Letecký materiál

Vlečný terč KT-04

Vlečný terč KT-04

  K nácviku útoku a střelby na rychle letící letouny sloužil v minulosti v našem vojenském letectvu speciální vlečný terč, vyráběný jako součást výcvikového systému cvičného proudového letounu Aero L-39 Albatros. Vývoj terče probíhal v letech 1969 až 1971 v n.p. Rudý Letov, kde byl poté sériově vyráběn. V podstatě se jednalo o jednoduchý celokovový […]

Příď letounu MiG-23 BN

Příď letounu MiG-23 BN

  Počátkem osmdesátých let minulého století se mezi významné typy našeho vojenského letectva zařadily letouny MiG-23 různých verzí. K nim patřily i stroje MiG-23 BN, určené pro útoky na pozemní cíle, které nenesly radar v přídi, ale byly vybaveny laserovým dálkoměrem, zařízením pro navádění raketových střel vzduch-země, dvouhlavňovým kanonem a závěsníky pro pumy i řízené […]

Pilotní cvičná kabina PCK-53

Pilotní cvičná kabina PCK-53

  Pro zdokonalovací výcvik vojenských pilotů sloužily od poloviny padesátých let minulého století také speciální československé cvičné kabiny, které umožňovaly levný nácvik létání podle přístrojů, řešení radionavigačních úkolů a výcvik ve střelbě na pohyblivé cíle. Trenažéry PCK-53 vyvinuli pracovníci Leteckých opraven Olomouc na bázi osvědčených amerických Link-Trainerů s pneumatickým pohonem. V Olomouci pak byly „Pecky“, […]

Krytka z letounu Iljušin Il-2 m 3

Krytka z letounu Iljušin Il-2 m 3

  Na přelomu let 2005 a 2006 byl renovován jeden z nejvzácnějších letounů ze sbírky VHÚ. Šlo o slavný bitevní Iljušin Il-2 m 3, výrobního čísla 12438, pocházející z výzbroje 3. leteckého pluku 1. smíšené letecké divize v SSSR. V Opavské operaci s ním dne 20. dubna 1945 posádka por. Karol Novotný a čet. Ladislav […]

Letecká buzola AK-39

Letecká buzola AK-39

  Pro hrubou orientaci byla za 2. světové války německými letci používána lehká náramková buzola označovaná jako AK-39. Ta měla na magnetické střelce umístěnou kompasovou růžici vyrytou na průhledné kruhové podložce. Popisy pak byly ještě zvýrazněny reflexní barvou, aby byly viditelné i při špatném osvětlení. Růžice se pohybovala v umělohmotném kotlíku s tlumící kapalinou. Pohled […]

Motor VZLÚ M-601 CD

Motor VZLÚ M-601 CD

  Vývoj československého turbohřídelového leteckého motoru M-601 započal na počátku šedesátých let minulého století ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu Praha a jinonickém Motorletu pod vedením Ing. Václava Kačírka. Později se s tímto motorem začalo počítat pro lehký dopravní letoun Let L-410 „Turbolet“. Jeho koncepce byla řešená tak, že základní agregát tvořený třístupňovým kompresorem a […]

Ostruhová noha letounu Arado Ar 96 B

Ostruhová noha letounu Arado Ar 96 B

  Velice úspěšný cvičný dvoumístný dolnoplošník Arado Ar 96 B byl v bývalém Protektorátu Čechy a Morava vyráběn v továrnách Avia a Letov v tisícikusových sériích pro nacistickou Luftwaffe. Po skončení 2. světové války pokračovala jeho produkce pro naše vojenské letectvo pod označením Avia C-2 a dala dalších téměř čtyři sta kusů. Přes tyto ohromné […]

Palubní deska letounu Aero C-3

Palubní deska letounu Aero C-3

  Během 2. světové války byly v některých našich leteckých závodech vyráběny velice zdařilé víceúčelové dvoumotorové letouny Siebel Si 204 D, určené převážně k výcviku posádek německých bombardovacích letounů. Rozjetá sériová výroba nebyla zastavena ani po válce a téměř nepozměněné stroje byly dále produkovány jako Aero C-3. Existovalo několik variant pro výcvik pilotů, lehké bombardování […]

McDonnell Douglas Phantom FGR.2

McDonnell Douglas Phantom FGR.2

  Vývoj nového bojového letounu na základě požadavků amerického námořnictva byl zahájen v roce 1954. Prototyp vzlétl 27. května 1958 a v prosinci 1960 byly první stroje s bojovým jménem Phantom II zařazeny do služby, kde se všestranně osvědčily. V letech 1962–1964 se ve Velké Británii rozhodovalo o náhradě letounů DH Sea Vixen u námořnictva […]

Trup letounu Bohemia B-5

Trup letounu Bohemia B-5

  Dne 27. dubna 2019 uplynulo přesně sto let, kdy bylo úspěšně zalétáno první letadlo československé konstrukce, byl jím stroj Aviatického sdružení Bohemia označený B-5. První letadlo postavené v právě vyhlášeném Československu vzniklo v Plzni ve znovu obnoveném předválečném Aviatickém sdružení Bohemia (Viktor Brune, Rudolf Polanecký, Jaroslav Samek) za technického vedení Ing. Oldřicha Hallera, zaměstnance […]

Antonov An-2 R

Antonov An-2 R

  Původně zemědělský stroj An-2 byl vyvinutý v konstrukční kanceláři Olega Konstantinoviče Antonova po 2. světové válce. Prototyp vzlétl poprvé v srpnu 1947 a na svou dobu představoval tehdy již neobvyklou dvouplošnou koncepci. Ovšem jeho rozměry dávaly tušit, že se zrodil opravdu výkonný pomocník. Později se An-2 vyráběl v různých verzích – jako transportní, výsadkový, […]

Aero Ae-45

Aero Ae-45

  V roce 1945 vypsalo Ministerstvo dopravy soutěž na stavbu lehkého čtyřmístného aerotaxi určeného pro nepravidelnou dopravu. V soutěži zvítězil projekt konstruktérů M. Baitlera, J. Bouzka, O. Němce a F. Vlka z továrny Aero. Nový letoun vzlétl poprvé 21. července 1947. První Ae-45 převzali zahraniční zákazníci v Maďarsku, Švýcarsku a Itálii. Několik Ae-45 převzala pro […]

Pancéřové sklo z Me 323 Gigant

Pancéřové sklo z Me 323 Gigant

  Za 2. světové války používala nacistická Luftwaffe také obří transportní šestimotorové letouny Messerschmitt Me 323 Gigant. Tyto vskutku gigantické stroje pojaly až 12 tun užitečného zatížení, včetně takových souprav jako byly pásové tahače s děly, nebo nákladní automobily s vleky. Jejich nevýhodou však byla poměrně velká zranitelnost stíhacími letouny protivníka. Té se konstruktéři snažili […]

Zlomek listu vrtule letounu AP-32

Zlomek listu vrtule letounu AP-32

  Ve sbírce VHÚ se nachází sbírkový předmět, ke kterému se váže poměrně pohnutá minulost. Jde o zlomený konec dřevěné vrtule čs. bitevního letounu Aero AP-32, se kterým dne 1. září 1931 havaroval pozdější známý letecký publicista Václav Kubec. Ten den startoval jako polní pilot-letec z nouzového letiště s pozorovatelem por. Josefem Sodomkou a jeho […]

Filmkassettenkasten MBK 1000 B

Filmkassettenkasten MBK 1000 B

  K zajímavým a nepříliš známým exponátům ze sbírky VHÚ patří transportní schránka na příslušenství k německému ručnímu fotokulometu Zeiss Ikon MBK 1000B „Lichtbildmaschinengewehr“, což bylo optické zařízení k nácviku střelby z leteckého kulometu MG 15. Fotokulomet se ve své zadní části této zbrani podobal a podobně se i obsluhoval. V dochované bedně o rozměrech […]

1 2 3 18

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha