Letecký materiál

Prototyp stíhacího letounu Praga E-45

Prototyp stíhacího letounu Praga E-45

Trojice snímků zachycuje jediný vyrobený prototyp stíhacího letounu Praga E-45 ze třicátých let.   Před polovinou 30. let československé letectvo potřebovalo nový stíhací letoun a do soutěže se zapojila i firma ČKD-Praga s jednomístným dvouplošníkem Praga E-45, jehož autorem byl Ing. Jaroslav Šlechta. Délka stroje byla 7,45 m, rozpětí křídel 8,5 m a jejich celková plocha […]

Let L-410 UVP-T

Let L-410 UVP-T

  Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen n. p. Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro nějž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT […]

Aero L-39 ZA Albatros

Aero L-39 ZA Albatros

  Na základě zkušeností s proudovým typem L-29 začala konstrukční skupina Aera Vodochody vedená Ing. Janem Vlčkem v polovině šedesátých let s vývojem nástupce Delfína. Jako pohonná jednotka byl vybrán sovětský dvouproudový motor Ivčenko AI-25, který se posléze začal licenčně vyrábět v n. p. Motorlet v Praze-Jinonicích pod označením AI-25 W. V letech 1966–1977 vzniklo […]

Tréninková souprava operátora SR 20

Tréninková souprava operátora SR 20

  Pro výcvik pilotů a operátorů bezpilotního průzkumného systému SR 20, objednaného Vojenskou policí ČR, byla určena tréninková souprava. Ta měla obsluze umožnit si jednoduše a levně osvojit potřebné návyky. Byly to vlastně čtyři rádiem řízené modelářské tchajwanské vrtulníčky Thunder Tiger Raptor 90 se spalovacími motorky, doplněné příslušným vybavením. Zkonstruoval je pan Shigetada Taya, mistr […]

Systém bezpilotních vrtulníků SR 20

Systém bezpilotních vrtulníků SR 20

  Na počátku nového tisíciletí naše kompetentní orgány usoudily, že by bylo vhodné vybavit Útvar speciálních operací Vojenské policie (SOG) pozorovacím a monitorovacím systémem použitelným k plnění úkolů ofenzivní i defenzívní povahy. Po dlouhém a náročném výběru padla volba na výrobky americké firmy Rotomotion, LLC s označením SR 20. Šlo o menší průzkumné vrtulníky poháněné […]

Letecký zaměřovač PKV

Letecký zaměřovač PKV

  Kolimátorový zaměřovač PKV byl používán pro sovětské vrtulníky  především řady Mil k zaměřování pevných palubních zbraní. Jednalo se o optický přístroj umístěný ve výši očí letců na jehož průhledovém sklíčku se promítal elektricky osvětlený záměrný kříž. Proti oslnění bylo možno sklo zastínit sklopným filtrem. V případě poruchy osvětlení zaměřovače, nebo projekčních skel bylo možné […]

Letecký motor Walter M-446

Letecký motor Walter M-446

  Jedním z velice zajímavých a málo známých motorů čs. konstrukce byl výkonný vzduchem chlazený invertní dvanáctiválec M-446. Tento motor byl od roku 1947 vyvíjen v jinonickém Motorletu, především jako pohon připravovaného dvoumístného cvičného letounu XLE-110. Byl vybaven kompresorem a reduktorem a dával maximální výkon 700 kpři 2 750 ot/min. Motor byl dlouho zkoušen na […]

Záznamník přetížení Fuess

Záznamník přetížení Fuess

  V letecké praxi bylo často nutné při různých obratech stroje nepřekročit povolené přetížení konstrukce, ať kladné nebo záporné. Aktuální přetížení ukazoval většinou tzv. g-metr umístěný v zorném poli pilota. Při vývoji nového typu letadla však bylo vždy nutné znát i průběh přetížení při všech manévrech, do kterých se mohlo dostat. K tomu zpravidla sloužily […]

Letecký tlakoměr oleje

Letecký tlakoměr oleje

  Po vzniku republiky v roce 1918 neměl náš rodící se letecký průmysl k dispozici téměř žádné domácí výrobky. Ať se jednalo o draky letadel, motory nebo speciální vybavení. Výjimkou nebyly ani letecké přístroje. Ještě poměrně dlouho ve dvacátých letech byly speciální letecké ukazatele nakupovány v Německu, Rakousku a především ve Francii. Jedním z takových […]

Zlín Z-135 Heli Trenér

Zlín Z-135 Heli Trenér

  Vývoj lehkého víceúčelového vrtulníku počal v n.p. Moravan Otrokovice ve skupině vedené Ing. Janem Mikulou na konci padesátých let minulého století. Byly využity zkušenosti ze sériové výroby vrtulníků HC-2/102 a zapracovány požadavky z jejich zkušebních provozů. Zálet prototypu XZ-35 s motorem M-332 provedl 7. 10. 1960 pilot VZLÚ Jiří Bláha a to sérií zkoušek […]

Bohemia B-5

Bohemia B-5

  První letadlo postavené v právě vyhlášeném Československu vzniklo v Plzni ve sdružení Bohemia (Brune, Polanecký, Samek) za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera. Zálet uskutečnil bývalý rakousko-uherský pilot Rudolf Polanecký 27. dubna 1919 na letišti Bory. Již 19. května ale letoun při vítání prezidenta republiky T. G. Masaryka havaroval, při čemž zahynul letecký žák Josef […]

Záznamové zařízení PARES

Záznamové zařízení PARES

  Produktem našeho leteckého a strojírenského průmyslu bylo mimo jiné dnes již unikátní letové záznamové zařízení PARES (oborové označení LUN 1998-8) vyvinuté v ČR speciálně pro letouny Aero L-59, následníky populárních L-39 Albatros. Šlo o zodolněnou schránku se zařízením, které zaznamenávalo na magnetický pásek řadu letových údajů v určitém časovém úseku. Schránka byla umístěna v […]

TeST TST-9 Junior 2002

TeST TST-9 Junior 2002

  Pro potřeby reprezentace Letecké amatérské asociace ČR byl v roce 2002 postaven jednomístný samonosný středoplošník Junior 2002, který vycházel z osvědčených konstrukcí firmy TeST. Stroj byl maximálně odlehčen, aby jeho prázdná hmotnost nepřesahovala 200 kg a poháněl jej redukovaný motor Rotax 447 UL s mechanicky stavitelnou vrtulí Varia. Konstrukce měla pozoruhodné parametry a LAA […]

Zapalovací magneto Salmson „GG.9“

Zapalovací magneto Salmson „GG.9“

Francouzský letecký motor Salmson 9 systému Canton-Unné byl velice rozšířenou pohonnou jednotkou v době 1. světové války i po ní. Šlo o devítiválcový hvězdicový motor s dnes velice neobvyklým kapalinovým chlazením. Vyskytovaly se varianty o různém uspořádání a výkonu. U nás poháněl například vojenské letouny Salmson Sal.2 A.2, nebo ruské Anatra DS Anasal. V podsbírce […]

Vodorovný kompas Petravic

Vodorovný kompas Petravic

  Naše letectvo ještě řadu let po 1. světové válce používalo výrobky německých, francouzských a rakousko-uherských firem, než byl náš průmysl schopný produkovat vlastní použitelné výrobky. Z podsbírky leteckých navigačních pomůcek je zajímavou ukázkou vodorovný kompas vídeňské firmy Julius von Petravic. Ta se zabývala vývojem a výrobou leteckých ukazatelů například rychloměrů, otáčkoměrů a kompasů. Exponát […]

1 2 3 15

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha