Modely

Model sovětského tanku T-55

Model sovětského tanku T-55

  Model znázorňuje sovětský tank T-55, jehož výroba začala v roce 1958. Stal se vylepšenou verzí předcházejícího typu T-54, který byl vyvíjený již od 40. let 20. století v sovětských konstrukčních kancelářích. Osádku tvořili čtyři muži. Výzbroj se skládala z kanónu ráže 100 mm, spřaženého kulometu SGMT ráže 7,62 mm a PLK vzor 38/46 ráže […]

Model legionářského železničního vagónu „těplušky“

Model legionářského železničního vagónu „těplušky“

  Dřevěný model železničního vagonu tzv. „těplušky“, ve kterém přebývali českoslovenští dobrovolníci na Rusi při své Sibiřské anabázi. Byl vyroben v leteckých dílnách v Olomouci s povolením tehdejšího MNO v roce 1928. „Těplušky“ měly v Rusku dlouhou tradici, sloužily jako ubytovací vagóny nejen při přesunu vojska, ale také například vězňů končících na Sibiři. Za 1. […]

Obrněná drezína Tatra T-18

Obrněná drezína Tatra T-18

  Model představuje železniční vozidlo, které bylo konstruováno pro potřeby polské armády v polovině 20. let 20. století. Samotná konstrukce vycházela ze staršího nákladního motorového vozíku T-14, který se vyráběl v Kopřivnici od roku 1925 a jehož výroba skončila až v roce 1968. Prvních šest kusů se dostalo k jednotkám polské armády v listopadu 1926. […]

Model československého stíhacího letounu AVIA B. 534/3

Model československého stíhacího letounu AVIA B. 534/3

  Model představuje jednomístný, jednomotorový dvojplošník, který byl v pohnutém roce 1938 páteří naší letecké obrany. Nese imatrikulaci L6. Modelář František Boháček vytvořil model v roce 1953. O tom, že tento model bude jednotným stíhacím letounem československého vojenského letectva, rozhodlo Ministerstvo národní obrany 6. června 1934. Letouny B-534 první série se dostaly k jednotkám v […]

Model československé hlídkové lodi „Prezident Masaryk“

Model československé hlídkové lodi „Prezident Masaryk“

  Model největší lodi československého válečného loďstva vytvořil letos zesnulý vynikající modelář, výtvarník a scénograf Miroslav Žálek. Model zachycuje loď ve stavu z roku 1938. Dne 19. října 1930 bylo plavidlo spuštěno na vodu. Vzhledem k řadě nedostatků a jejich následným úpravám jej převzalo Ministerstvo národní obrany až 8. srpna 1932. Během okupace sloužila loď […]

Model pekařského vozu, 20. léta 20. století

Model pekařského vozu, 20. léta 20. století

  Model pekařského vagónu je vystaven ve stálé expozici Armádního muzea na Žižkově věnované 1. světové válce. Skutečný vagón polní pekárny, podle kterého je model vyroben, sloužil čs. legionářům na sibiřské magistrále v Rusku v letech 1918–1920. Podle slov jednoho z autorů modelu, plukovníka Josefa Vavrocha, bývalého armádního intendanta čs. vojsk na Rusi, spadal počátek […]

Model britské bitevní lodi H. M. S. Warspite

Model britské bitevní lodi H. M. S. Warspite

  Ručně vyráběný model válečné lodi britského námořnictva, třídy Queen Elisabeth, v měřítku 1:100. Loď byla spuštěna na vodu v listopadu 1913. Účastnila se bojových akcí v obou světových válkách (bitva u Jutska, vylodění u Salerna i v Normandii) a v roce 1945 byla vyřazena ze služby.  O dva roky později ztroskotala na pobřeží Cornwallu. […]

Model sovětského středního bombardéru PETLJAKOV  Pe – 2

Model sovětského středního bombardéru PETLJAKOV Pe – 2

Model sovětského středního bombardéru PETLJAKOV  Pe – 2 Model představuje věhlasný letoun Rudé armády z období bojů 2. světové války.  Původně navrhovaný stroj konstruktéra Petljakova měl být výškový stíhací letoun. Díky požadavkům armády byla konstrukce změněna a nový letoun byl veden jako střední bombardovací, schopný vodorovného i střemhlavého bombardování.  Prototyp byl zalétáván na konci roku 1939 […]

Model nákladního automobilu KRAZ-255

Model nákladního automobilu KRAZ-255

  Nákladní automobil, podle kterého je tento model vyroben, vyšel z továrny vybudované na území dnešní Ukrajiny v roce 1967. Кременчуцький автомобільний завод (první písmenka názvu daly jméno nákladním automobilům) vyráběl nejdříve mostní konstrukce. Teprve roku 1958 se zde začaly vyrábět nákladní automobily, a to převážně pro civilní sféru. První automobil pro vojenské účely byl […]

Model československého parního nákladního automobilu Škoda Sentinel

Model československého parního nákladního automobilu Škoda Sentinel

  Ručně vyrobený dřevěný model prvního a jediného parního nákladního automobilu, který byl ve výzbroji československé armády. Automobil si objednalo Ministerstvo národní obrany a osvědčil se již při náročných vojskových zkouškách na trase Praha – Brandýs nad Labem – Mochov – Praha. V roce 1924 jej začaly vyrábět Škodovy závody na základě licence zakoupené od […]

Model britského tanku Mark V

Model britského tanku Mark V

  Dřevěný model představuje britský těžký tank Mark V, který se stal nástupcem prvního masově vyráběného tanku na bojištích 1. světové války – Mark IV. Konstrukčně z něj vycházel, přičemž měl řadu vylepšení. Měl planetovou převodovku Wilson a poháněl jej silnější motor Ricardo (o výkonu 150 koní). Ten i při zvýšení pancéřování na 14 milimetrů […]

Model československého tančíku vzor 33

Model československého tančíku vzor 33

  Jedná se o model obrněného vozidla vyráběného v prvorepublikovém Československu firmou ČKD. Model je vyrobený ze dřeva, s plastovými doplňky. Má kamuflážní zbarvení, které tyto stroje nesly přímo od výrobce – standardní tříbarevný nátěr nepravidelných polí hnědé, zelené a okrové barvy.  Jeho délka je 280 mm, šířka 185 mm a výška 150 mm. Vyrobil […]

Model sovětského stíhacího letounu Jakovlev Jak-3

Model sovětského stíhacího letounu Jakovlev Jak-3

  Jedná se o model jednomístného jednomotorového dolnoplošníku, který zasáhl do bojů 2. světové války v roce 1943. Navazoval na linii letounu Jak-1, který byl v konstrukční kanceláři A.S. Jakovleva neustále vylepšován. Jak-3 byl proti svému předchůdci odlehčen a také se mu přestěhoval olejový chladič do kořenů křídel. S motorem VK-105PF dosahoval v 3300 metrech […]

Model ruského hydroplánu M-5  GRIGOROVIČ

Model ruského hydroplánu M-5 GRIGOROVIČ

  Tento typ letadla byl vyvinut pro průzkumné účely na širokých mořských pláních a řízení dělostřelecké palby těžkých bitevních lodí. K těmto činnostem se pojily další jako protiponorková hlídková služba, vyhledávání minových polí a podobně. Letouny musely být konstrukčně spolehlivé, aby dokázaly vzlétnout a přistát na mořské hladině. Není divu, že tato letadla našla důležité […]

Model obrněného automobilu TATRA OA – 30

Model obrněného automobilu TATRA OA – 30

  Toto obrněné vozidlo z dílny kopřivnické automobilky Tatra nahradilo v čs. armádě méně úspěšný automobil vzor 29. Jako motor mu sloužil čtyřválec Tatra 71 o objemu 1910 cm3 a výkonu 22kW. Pancéřování bylo v přední části tvořeno plechy o síle 6-12 mm, boční a zadní mělo 6 mm, věž byla vybavena plechy o síle […]

1 2 3 4

Partneři

© Vojenský historický ústav Praha