Letecký materiál

Záznamník přetížení Fuess

Záznamník přetížení Fuess

  V letecké praxi bylo často nutné při různých obratech stroje nepřekročit povolené přetížení konstrukce, ať kladné nebo záporné. Aktuální přetížení ukazoval většinou tzv. g-metr umístěný v zorném poli pilota. Při vývoji nového typu letadla však bylo vždy nutné znát i průběh přetížení při všech manévrech, do kterých se mohlo dostat. K tomu zpravidla sloužily […]

Letecký tlakoměr oleje

Letecký tlakoměr oleje

  Po vzniku republiky v roce 1918 neměl náš rodící se letecký průmysl k dispozici téměř žádné domácí výrobky. Ať se jednalo o draky letadel, motory nebo speciální vybavení. Výjimkou nebyly ani letecké přístroje. Ještě poměrně dlouho ve dvacátých letech byly speciální letecké ukazatele nakupovány v Německu, Rakousku a především ve Francii. Jedním z takových […]

Zlín Z-135 Heli Trenér

Zlín Z-135 Heli Trenér

  Vývoj lehkého víceúčelového vrtulníku počal v n.p. Moravan Otrokovice ve skupině vedené Ing. Janem Mikulou na konci padesátých let minulého století. Byly využity zkušenosti ze sériové výroby vrtulníků HC-2/102 a zapracovány požadavky z jejich zkušebních provozů. Zálet prototypu XZ-35 s motorem M-332 provedl 7. 10. 1960 pilot VZLÚ Jiří Bláha a to sérií zkoušek […]

Bohemia B-5

Bohemia B-5

  První letadlo postavené v právě vyhlášeném Československu vzniklo v Plzni ve sdružení Bohemia (Brune, Polanecký, Samek) za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera. Zálet uskutečnil bývalý rakousko-uherský pilot Rudolf Polanecký 27. dubna 1919 na letišti Bory. Již 19. května ale letoun při vítání prezidenta republiky T. G. Masaryka havaroval, při čemž zahynul letecký žák Josef […]

Záznamové zařízení PARES

Záznamové zařízení PARES

  Produktem našeho leteckého a strojírenského průmyslu bylo mimo jiné dnes již unikátní letové záznamové zařízení PARES (oborové označení LUN 1998-8) vyvinuté v ČR speciálně pro letouny Aero L-59, následníky populárních L-39 Albatros. Šlo o zodolněnou schránku se zařízením, které zaznamenávalo na magnetický pásek řadu letových údajů v určitém časovém úseku. Schránka byla umístěna v […]

TeST TST-9 Junior 2002

TeST TST-9 Junior 2002

  Pro potřeby reprezentace Letecké amatérské asociace ČR byl v roce 2002 postaven jednomístný samonosný středoplošník Junior 2002, který vycházel z osvědčených konstrukcí firmy TeST. Stroj byl maximálně odlehčen, aby jeho prázdná hmotnost nepřesahovala 200 kg a poháněl jej redukovaný motor Rotax 447 UL s mechanicky stavitelnou vrtulí Varia. Konstrukce měla pozoruhodné parametry a LAA […]

Zapalovací magneto Salmson „GG.9“

Zapalovací magneto Salmson „GG.9“

Francouzský letecký motor Salmson 9 systému Canton-Unné byl velice rozšířenou pohonnou jednotkou v době 1. světové války i po ní. Šlo o devítiválcový hvězdicový motor s dnes velice neobvyklým kapalinovým chlazením. Vyskytovaly se varianty o různém uspořádání a výkonu. U nás poháněl například vojenské letouny Salmson Sal.2 A.2, nebo ruské Anatra DS Anasal. V podsbírce […]

Vodorovný kompas Petravic

Vodorovný kompas Petravic

  Naše letectvo ještě řadu let po 1. světové válce používalo výrobky německých, francouzských a rakousko-uherských firem, než byl náš průmysl schopný produkovat vlastní použitelné výrobky. Z podsbírky leteckých navigačních pomůcek je zajímavou ukázkou vodorovný kompas vídeňské firmy Julius von Petravic. Ta se zabývala vývojem a výrobou leteckých ukazatelů například rychloměrů, otáčkoměrů a kompasů. Exponát […]

Letecký výškoměr G. Lufft

Letecký výškoměr G. Lufft

  Jedním ze základních přístrojů pro kontrolu letu byl od počátku aeronautiky barometrický výškoměr. Tento přístroj měřil na principu poklesu tlaku vzduchu s rostoucí výškou poměrně přesně letovou hladinu létajícího aparátu. Za 1. světové války byly v německých a rakousko-uherských letounech používány také nevelké, ale přesné výškoměry stuttgartské firmy Mech. Werkstatt G. Lufft, ve které […]

Žebro letounu Hansa-Brandenburg D.I (KD)

Žebro letounu Hansa-Brandenburg D.I (KD)

  Původní dochované křídelní žebro ze stíhacího letounu Br D.I (Kampf  Doppeldecker), který vyvinula německá firma Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerke pro rakousko-uherskou Luftfahrtruppe v roce 1916. Konstruktérem tohoto neobvykle řešeného dvouplošníku byl známý Ernst Heinkel. Mateřská továrna postavila pro Luftfahrtruppe padesát kusů sériových letounů, které se dostaly na frontu koncem roku 1916. Mezitím se rozběhla […]

Henri Mignet HM-14 Nebeská blecha

Henri Mignet HM-14 Nebeská blecha

  Ve třicátých letech minulého století navrhl po dlouhém vývoji francouzský elektroinženýr Henri Mignet zajímavé malé letadélko s tandémovým křídlem, které nazval Pou du Ciel. Stroj byl určen pro rekreační létání a podle záměru konstruktéra si jej prý mohl postavit každý, kdo uměl zatloukat hřebíky. Díky tomu, že vývoj letadla a jeho stavbu detailně popsal […]

Ruční pilotní páka z letounu MiG-15

Ruční pilotní páka z letounu MiG-15

  Počátkem padesátých let minulého století byla jedním z nejrozsáhlejších programů našeho leteckého průmyslu příprava a zavedení výroby sovětského stíhacího letounu Mikojan-Gurjevič MiG-15. Jednalo se o sovětský frontový stíhací letoun vyráběný u nás na základě licenčních smluv, pod označením S-102. MiG-15 byl klasický proudový letoun vyzbrojený dvěma kanóny ráže 23 mm a jedním ráže 37 […]

Palubní deska letounu Aero Ae-45

Palubní deska letounu Aero Ae-45

  Krátce po skončení 2. světové války vznikl ve vysočanském Aeru elegantně řešený čtyřmístný dvoumotorový stroj určený především jako aerotaxi pro nepravidelnou leteckou dopravu a vzdušnou turistiku. Jeho velice pokroková celokovová konstrukce zahrnovala zatažitelné hlavní podvozkové nohy, vztlakové klapky, na přání stavitelné vrtule a vyznačovala se prostornou bohatě prosklenou kabinou, která byla větrána i vytápěna. […]

Zlín Z-50 M

Zlín Z-50 M

  Akrobatický letoun Zlín Z-50 M byl původně určen jako přechodový typ pro plnohodnotné speciály používané pro vrcholové soutěže v letecké akrobacii. Vznikl na objednávku Svazu pro spolupráci s armádou v roce 1988 a navazoval na rodinu speciálních akrobatických letadel vyráběných v Moravanu Otrokovice. Šlo o kompletní drak úspěšné Z-50, osazený méně výkonným čs. motorem […]

Letecký motor Lorraine Dietrich 12 Cc

Letecký motor Lorraine Dietrich 12 Cc

  Ve fondech Leteckého muzea VHÚ se nalézá také letecký motor Lorraine Dietrich 12 Cc u nás neobvyklé koncepce třířadého kapalinou chlazeného dvanáctiválce. Tyto výkonné poměrně zdařilé motory se v druhé polovině dvacátých let minulého století vyráběly v licenci francouzské Société Lorraine des Ancies Etablissements de Dietrich et Cie, u firem Breitfeld & Daněk a […]

1 2 3 15

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha