Filmkassettenkasten MBK 1000 B

  K zajímavým a nepříliš známým exponátům ze sbírky VHÚ patří transportní schránka na příslušenství k německému ručnímu fotokulometu Zeiss Ikon MBK 1000B “Lichtbildmaschinengewehr”, což bylo optické zařízení k nácviku střelby z leteckého kulometu MG 15. Fotokulomet se ve své zadní části této zbrani podobal a podobně se i obsluhoval. V dochované bedně o rozměrech […]

Aero L-39 ZA Albatros

Aero L-39 ZA Albatros

  K velice úspěšným výrobkům našeho leteckého průmyslu patřily dlouhou dobu letouny řady L-39, souhrnně nazývané Albatros. Zpočátku šlo o dvoumístný proudový letoun, určený k výcviku vojenských pilotů. Později byly jeho možnosti rozšiřovány instalací dalšího vybavení a výzbroje, aby mohl plnit i úkoly cvičného a lehkého bitevního letounu. Šlo o verze L-39 ZO a po […]

Letecký trenažér TL-39

Letecký trenažér TL-39

  V minulém roce získal VHÚ do sbírky mimořádně zajímavý exponát. Byl jím komplet leteckého trenažéru TL-39, určený jako doplněk výukového systému pro cvičný proudový letoun Aero L-39 Albatros. Simulátory, které v letech 1973–1990 produkoval n.p. Rudý Letov, byly novou generací v řadě podobných výrobků. Jejich funkce řídil analogový počítač, měly nový systém TV zobrazování […]

Kovová vrtule V-301

Kovová vrtule V-301

  V období po 2. světové válce byla velice úspěšná lehká turistická letadla Aero Ae-45, která se uplatnila doma i v zahraničí. Tyto dvoumotorové stroje poháněly zdařilé čtyřválcové Waltry Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW) každý. Ty pak zpravidla roztáčely elektricky stavitelné vrtule V-401. Protože však zřejmě těchto složitých strojírenských výrobků nebylo na […]

Mil Mi-1 A

Mil Mi-1 A

  Lehký víceúčelový vrtulník Mi-1 byl ve své době jedním z nejrozšířenějších typů své kategorie, především ve státech východního bloku. Jednalo se o celokovovou konstrukci pro pilota a dva až tři cestující s jedním nosným a jedním vyrovnávacím rotorem, poháněnou pístovým hvězdicovým vzduchem chlazeným motorem. Byla vyvinuta v OKB Mil a sériově stavěna od počátku […]

Let XZ-37 Čmelák

Let XZ-37 Čmelák

  Prvním z dlouhé řady speciálních letounů Z-37 Čmelák byl prototyp výrobního čísla 001, později imatrikulovaný jako OK-SJB. Stroj, který byl na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století konstruován především pro chemické ošetřování zemědělských plodin, zalétal dne 29. června 1963 tovární zkušební pilot Vladimír Vlk. Letadlo s prozatímní značkou OK-049 se od pozdějších sériových […]

Teplovzdušný ohřívač MPM-85

Teplovzdušný ohřívač MPM-85

  Teplovzdušný ohřívač MPM-85 sloužil pro prohřívání leteckých motorů a reduktorů při zimním startování. Jeho základem byl buben ve kterém se spalovalo palivo smísené s proudem vzduchu vháněného dmychadlem, poháněným trojfázovým elektromotorem. Z ohřívacího bubnu vedly dva kruhové výstupy na něž se nasazovaly zpevněné tkaninové rukávy, které vedly horký vzduch k ohřívaným místům. Teplota ohřívaného […]

Balonový výškoměr Bohne

Balonový výškoměr Bohne

  U volných i upoutaných balónů se záhy projevila potřeba přesně změřit jejich výšku nad terénem v reálném čase. Celkem logicky se dospělo k tomu, že nejvýhodnější bude upravit již tehdy používané barometry pracující na principu roztahování Vidieho barometrických krabic (aneroidů) vlivem změny tlaku vzduchu. Tato změna odpovídala i aktuální výšce balonu nad zemí. Stačilo […]

Otáčkoměr Kroneis

Otáčkoměr Kroneis

  Na počátku dvacátého století se k měření obrátek leteckých motorů používaly většinou mechanické otáčkoměry, které byly zpravidla s motorem spojeny dálkovým náhonem. K takovým exponátům patří i mechanický otáčkoměr firmy Kroneis GmbH, Wien, která působila od roku 1883 jako výrobce meteorologických měřících přístrojů, přesných mechanických přístrojů a palubního vybavení letadel. Ukazatel měl zasklený ciferník […]

Armee-Kompass III

Armee-Kompass III

  K nedávno získaným sbírkovým předmětům VHÚ patří původní letecký kompas Armee-Kompass III, který byl velmi rozšířený v německých letadlech během 1. světové války. Vodorovný kompas s výraznou barevnou růžicí umístěnou v mosazném kotlíku, jejíž pohyb byl tlumen kapalinou, vyrábělo více firem. Tento kus byl produktem Werkstätten für Präzisions-Mechanik und Optik, podnikem který založil známý […]

Aero L-39 ZA Albatros

Aero L-39 ZA Albatros

  V našem letectvu sloužilo ještě relativně nedávno poměrně hodně dvoumístných proudových letounů L-39 Albatros. Mimo základní cvičné verze L-39 C vznikla také modifikace L-39 ZA, určená pro pokračovací výcvik a bojové nasazení jako lehký bitevní letoun. Měla zesílené křídlo, nesoucí čtyři závěsníky, na které mohla být umístěna výzbroj, nebo přídavné palivové nádrže. Pod trupem pak […]

Aero L-29 Delfín

Aero L-29 Delfín

  V československém vojenském letectvu sloužilo mnoho cvičných proudových letounů L-29 Delfín různých variant od předsériových strojů přes průzkumné verze po standardní dvoumístné L-29. Snad jediným kamuflovaným Delfínem byl ale stroj výrobního čísla 290108, vyrobený jako osmý kus prvního výrobního bloku pro naši armádu. Zalétán byl v červenci 1962 piloty Miloslavem Šmídtem a Miroslavem Křemenem. Následně byl převzat […]

Závěsný kluzák ZK-15 A

Závěsný kluzák ZK-15 A

  Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století zasáhla letecký svět vlna zájmu o jednoduchá lehká, většinou tkaninou potažená křídla, pro která se vžil všeobecný název Rogalo. Také v bývalém Československu se řada nadšenců vrhla spontánně na stavbu těchto konstrukcí. Aby byl živelný vývoj alespoň částečně podchycen, začaly vznikat samostatné odbory závěsných kluzáků při […]

1 2 3 17

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha