Letecký materiál

Závěsný kluzák ZK-15 A

Závěsný kluzák ZK-15 A

  Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století zasáhla letecký svět vlna zájmu o jednoduchá lehká, většinou tkaninou potažená křídla, pro která se vžil všeobecný název Rogalo. Také v bývalém Československu se řada nadšenců vrhla spontánně na stavbu těchto konstrukcí. Aby byl živelný vývoj alespoň částečně podchycen, začaly vznikat samostatné odbory závěsných kluzáků při […]

Palubní deska letounu Š-20

Palubní deska letounu Š-20

  V polovině dvacátých let minulého století stavěla Vojenská továrna na letadla aerodynamicky tvarované stíhací letouny Š-20, zkonstruované Ing. Aloisem Šmolíkem. Většinu produkce více než sta kusů odebralo naše vojenské letectvo, několik jich pak bylo dodáno do Litvy. Naše Š-20 sloužily poměrně spolehlivě především u LP 2 v Olomouci a zúčastňovaly se pravidelně i různých […]

Přídavná palivová nádrž letounu Jak-23

Přídavná palivová nádrž letounu Jak-23

  Počátkem padesátých let minulého století používalo naše vojenské letectvo několik proudových stíhacích letadel Jakovlev Jak-23. Tyto lehké celokovové stroje vynikaly především stoupavostí, a proto s nimi bylo počítáno jako se záchytnými letouny. Jejich poměrně malá kapacita trupových nádrží, která činila jen 920 l leteckého petroleje, značně omezovala operační dobu stroje. Proto bylo možné Jak-23 […]

Let C-11

Let C-11

  Dvoumístný pokračovací letoun Jakovlev Jak-11 byl v našem letectvu původně určen jako přechodový na ruskou proudovou techniku. Jeho drak koncepčně vycházel ze slavného válečného stíhacího letounu Jak-3 montáží méně výkonného hvězdicového motoru AŠ-21. Naše letectvo na počátku 50. let hledalo náhradu za dosluhující „Arada“ C-2 (původně německé Arado Ar 96 B). Po několika nezdarech […]

Letov Š-20

Letov Š-20

  Š-20 byl sériově vyráběný stíhací letoun čs. vojenského letectva s motorem Škoda HS 8 Fb a výzbrojí dvou synchronizovaných kulometů Vickers. Konstrukce Ing. A. Šmolíka byla snahou o co nejaerodynamičtější stroj v tehdejších podmínkách. Letadlo samé bylo poprvé předvedeno v únoru 1925 a přes některé připomínky bylo postaveno 105 kusů pro MNO a asi […]

Mikojan-Gurjevič MiG-21 F-13

Mikojan-Gurjevič MiG-21 F-13

  Legendární stíhací letouny MiG-21 sloužily mnoho let v našem vojenském letectvu v řadě verzí. Od frontové přes přepadové, vybavené radarem, průzkumné se speciálním vybavením, až po cvičně bojové dvoumístné. První u nás používaná varianta F-13 byla dokonce licenčně v letech 1963–72 vyráběna v Aeru Vodochody. Šlo o jednomístný celokovový letoun s charakteristickým delta křídlem, […]

Zlín Z-24 Krajánek

Zlín Z-24 Krajánek

  Koncem 2. světové války počal vznikat v kolektivu pracovníků Zlínských leteckých závodů návrh nově řešeného kluzáku pro pokračovací výcvik. Hned po osvobození se pak letoun začal stávat realitou, takže k záletu prototypu mohlo dojít již na počátku září 1945. Kluzák dostal označení Zlín Z-24 a poetické jméno Krajánek. Jeho konstrukce byla převážně dřevěná, částečně […]

Kýlová plocha letounu Aero Ae-45

Kýlová plocha letounu Aero Ae-45

  Po 2. světové válce bylo Bezpečnostní letectvo Sboru národní bezpečnosti jednou z ozbrojených složek využívajících ke své činnosti také letouny. Disponovalo mimo bojových strojů i řadou typů v podstatě civilních, uzpůsobených pro hlídkovou a spojovací službu. K nim patřilo i několik čtyřmístných dvoumotorových Aero Ae-45, vyráběných sériově v Aeru n.p. Vysočany od roku 1949. […]

Letecký motor Continental C-85-12 F

Letecký motor Continental C-85-12 F

  Motor Continental C-85 (někdy označovaný jako O-190) patřil do rozšířené rodiny plochých leteckých pohonných jednotek americké firmy Continental Motors Corp. Tato čtyřválcová verze o výkonu 85 k poháněla mimo jiné i elegantní hornoplošníky Cessna 120 a 140, určené pro nenáročnou turistiku a vyráběné v tisícikusových sériích od čtyřicátých let minulého století. Do bývalého Československa […]

Prototyp stíhacího letounu Praga E-45

Prototyp stíhacího letounu Praga E-45

Trojice snímků zachycuje jediný vyrobený prototyp stíhacího letounu Praga E-45 ze třicátých let.   Před polovinou 30. let československé letectvo potřebovalo nový stíhací letoun a do soutěže se zapojila i firma ČKD-Praga s jednomístným dvouplošníkem Praga E-45, jehož autorem byl Ing. Jaroslav Šlechta. Délka stroje byla 7,45 m, rozpětí křídel 8,5 m a jejich celková plocha […]

Let L-410 UVP-T

Let L-410 UVP-T

  Vývoj celokovového lehkého dvoumotorového dopravního letounu pro 15 až 19 cestujících byl zahájen n. p. Let Kunovice v kolektivu vedeném Ing. Ladislavem Smrčkem ve druhé polovině šedesátých let dvacátého století. Při návrhu se přihlíželo k provozním i klimatickým podmínkám bývalého SSSR, pro nějž byl hlavně určen. Prototyp, poháněný kanadskými motory Pratt & Whitney PT […]

Aero L-39 ZA Albatros

Aero L-39 ZA Albatros

  Na základě zkušeností s proudovým typem L-29 začala konstrukční skupina Aera Vodochody vedená Ing. Janem Vlčkem v polovině šedesátých let s vývojem nástupce Delfína. Jako pohonná jednotka byl vybrán sovětský dvouproudový motor Ivčenko AI-25, který se posléze začal licenčně vyrábět v n. p. Motorlet v Praze-Jinonicích pod označením AI-25 W. V letech 1966–1977 vzniklo […]

Tréninková souprava operátora SR 20

Tréninková souprava operátora SR 20

  Pro výcvik pilotů a operátorů bezpilotního průzkumného systému SR 20, objednaného Vojenskou policí ČR, byla určena tréninková souprava. Ta měla obsluze umožnit si jednoduše a levně osvojit potřebné návyky. Byly to vlastně čtyři rádiem řízené modelářské tchajwanské vrtulníčky Thunder Tiger Raptor 90 se spalovacími motorky, doplněné příslušným vybavením. Zkonstruoval je pan Shigetada Taya, mistr […]

Systém bezpilotních vrtulníků SR 20

Systém bezpilotních vrtulníků SR 20

  Na počátku nového tisíciletí naše kompetentní orgány usoudily, že by bylo vhodné vybavit Útvar speciálních operací Vojenské policie (SOG) pozorovacím a monitorovacím systémem použitelným k plnění úkolů ofenzivní i defenzívní povahy. Po dlouhém a náročném výběru padla volba na výrobky americké firmy Rotomotion, LLC s označením SR 20. Šlo o menší průzkumné vrtulníky poháněné […]

Letecký zaměřovač PKV

Letecký zaměřovač PKV

  Kolimátorový zaměřovač PKV byl používán pro sovětské vrtulníky  především řady Mil k zaměřování pevných palubních zbraní. Jednalo se o optický přístroj umístěný ve výši očí letců na jehož průhledovém sklíčku se promítal elektricky osvětlený záměrný kříž. Proti oslnění bylo možno sklo zastínit sklopným filtrem. V případě poruchy osvětlení zaměřovače, nebo projekčních skel bylo možné […]

1 2 3 16

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha